ایلام- راضی ناصری فر گفت: بیماری ایدز در کمین همه انسان هاست و ممانعت از انتقال ویروس وظیفه ای همگانی است.

لزوم کنترل رفتار و جلوگیری از انتقال ویروس بیماری ایدز

به گزارش قدس آنلاین، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام ظهر روز (سه شنبه) در نشست خبری پیام رسانان سلامت استان به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی ایدز «برای آگاهی از سلامت خود آزمایش HIV می دهم»، اظهارداشت: شناسایی، درمان و جلوگیری از انتقال ویروس مهمترین اهداف متولیان بهداشت در رابطه با ویروس HIV و بیماری ایدز است.

وی با اشاره به اینکه ایدز بیماری همچون سرماخوردگی است و نیاز به مراقبت و درمان دارد، افزود: در کشورهای اروپایی مبتلایان با انجام مراقبت های لازم، عمری نزدیک به عمر افراد سالم دارند، بنابراین افراد مبتلا پس از اطمینان از ابتلا به ویروس، نباید خود را از جامعه ترد کنند و با مراجعه به مراکز درمانی و تحت نظر پزشک، درمان خود را آغاز کرده و از انجام رفتارهای پرخطر خودداری کنند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه بیماری ایدز در دهه ۵۰ میلادی به اسم بیماری لاغری شناخته می شد و از سال ۱۹۸۱ بعنوان بیماری ایدز شناخته شد، ادامه داد: این بیماری در کمتر از ۳ دهه باعث مرگ حدود ۳۰ میلیون نفر شده و بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس HIV مبتلا هستند.

راضی ناصری فر با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر موارد ابتلا به بیماری ۳۳ درصد کاهش یافته و سالانه حدود ۲ هزار مورد جدید در سراسر جهان به این ویروس مبتلا می شوند، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته و جهان اول، روند بیماری کمتر شده اما در کشورهای جهان سوم خصوصاً در آفریقا و خاورمیانه بعلت عدم خوداظهاری و انجام آزمایش و پیگیری روند درمان، رشد بیماری ایدز بیشتر است.

وی با بیان روش های انتقال ویروس به بدن افراد، خاطرنشان ساخت: استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان تزریقی، ارتباط جنسی، انتقال از مادر به جنین، تماس ناخواسته با اجسام تیز، انتقال از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده و انتقال در دوران شیردهی نیز از راه های انتقال ویروس است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تأکید بر اینکه مهمترین مایع بدن برای انتقال ویروس خون است، بیان کرد: در آزمایشات صورت گرفته تعداد ویروس در هر سی سی از خون انسان تا ۱۸ هزار ویروس دیده شده اما در بزاق دهان در هر سی سی یک ویروس مشاهده شده احتمال انتقال ویروس از طریق روبوسی، خوردن و آشامیدن صفر است.

راضی ناصری فر بر رعایت بهداشت در آرایشگاه ها و عدم استفاده از تیغ و دیگر وسایل برنده در هنگام اصلاح هم در آرایشگاه های زنانه و هم آرایشگاه های مردانه تأکید و تصریح کرد: در حال حاضر رفتارهای پرخطر جنسی در کشورمان مهمترین روش انتقال ویروس است، بنابراین خانواده ها بایستی مراقب جوانان و نوجوانان خود باشند و مانع از مصرف داروها و مخدرهای صنعتی که بشدت میل جنسی را افزایش می دهند، شوند.  

وی آموزش، درمان و کنترل مبتلایان را از اصول اساسی در کاهش شیوع بیماری ایدز عنوان و تأکید کرد: این افراد نباید از جامعه ترد شوند چرا که این موضوع مانع از انجام درمان و مراجعه افراد به مراکز درمانی می شود.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به شیوع این بیماری در کشور، گفت: پیک اول این بیماری در هنگام انتقال خون آلوده اتفاق افتاده و پیک دوم در انتقال زندانیان آلوده از یکی از شهرهای کشور به زندان های دیگر استان ها و پیک سوم بعلت استفاده از قرص های محرک و مخدر صنعتی و بروز رفتارهای کنترل نشده جنسی در بین جوانان و نوجوانان اتفاق افتاده است و اکنون انتقال بیماری از طریق انتقال خون در کشور به صفر رسیده است.

راضی ناصری فر مشکل اساسی در انتقال ویروس HIV را معتادان تزریقی عنوان کرد و بیان داشت: برای کنترل رفتارهای این افراد، ۵۲ پاتق در ایلام شناسایی شده و بیشتر آنها تحت کنترل بوده و در راستای جلوگیری از انتقال ویروس، به این افراد سرنگ داده می شود تا از سرنگ مشترک استفاده نکنند و به همین دلیل روند انتقال ویروس از طریق تزریق کاهش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین میزان انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی صورت می گیرد، گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از بیماران، ۴۸ درصد از طریق تزریق با سرنگ مشترک، ۱۵ درصد رابطه جنسی، ۲ درصد از مادر به کودک و ۳۵ درصد نامشخص بوده که بیش از دو سوم از این ۳۵ درصد، قطعا از طریق ارتباط جنسی صورت گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام استفاده از وسایل پیشگیری در هنگام ارتباط جنسی را ضروری دانست و تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از افراد در هنگام آمیزش از وسایل پیشگیری استفاده نکرده و همین موضوع باعث بروز مشکلات متعدد و انتقال بیماری های مختلف از مرد به زن و یا بالعکس می شود.

راضی ناصری فر بیشترین گروه سنی مبتلایان به ویروس HIV در استان را رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سال با ۵۶ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: میزان ابتلا در مناطق شهری ۷۲ درصد است و یکی از مشکلات ما برای شناسایی مبتلایان، عدم انجام تست های تشخیصی از سوی افراد پس از یک حادثه همچون بریدگی در آرایشگاه، جراحی های غیربهداشتی و خارج از مراکز درمانی، خالکوبی و تتو و یا انجام رفتارهای پر خطر است.

وی جهل و انکار را ریشه این بیماری دانست و بیان داشت: آموزش از اصول اساسی در جلوگیری از شیوع این بیماری است و آموزش ها باید در مدارس آغاز شود تا جوانان و نوجوانان دختر و پسر که به سن بلوغ می رسند از این بیماری، راه های انتقال و کنترل آن آگاهی یافته و بتوانند از خود در برابر راه های انتقال ویروس مراقبت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به اینکه مردم نباید به انجام آزمایش حساسیت داشته باشند، گفت: تست HIV در مراکز بهداشت رایگان است و در این هفته در برخی نقاط شهر ایلام و در همه مراکز شهرستان ها ایستگاه های سیار برای انجام تست دایر شده و همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی نیز این تست را انجام داده اند.

راضی ناصری‌فر یادآور شد: رسانه ها بعنوان یکی از مهمترین رکن های جامعه در فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم، یار ما در اطلاع رسانی دقیق و آگاهی آحاد مختلف جامعه باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.