وزیر بازرگانی خارجی ازبکستان گفت: مبادلات بازرگانی با قرقیزستان طی ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وزیر بازرگانی خارجی ازبکستان: مبادلات بازرگانی "بیشکک" و "تاشکند" ۵۰ درصد افزایش یافت

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «جمشید خواجه یف» وزیر بازرگانی خارجی ازبکستان در دیدار با «آلگ پانکرات اف» وزیر اقتصاد قرقیزستان گفت: مبادلات بازرگانی ۲ کشور طی ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی ۵۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: طی ۱۰ ماه گذشته سال جاری میلادی مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قرقیزستان به ۳۲۵ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی ۵۰ درصد بیشتر است.

وزیر بازرگانی خارجی ازبکستان اظهار داشت: سفر هیئت قرقیز به سرپرستی وزیر اقتصاد این کشور به ازبکستان یک فرصت مناسب برای بررسی ابعاد اجرایی توافقات و تشخیص اقدامات مشترک جهت توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی و بازرگانی ۲ کشور است.

پانکرات اف نیز در این دیدار با اشاره به اینکه قرقیزستان خواستار توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه با ازبکستان است، برای ابتکارات رئیس جمهور این کشور مبنی بر گسترش بیش از پیش همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورها که به برقراری تماس‌های دوستی و متقابلا سودمند بین بازرگانان ۲ کشور کمک می‌کند، ارزش زیادی قایل شد.

هدف از سفر هیئت بلندپایه قرقیزستان به ازبکستان بررسی روند اجرایی توافقات و قراردادهای بین دولتی به دست آمده در چارچوب دیدارهای روسای جمهور ۲ کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی می‌باشد.

در این دیدار همچنین مسایل مربوط به تعاملات بازرگانی، تعیین چشم انداز همکاری‌های متقابل در زمینه‌های تجارت، حمل و نقل و صنعت نیز مورد بررسی قرار گرفت.

هم اکنون ازبکستان و قرقیزستان در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی بیش از پیش همکاری می‌کنند.

در حال حاضر در ازبکستان ۵۷ شرکت با مشارکت سرمایه گذاران قرقیزستانی از جمله ۴ شرکت با ۱۰۰ درصد سرمایه سرمایه گذاران قرقیزی در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی، شیرینی‌جات و کفش، خرده فروشی، خدمات در زمینه تغذیه عمومی، فعالیت تبلیغاتی و خدمات حمل و نقلی فعالیت می‌کنند.

به نوبه خود در قرقیزستان با مشارکت شهروندان ازبکستان ۵۱ شرکت مشترک ایجاد شده است.

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قرقیزستان در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۲۵۹ میلیون دلار رسیده است.

قرقیزستان استقلال این کشور را در تاریخ ۲۹ سپتامبر سال ۱۹۹۲ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۱۶ فوریه سال ۱۹۹۳ میلادی بین این ۲ کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.