بنا بر آخرین گزارش سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، ایران از نظر درصدی رکورد بیشترین رشد دانشجویان خارجی در جهان را دارد.

ایران رکورددار پذیرش دانشجویان خارجی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شمار دانشجویان خارجی در ایران از سال ۱۳۹۰ تاکنون به شدت افزایش یافته و این کشور هم اکنون از نظر درصدی رکورد بیشترین رشد دانشجویان بین‌المللی ورودی در جهان را دارد.

بنا بر آخرین گزارش یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، شمار دانشجویان خارجی پذیرفته شده در دانشگاه‌های ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میلادی ۱۶۵ درصد رشد داشته است. این آمار که آخرین به‌روزرسانی آن متعلق به سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ است، رشد تعداد دانشجویان خارجی در ایران بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ را دست کم ۳۳۰.۶ درصد ذکر کرده است.

شمار دانشجویان خارجی پذیرفته شده در دانشگاه‌های ایران در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به میزان ۱۴ هزار و ۳۵۶ نفر افزایش یافته است.

در ابتدای سال تحصیلی جاری حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم ایران در امور بین‌الملل، درباره تعداد دانشجویان خارجی در حال تحصیل گفته بود که ۵۵ هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند.

در جدول مربوط به درصد رشد دانشجویان خارجی، ترکیه با اختلاف زیاد از ایران و با ۱۸۲.۵ درصد در مقام دوم قرار دارد. پس از ایران و ترکیه، غنا، لهستان، هلند و عربستان سعودی به ترتیب صاحب بیشترین رشد آمار پذیرش دانشجویان غیربومی در جهان هستند.

رده‌بندی آماری
با این حال نام ایران از نظر آمار کلی پذیرش دانشجویان خارجی در سیاهه ۲۰ کشور اول نیست. مقام نخست این فهرست در اختیار آمریکا با حدود یک میلیون دانشجوی خارجی است. پس از آمریکا، انگلیس و استرالیا با اختلاف بیش از ۵۰۰ هزار نفر با این کشور در مقام‌های بعدی قرار دارند.

فرانسه در این فهرست چهارمین کشور و نیز نخستین کشور غیرانگلیسی‌زبان است. این کشور هم‌اکنون پذیرای ۲۴۵ هزار دانشجوست، اما به دلیل افت ۸.۵ درصدی شمار دانشجویان خارجی در بازه ۵ ساله، طرحی برای افزایش این دانشجویان دارد.

آلمان در این فهرست در مقام پنجم است. اما چون دولت فرانسه شهریه دانشجویان غیراروپایی را افزایش داده، پیش‌بینی می‌شود که آلمان به زودی جای فرانسه را در این فهرست بگیرد.

ترکیه و عربستان در این جدول به ترتیب سیزدهم و چهاردهم هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.