این روزها به مناسبت هفته پژوهش شاهد برگزاری نوزدهمین دوره نمایشگاه پژوهش و فناوری خراسان رضوی در قالب ۴۵۰غرفه در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد هستیم.

حضور کم فروغ پژوهشگران و فعالیت‌های تحقیقاتی در نمایشگاه پژوهش و فناوری

البته زمانی اینگونه رویدادها می‌تواند به عنوان فرصت و مزیتی برای تقویت جایگاه پژوهش و حمایت از محققان اثرگذار باشد که روند برگزاری آن با کاستی‌های حداقلی همراه باشد. درحالی‌که بنابر شواهد و نظرات بازدیدکنندگان در این دوره نیز همچون ادوار گذشته درعمل چنین نیست، به طوری‌که با ورود به تنها سالن نمایشگاه پژوهش و فناوری، شاهد چیدمان بی‌ضابطه گروه‌های فعال بودیم به گونه‌ای که حضور پژوهشگران واقعی بسیار کم‌فروغ و کمرنگ به نظر می‌رسید و بیشترین غرفه‌ها در اختیار گروه‌های متفرقه همانند استارت‌آپ‌ها و یا مؤسسات ثبت شرکت‌ها قرارداشت. درضمن به دلیل حضور غرفه‌های وابسته به نواحی آموزش و پرورش بیشتر بازدیدکنندگان را دانش آموزان کم سن و سال تشکیل می‌دادند که بسیاری از آن‌ها به موضوعات ارائه شده به چشم عناصری برای تفریح و سرگرمی نگاه می‌کردند و به دنبال گرفتن عکس‌های دسته جمعی بودند.

گرچه بر نقش فرهنگ سازی چنین رویدادهایی تأکید می‌شود اما این روند نیز باید اصولی و کارآمد صورت بگیرد، به گونه‌ای که اهداف جدی‌تر اینگونه برنامه‌ها را تحت تأثیر قرار ندهد. همچنین در یکی از غرفه‌های وابسته به اداره فنی وحرفه‌ای یکی از خانم‌های فعال در حوزه زیبایی به آموزش نحوه رنگ کردن موها و مراقبت از آن‌ها می‌پرداخت که برای بازدیدکنندگان تخصصی ارتباطی بین این مسئله و پژوهش مشهود نبود. به هر روی این فضاها می‌توانست بیشتر در اختیار مراکز علمی و محققان مطرح استان خراسان رضوی قرار بگیرد. به این ترتیب برای ارزش‌گذاری به تحقیق و فعالیت‌های تخصصی، جا داشت نمایشگاه‌های مجزایی برای فعالان حوزه مشاغل نوپدید و نهادهای وابسته به تحقیقات با توجه به مخاطبان خاص اینگونه رویدادها برپا می‌شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.