یک کارشناس امنیتی و راهبردی لبنان عملیات رژیم صهیونیستی موسوم به "سپر شمال" در مرز اراضی اشغالی با لبنان را یک اقدام نمایشی توصیف کرد.

کارشناس لبنانی: نمایشی‌بودن سپر شمال نتانیاهو/ اسرائیل با جبهه‌ای از غزه تا تهران روبه‌رو است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، امین حطیط کارشناس امنیتی و راهبردی لبنان گفت: این عملیات به‌خاطر ناتوانی اسرائیل در برابر محور مقاومت به هیچ گونه اقدام نظامی یا جنگی علیه لبنان منجر نخواهد شد.

وی این عملیات را نمایشی دانست که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کاستن از بحران‌های داخلی خود در سایه شکست اسرائیل در همه جبهه‌ها خصوصاً اخیراً در جبهه غزه و سوریه به آن نیاز دارد.

حطیط گفت: نتانیاهو برای حفظ آینده سیاسی خود در سایه بحران‌های شخصی خودش از جمله تصدی وزارت جنگ ــ بعد از استعفای آویگدور لیبرمن وزیر جنگ ــ نیاز به این عملیات دارد. نتانیاهو می‌خواهد بیداری دفاعی در مقابله با خطری را که اسرائیل را احاطه کرده است، نشان داده و ادعا کند که اقدامی پیشدستانه و پیشگیرانه برای مقابله با این خطر انجام داده است. این امر درسایه ناکامی در غزه و سوریه و ناتوانی در راه انداختن جنگ علیه حزب‌الله در لبنان است.

وی تصریح کرد: نتانیاهو در داخل و خارج در بحران است. در سوریه دست‌هایش بسته است و در غزه محاصره شده و در داخل نیز با پرونده‌های فساد روبه‌رو است لذا به عرصه لبنان متوسل شد و ادعا کرد که تونل‌هایی در مرز شمال فلسطین اشغالی با لبنان وجود دارد. نتانیاهو این کار را برای خروج از بحران داخلی خود و منحرف کردن انظار اسرائیلی‌ها درباره آنچه در جریان است، انجام داد.

حطیط ابراز عقیده کرد که حزب‌الله اقدام به جنگ نخواهد کرد اما آماده پاسخ در صورت روی دادن آن است.

وی تصریح کرد: مسئول دانستن ارتش و دولت لبنان درخصوص احداث تونل‌ها در چارچوب جنگ روانی دشمن علیه ما است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اسرائیل خوب می‌داند که برای جنگ با حزب‌الله آمادگی ندارد زیرا قدرت هجومی برای دستاورد مورد نظر خود را ندارد و از توان دفاعی برای حفاظت از جبهه داخلی خود در برابر حملات حزب‌الله برخوردار نیست. تفاوت بین جنگ‌هایی که از سال 1948 تا 2006 میلادی روی داد، این است که این اسرائیل بود که زمان و هدف را تعیین و دستاوردهایی کسب می‌کرد اما اگر هرگونه جنگی در حال حاضر با لبنان روی دهد، اسرائیل نخواهد توانست هیچ هدفی به‌دست آورد.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه وقوع جنگی بین دشمن اسرائیلی و لبنان را به‌علت آماده نبودن اسرائیل در همه زمینه‌ها و قدرت محور مقاومت بعید می‌دانیم، اما می‌گوییم که اگر جنگی روی دهد، این جنگ از نظر ماهیت و نتایج با همه جنگ‌هایی که اسرائیل از سال 1948 تا 2016 میلادی انجام داده است و با همه تجاوزگری‌های مکرر به غزه تا تجاوزگری اخیر، تفاوت خواهد داشت.

حطیط گفت: تفاوت بزرگ هرگونه جنگی در آینده بین اسرائیل و هریک از جبهه‌های مقاومت این خواهد بود که اسرائیل نمی‌تواند چارچوب زمانی و جغرافیایی آن را تعیین کند و اسرائیل امروز خود را در برابر جبهه‌ای خواهد دید که از شمال تا جنوب (ایران، عراق، سوریه، لبنان و غزه) کشیده شده است.

وی افزود: وقوع هرگونه جنگی با اسرائیل ممکن است عرصه منطقه‌ای را به‌کلی تغییر دهد و این جنگ مقید به زمان یا مکان نخواهد بود و اسرائیل خسارت‌هایی را متحمل خواهد شد که تاکنون به خود ندیده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.