همزمان با تداوم توقف واردات گاز ترکمنستان به دلیل افزایش تولید گاز در پارس جنوبی در کنار ثبت رکورد جدید گازرسانی به نیروگاه‌ها، پیش بینی می‌شود برای زمستان امسال هم گاز پتروشیمی‌ها سهمیه بندی نشود.

سهمیه‌بندی زمستانی گاز پتروشیمی‌ها منتفی شد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، با پایان تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها و بهره‌برداری از ردیف‌های جدید شیرین‌سازی پالایشگاه‌های جدید فازهای ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ و راه‌اندازی کامل از سکوهای فاز ۱۴ پارس جنوبی، هم اکنون برداشت روزانه گاز ایران از پارس جنوبی با ثبت رکوردهای جدید از مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز عبور کرده است.

افزایش تولید و برداشت گاز در حوزه پارس جنوبی جدا از سبقت از رقیب قطری تاکنون دستاوردهای متعددی برای صنعت نفت کشور آن هم در شرایط تحریم به ارمغان آورده است به طوری که صرفا با ثبت رکورد جدید گازرسانی به نیروگاه های برق در کنار به حداقل رسیدن مصرف سوخت مایع شامل نفت و کوره و گازوئیل که مزیت‌های زیست محیطی هم داشته منجر به افزایش صادرات انواع فرآورده‌های نفتی در کشور شده است.

امسال، برای دومین سال متوالی بوده که به دلیل افزایش سهم گاز طبیعی در سبد سوخت نیروگاه های کشور نه تنها گازوئیلی وارد کشور نشده که حتی ظرفیت مازاد حدود ۲۰ میلیون لیتری در روز برای صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی حاصل شده است.

در طول پنج سال گذشته تاکنون سهم سوخت مایع در سبد سوخت و انرژی نیروگاه‌های کشور روندی نزولی داشته به طوری که به طور متوسط سال ۹۳ سهم فرآورده های نفتی در سبد سوخت نیروگاه ها حدود ۲۷ درصد بوده که این نسبت در سال ۹۴ به ۱۸ درصد، سال ۹۶ به ۱۰ درصد و در شرایط فعلی به کمتر از پنج درصد کاهش یافته است.

آمارهای رسمی ترازنامه انرژی کشور نشان می دهد که همزمان با کاهش سهم سوخت مایع در سبد سوخت نیروگاه های کشور تعداد نیروگاه های متصل به شبکه گاز هم در طول پنج سال گذشته تاکنون روندی صعودی داشته به طوری که تعداد نیروگاه های بهره مند گاز از ۶۸ واحد در سال ۹۲ هم اکنون به ۸۰ واحد رسیده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ در مجموع ۸۴ نیروگاه برق به شبکه گاز کشور متصل شوند.

در شرایط فعلی عملیات گازرسانی به سه نیروگاه برق استان سیستان و بلوچستان شامل تکمیل پروژه گازرسانی به دو واحد نیروگاه زاهدان، نیروگاه بمپور و گازرسانی به روش CNG به نیروگاه چابهار در حال انجام بوده که با بهره برداری از این سه پروژه در مجموع تمامی نیروگاه های کشور (به استثنای دو نیروگاهی که تاکنون قرارداد تامین سوخت امضا نکردند) به شبکه گاز ایران متصل شوند.

*رکورد گازرسانی به نیروگاه‌ها شکسته شد

به گزارش فارس، آمارهای رسمی شرکت ملی گاز نشان می‌دهد که سال ۹۲ حدود ۳۸ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌های کشور عرضه شده بود، با بهره برداری تدریجی از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز نرخ گازرسانی به نیروگاه‌ها سال ۹۵ به حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و ارسال به بیش از ۶۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

با جهش در افزایش تولید گاز ایران، برنامه ریزی شده بود که تا پایان سال جاری حدود ۷۰ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه ها تحویل شود که آمارهای رسمی نشان می دهد که تا پایان آبان ماه امسال بالغ بر ۵۵ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه های برق کشور تحویل شده است.

«سعید مومنی» مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه به طور متوسط روزانه حدود ۲۲۳.۵ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه ها در ۲۴۶ روز نخست امسال تحویل شده است، گفته است: در صورت استمرار این وضعیت با ثبت یک رکورد جدید عرضه گاز به نیروگاه ها تا پایان امسال از مرز ۷۵ میلیارد مترمکعب عبور می کند.

به گفته این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز در طول هشت ماهه نخست امسال بیش از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب گاز در کشور انتقال و توزیع شده که در کنار سهم ۵۵ میلیارد مترمکعبی نیروگاه ها، ۲۶.۳ میلیارد مترمکعب گاز به صنایع عمده و پتروشیمی ها، ۴۷.۷ میلیارد مترمکعب به مشترکان خانگی و تجاری عرضه شده است.

*اتصال ۱۶ هزار کارخانه بزرگ به شبکه گاز

در کنار توسعه شبکه عرضه گاز به نیروگاه‌های برق، صنایع عمده و کارخانه‌های بزرگ کشور هم از نعمت افزایش تولید گاز پارس جنوبی در طول پنج سال گذشته تاکنون بی نصیب نمانده اند و در مجموع در این مدت حدود ۶ هزار واحد بزرگ صنعتی و کارخانه جدید به شبکه گاز متصل شده اند.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که تا سال ۱۳۹۲ در مجموع حدود ۱۰ هزار و ۴۴۲ واحد بزرگ صنعتی در کشور به شبکه گاز متصل بود که تعداد صنایع عمده تا پایان سال ۱۳۹۵ به حدود ۱۵ هزار و ۵۳۵ واحد رسید و در شرایط فعلی هم حدود ۱۶ هزار و ۴۳ واحد بزرگ صنعتی کشور به شبکه گاز متصل شده اند.

*سهمیه‌بندی زمستانی گاز پتروشیمی‌ها منتفی شد

افزایش تولید گاز متان به ویژه در حوزه پارس جنوبی هم در گازرسانی پایدار و مطمئن به صنایع پتروشیمی که متان را به عنوان سوخت و خوراک مصرف می کنند اثرگذار بوده به طوری که با وجود توقف سه ساله واردات گاز از ترکمنستان برای زمستان سال جاری هم برنامه‌ای برای سهمیه بندی گاز متان پتروشیمی‌ها وجود ندارد.

مطابق با یک قانون نانوشته در فصول زمستان و همسو با افزایش تقاضای مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری گاز تعدادی از صنایع پتروشیمی به ویژه در سرشاخه‌های شبکه گاز همچون پتروشیمی خراسان، اوره کرمانشاه و غیره قطع و یا با افت فشار روبرو می شد که پیش بینی می‌شود با توجه به افزایش تولید گاز پارس جنوبی، امسال گاز هیچ کدام از صنایع پتروشیمی کشور قطع و یا سهمیه‌بندی نشود.

در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه بالغ بر ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به عنوان سوخت و خوراک در صنایع پتروشیمی کشور مصرف می‌شود که با راه‌اندازی واحدهای جدید میزان عرضه گاز به صنایع پتروشیمی کشور به عنوان سوخت و خوراک با افزایش همراه شده است.

به‌عبارت دیگر متوسط مصرف گاز پتروشیمی‌ها به‌عنوان سوخت و خوراک از ۱۲ میلیون و ۷۶۰ میلیون مترمکعبی سال ۱۳۹۱ تا پایان سال ۹۵ به حدود ۱۶ میلیارد و ۷۸۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته که این نرخ امسال از مرز ۱۸ میلیارد مترمکعب عبور می‌کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.