سخنگوی وزارت خارجه کشورمان می‌گوید که در شرایط کنونی بیشترین فشار و آزار از سوی ایالات متحده به همسایگان ما برای جلوگیری از همکاری و گسترش آن و متوقف‌کردن همکاری‌های موجود اعمال می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی قدس آنلاین، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری خود درباره آخرین وضعیت کانال مالی اروپا، گفت: بحث سازوکار مالی همانطور که از قبل هم در دستور کار ایران و طرف‌های مرتبط بود در حال پیگیری است و تماس‌ها همچنان ادامه دارد.

ایران همچنان پیگیر سازوکار ویژه مالی اروپایی‌ها است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه موضوع روشن است و توقعات ایران هم برای طرف‌های دیگر مشخص است، افزود: بنا به دلایلی شکل این مسئله در برخی حوزه‌ها هنوز تکمیل نشده و اصرار داریم با توجه به تعهد طرف‌های مقابل، این سازوکار دنبال شود و نتیجه کار هر چه زودتر مشخص شود.

وی گفت: این تعهدی برای طرف‌های مرتبط است که باید آن را انجام دهند و امیدوارم که در کمترین زمان ممکن به این تفاهم دست پیدا کنیم.

دستیابی به سازوکار ویژه مالی با اروپا روندی زمان‌بر است

قاسمی درباره روابط میان ایران و اروپا و زمان اعلام برنامه سازوکار مالی افزود: دست یابی به نتیجه لازم در مکانیسم مالی روندی زمان‌بر است، ولی این تعهد را در طرف اروپایی شاهد هستیم و زمان‌بر بودن صرفا به دلیل فشارهای بی‌حد و اندازه آمریکا علیه اروپایی‌ها و پیچیدگی مساله است که این روند طولانی شده است.

طبق گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در حوزه سیاست خارجی و مباحث خاص زمان‌گذاری مشخص را معمولا نداریم و هر گاه نتیجه مطلوب بدست آید آن را رسما اعلام خواهیم کرد.

شکایت‌های طرح شده علیه ایران در آمریکا در ادامه جنگ روانی واشنگتن علیه تهران است

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان درباره شکایت علیه ایران در دادگاه‌های آمریکا و اتهام‌زنی به کشورمان افزود: این مسائل، اتهام و در ادامه جنگ روانی آمریکا علیه ایران است که به طرق مختلف آن را پیگیری می‌کند و هدف آن هم جز ایجاد مشکل برای ایران چیزی نیست و پایه و اساسی ندارد.

وی گفت: ایران نقش سازنده‌ای در منطقه و به خصوص عراق داشته و دارد و در مبارزه با تروریسم تلاش‌های گسترده‌ای داشته‌است بنابراین موضوع صرفا اتهام پراکنی علیه ایران است.

سعودی‌ها همچنان درگیر مشکلات خودساخته و توهمات هستند

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درباره آینده روابط میان ایران و عربستان افزود: قطعا با سیاستی که ایران در خصوص کشورهای همسایه پیگیری می‌کند که البته سیاست‌هایی واضح، اصولی و مشخص است، هر کشوری که مایل باشد روابط خود را با ایران ارتقا بدهد با استقبال ما مواجه خواهد شد.

وی در ادامه گفت: ما خواهان روابط پایدار و مستحکم میان کشورهای منطقه هستیم و هیچ گونه پیشنهادی را در این ارتباط با کشورهای منطقه رد نخواهیم کرد، ولی چنین روندی را در سعودی‌ها نمی‌بینیم و هنوز آن‌ها درگیر معضلاتی هستند که خودشان برای خود در منطقه درست کردند، و از برخی توهمات رنج می‌برند.

نادرستی ارتباط دادن خروج آمریکا از برجام به گروه‌های سیاسی داخلی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره برخی اظهارنظرهای داخلی در مخالفت با برجام و خروج آمریکا از این قرارداد افزود: در اینکه در داخل کشور در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای گروه‌های سیاسی مشخصی وجود داشتند که با این روند مخالف بودند و اصل مذاکرات را نمی‌پسندیدند هم تردیدی نیست، ولی اینکه صحبت‌های آمریکایی‌ها را با افراد داخلی ارتباط بدهیم کار دقیقی نیست.

وی گفت: ترامپ مخالفت صریحی با برجام داشت و آن را متعدد بیان کرد و در اردیبهشت هم از برجام خارج شد و کماکان رفتار خصومت‌آمیز وی با مردم ایران ادامه دارد.

قاسمی افزود: خروج آمریکا از برجام به دلیل مخالفت‌های داخلی نبوده بلکه ذات تکبر و زیاده خواهی آمریکا دلیل اصلی این امر بود که در دوران ترامپ هم تشدید شده است.

اظهارات ظریف درباره پولشویی، واقعیت جاری در کشور است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات ظریف درباره پولشویی در کشور گفت: آنچه آقای ظریف بیان کرد واقعیت جاری در کشور است، ولی کلمه گسترده را یک روزنامه مشخص از قول وزیر خارجه بیان کرد.

وی افزود: بهتر است بدانیم که آقای ظریف در صحبت‌های خود شخص یا نهاد خاصی را متهم نکرد.

قاسمی گفت: توضیحات روز گذشته آقای ظریف در مجلس به نظر تا حد زیادی سوءتفاهمات را از میان برده و البته برخی تلاش کردند این مساله را به صحنه منازعات گروهی و سیاسی بکشانند که می‌توانست آسیب‌های خود را داشته باشد.

موضوع موشکی ایران بخشی از سیاست‌های دفاعی کشور است

وی درباره اظهارات اخیر برایان هوک [نماینده ویژه آمریکا در امور ایران] افزود: آقای هوک هراز گاهی به یاد دوران کودکی وارد بازی‌های کودکانه‌ای می‌شود و صحبت‌هایی را مطرح می‌کند که بسیاری از آن‌ها ارزش پاسخ گویی ندارد.

وی گفت: موضوع موشکی ایران کاملا مشخص است و بخشی از سیاست‌های دفاعی کشور به حساب می‌آید و حالتی بازدارنده دارد بنابراین کسی نمی‌تواند ایران را از این مساله نهی کند و یا چیزی را بر ما تحمیل کند.

آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد به ایران پند و اندرز دهد

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آمریکا انواع سلاح‌ها را به دنیا صادر می‌کند و آشوب‌های بسیاری را به وجود آورده و با سیاستی که دارند قطعا در جایگاهی نیست که بخواهد توصیه و پندی را برای ما داشته باشد.

وی گفت: هر کس می‌تواند این ادعا را مطرح کند که ایران اسلحه به گروه‌های خاصی انتقال می‌دهد و این بازی و نمایش را به راه اندازد.

قاسمی افزود: بحث گزینه نظامی هم در سال‌های متمادی علیه ایران به کار گرفته شده و برغم بی نتیجه بودن این روش، آقای هوک همچنان از این روش استفاده می‌کند.

دولت و پلیس فرانسه را به خویشتنداری در مقابل معترضان دعوت می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره واکنش ایران به خشونت پلیس و دولت فرانسه در قبال معترضین این کشور گفت: دولت فرانسه نمی‌تواند خشونت را در قبال مردم خود استمرار دهد.

بهرام قاسمی افزود: در شرایط امروز کمتر می‌توان با خشونت، خرابکاری و برخورد به اهداف و موفقیت لازم دست پیدا کرد.

وی گفت: توصیه ما به دولت و پلیس فرانسه این است که خویشتندار باشند.

قاسمی افزود: همچنین به افرادی که در عرصه خیابان حضور دارند باید گفت که نهایتا با اقدامات خصومت‌آمیز و خشن ممکن است شرایط پیچیده‌تر شود و امیدواریم با درایت و اقدامات مثبت دولت فرانسه این مشکلی که حادث شده برطرف شود.

وی گفت: دولت فرانسه نمی‌تواند شنوایی خود را برای شنیدن درخواست‌های معترضین از دست بدهد بنابراین امیدوارم با درایت لازم بتوانند این مساله را حل و فصل کنند.

همسایگان و طرف‌های تجاری ایران از جمله عراق به شدت تحت فشار آمریکا هستند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در باره تحریم برخی از بانک‌های ایرانی از سوی عراق و دستور به بانک مرکزی این کشور مبنی بر ندادن دلار به شهروندانی عراقی مسافربه ایران افزود: روشن است همه همسایگان ما در مرحله نخست و بعد دیگر کشورها و حتی اتحادیه اروپا و چین، توسط امریکا شدیدا تحت فشار هستند تا نتوانند با ایران همکاری کنند.

قاسمی درادامه نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: بیشترین فشار و آزار از سوی ایالات متحده به همسایگان ما برای جلوگیری از همکاری و گسترش آن و متوقف‌کردن همکاری‌های موجود اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه به همین خاطر، شاهد برخی اختلالات در همکاری با عراق هستیم، افزود: در حال گفت‌وگو با بغداد هستیم تا در یک وضعیت جدید، مانع کارشکنی و ایجاد مشکل از سوی امریکا در روابط دو کشور باشیم.

اظهارات و ادعاهای آمریکا معمولا بی‌پایه و اساس است

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا ایران اخیرا آزمایش موشکی انجام داده است؟ گفت: باید از مقامات نظامی سوال کنید، ولی آنچه من مطرح کردم، مواضع کلی ایران نسبت به مسائل دفاعی است.

وی افزود: ادعاهای امریکا معمولا اساسی نیست و هر از گاهی از این ادعاها از سوی امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌شود.

تکذیب توافق ایران با کره جنوبی بر سر تبادل نفت با غذا

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا توافق ایران با کره جنوبی درخصوص نفت در برابر غذا را تکذیب می‌کنید؟ گفت: من این مسئله را تکذیب می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هیئت عالی نظارت بر برجام همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد یا خیر؟ افزود: نهاد عالی‌مرتبه‌ای که درخصوص برجام گزارش‌ها را دریافت کرده و تصمیم‌گیری می‌کند، هیئت عالی نظارت بر برجام است که متشکل از مقامات عالی‌رتبه نظام است و بر روند مذاکرات و همچنین برجام، نظارت داشته‌اند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا یمن سفیر به تهران معرفی کرده یا نه؟ گفت: اینکه یمن، سفیری را به ایران معرفی کرده است، من نشنیده‌ام، ولی چنین تصوری نمی‌کنم.

قاسمی افزود: اینکه ایران کی به یمن سفیر اعزام می‌کند، بستگی به تحولات یمن دارد، زیرا وقتی کشوری در حال محاصره است و امکان رفت و آمدی وجود ندارد صحبت از زمان، غیرمنطقی است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.