ایرج حریرچی با اشاره به اینکه تورم حوزه سلامت از تورم عمومی جامعه کمتر است‌، گفت: کیفیت درمان در بیمارستان‌های دولتی به طور متوسط از بیمارستان‌های خصوصی بالاتر است و بهترین امکانات را در شهرستان‌ها داریم.

کیفیت درمان در بیمارستان‌های دولتی از بیمارستان‌های خصوصی بهتر است

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در تشریح بودجه سال ۹۸ در حوزه سلامت و وضعیت فعلی دارو و تجهیزات پزشکی اظهارداشت: درخصوص بودجه سال ۹۸ پیش بینی می شود که با توجه به تحریم و قیمت نفت، بودجه سال آینده، کمی انقباضی باشد. 

وی افزود: با توجه به تورم چند ماهه اخیر، فشار مالی بر قدرت خرید خانوار کمی افزایش پیدا کرد، در این شرایط منابع علمی بر این اصل تاکید دارند که وقتی قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند، مردم مجبور می شوند هزینه های خانوار را به سمت موارد ضروری تر مثل خوراک، مسکن و حمل و نقل ببرند و از هزینه های آموزش و بهداشت و درمان بکاهند، لذا در اینجا وظیفه دولت و بیمه هاست که منابع خودشان را افزایش داده تا فشاری که به مردم وارد می شود را جبران کنند.

حریرچی خاطرنشان کرد: تجربه سال های اول دهه ۷۰ و سال های ۹۰ و ۹۱ که تورم های ۳۰ و چند درصدی، فشارهای مضاعفی را در حوزه سلامت بر مردم تحمیل کرده بود، لذا برای رفع این فشارها عوامل این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه در اوایل امسال شناسایی شد. 

وی بیان داشت: بر همین اساس، سال ۹۷ اولین سالی است که در ۸ ماه نخست سال، تورم حوزه سلامت به طرز معنی داری از ‏تورم عمومی جامعه کمتر شده است و در حالی که تورم عمومی ۱۰.۱ درصد بوده در حوزه سلامت این میزان به ۹.۶ درصد رسیده است. بنابراین در ۸ ماه گذشته تورم سلامت نصف تورم عمومی بوده است. 

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: در حالی که تورم عمومی ۳۶ درصد بوده تورم در حوزه بهداشت و درمان ۱۹ درصد بوده است، چراکه ما از یک سو تورم عمومی را کنترل کردیم و جامعه پزشکی نیز در این مسیر ما را همراهی کرد، به طوری که ویزیت های بیماران کمتر از تورم اول سال شد. از سوی دیگر نیز با دستور دکتر روحانی و کمک مجلس، منابع خوبی در سال ۹۷ به حوزه سلامت تزریق شده است که امیدواریم این روند در سال ۹۸ هم، ادامه داشته باشد که برای جبران پرداختی از جیب مردم، دولت و بیمه ها بتواندد منابع مالی را تامین کنند و پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کند. 

وی تصریح کرد:تا پیش از آغاز طرح تحول سلامت ۵۴ درصد هزینه های حوزه سلامت از جیب مردم بود. این در حالی است که این هزینه ها در سال ۹۳ به ۳۸ درصد کاهش یافت و در سال ۹۵ به ۳۵ درصد رسید. البته براساس برنامه ششم باید این میزان به ۲۵ درصد برسد که امیدواریم با تخصیص منابع این امر محقق شود.

حریرچی درخصوص افزایش بودجه سازمان بیمه سلامت در سال ۹۸ گفت: با توجه به تحولی که در بودجه سازمان بیمه سلامت در قانون برنامه های پنجم و ششم توسعه ایجاد شده است، این بود که از بودجه خطی و سنواتی به حق بیمه تبدیل شد. بخش عمده بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت، به صورت رایگان تحت پوشش بیمه هستند و دولت حق بیمه ۲۳ میلیون روستایی و ده میلیون بیمه شده جدید را نیابت می کند. 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در سال های گذشته یک رقم خاص داده می‌شد، اما طبق برنامه پنجم و سپس برنامه ششم و قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور ۷ درصد حداقل حقوق قانون کار، حق بیمه هر یک از این خانوارهای عزیز است که متاسفانه تاکنون حاصل نشده است و  طبق برآوردهای ما رقم قابل توجهی خواهد بود و مبلغی حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال باید باشد، لذا تلاش داریم قانون را از طریق دولت و مجلس اجرا کنیم و سازمان بیمه سلامت را یکبار برای همیشه از کسری بودجه نجات دهیم. 

وی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در حال حاضر ۹۷ تا ۹۸.۵ درصد ارزش عددی داروی کشور را خودمان تولید می کنیم که معادل ۷۰ درصد ارزش ریالی است و ۶۷ درصد مواد اولیه را خودمان تولید می کنیم. در همین راستا خط تولید ۹ داروی ضد سرطان افتتاح و از ۶ داروی دانش بنیان جدید رونمایی شد.

معاون کل وزیر بهداشت افزود: همچنین با برنامه ریزی های انجام شده قرار است به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ۴۰ محصول دانش بنیان جدید رونمایی شود.  

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ۳۷۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که ۱۲۱۱ آنها در حوزه سلامت فعالند. همچنین ۸۵ مرکز رشد در دانشگاه ها مستقر کردیم و حمایت های انکوباتوری و خاص مثل وام کم بهره و بلاعوض را در نظر گرفته ایم و یا در بخش خریداری محصولات از آنها حمایت می کنیم. 

 حریرچی همچنین گفت: ۹۰ درصد بیمارستان‌های تازه تاسیس از ۷۵ درصد بیمارستان‌های خصوصی در تهران از نظر امکانات، تجهیزات و هتلینگ بهتر هستند. همچنین کیفیت درمان در بیمارستان‌های دولتی به طور متوسط از بیمارستان‌های خصوصی بالاتر است و بهترین امکانات را در شهرستان‌ها داریم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.