مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به حاکمیت قانون جنگل در روابط بین‌المللی به شدت ابراز نگرانی کرده است.

موگرینی: از حاکمیت قانون جنگل بر روابط بین‌الملل نگرانیم

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در دانشکده علوم و امور بین المللی دانشگاه هاروارد کندی تاکید کرد: اتحادیه اروپا نگران این است که قانون جنگل بر حاکمیت قانون در روابط بین المللی غلبه پیدا کند، آن هم در شرایطی که پیمان ها و معاهده های مهم بین المللی با چالش روبرو شده است.

وی تصریح کرد: امروز از این مساله ترس و واهمه دارم که مجبور باشیم اذعان کنیم که یک نظم نوین بین المللی هرگز به وقوع نپیوسته و محقق نشده و بدتر از آن اینکه یک خطر جدی و واقعی برای حاکمیت قانون جنگل به جای اجرای قوانین بین المللی وجود دارد. بسیاری از پیمان ها و معاهده های بین المللی که موجب پایان جنگ سرد شده است، اکنون زیر سئوال رفته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: به جای ایجاد و اجرای یک نظم نوین جهانی بهتر است برای جلوگیری از برچیده شدن قوانین فعلی و موجود تلاش و سرمایه گذاری کنیم.

وی بار دیگر خواستار همکاری نزدیک اتحادیه اروپا و آمریکا برای ایجاد یک جهان منصفانه تر و عادلانه تر شد.

موگرینی در ادامه به حادثه اخیر توقیف کشتی های اوکراینی توسط روسیه اشاره کرد و گفت: طی هفته های اخیر بار دیگر شاهد این مساله بودیم که در برخورد با اقدامات روسیه در نقض حاکمیت ارضی اوکراین، یک هدف مشترک داریم. تنها آمریکا و اروپا در کنار یکدیگر می توانند با چالش هایی که روسیه علیه خاک اروپا به وجود می آورد، برخورد و مقابله کنند.

اوضاع در منطقه دریای آزوف صبح روز جمعه 25 نوامبر (4 آذر ماه) وخیم شد. سه کشتی نیروی دریایی اوکراین با نقض کنوانسیون سازمان ملل، به آب‌های ساحلی روسیه وارد شده به‌سمت تنگه کرچ پیش رفتند.

کشتی‌های اوکراینی به علائم هشدار دهنده مرزبانان روسی توجه نکرده «مانورهای خطرناک» را انجام دادند.در واکنش به این اقدامات تحریک‌آمیز، قایق‌های نظامی روسی و یک کشتی باری این کشور مانع ورود آنها به خلیج کرچ شدند. بعد از آن، جنگنده‌های سوخوــ25 روسیه نیز گشت‌زنی در حریم هوایی منطقه را آغاز کردند. در این رابطه دستور داده شد تا تنگه کرچ به‌روی عبور و مرور کشتی‌های غیرنظامی بسته شود تا امنیت آنها در معرض خطر قرار نگیرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.