علی مراد اکبری گفت: دفتر خاک کشاورزی با هدف پیگیری مسائل خاک، در معاونت آب و خاک راه‌اندازی می شود.

دفتر خاک کشاورزی در وزارت جهاد راه‌اندازی می‌شود

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، علی مراد اکبری معاون وزیر کشاورزی در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک اظهار داشت: در حال حاضر، لایحه حفاظت از خاک در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به زودی نهایی و تقدیم دولت می شود.

وی اضافه کرد: در این لایحه، به مباحثی از جمله جلوگیری از تخریب، آلودگی و اصلاح خاک و نیز بهره برداری بهینه و مدیریت خاک پرداخته شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده که سالانه در سطح ۵۰۰ هزار هکتار توان حاصل‌خیزی خاک اراضی کشور را بهبود دهد.

اکبری ادامه داد: در حال حاضر، میزان مواد آلی موجود در ۶۰ درصد خاک کشاورزی کشور، زیر یک درصد است که باید برای افزایش مواد آلی خاک تلاش کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور در چرخه تولید قرار دارد که رصد، پایش و اصلاح آن از نظر شوری، آلودگی و مواردی از این دست ضروری است.

وی افزود: از این میزان اراضی، بیش از ۶ میلیون هکتار، مستعد توسعه سامانه های نوین آبیاری هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: طرح پایش خاک در تمام نقاط کشور انجام شده که باید هر ۳ تا ۵ سال اجرا شود؛ ضمن اینکه طرح شورزدایی خاک، با همکاری کشور هلند در کرمان آغاز شده است.

اکبری ادامه داد: با توجه به عضویت ایران در مجمع جهانی خاک، پیشنهاداتی به این مجمع به منظور تشکیل بانک داده های توان ملی و تجهیزات در مورد خاک و ارتقای دانش و توانایی لازم در سطح منطقه ای، داده ایم.

وی اضافه کرد: با موافقت وزیر جهاد کشاورزی، دفتر خاک کشاورزی با هدف پیگیری مسائل خاک در معاونت آب و خاک راه اندازی می شود.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره چاه‌های غیرمجاز نیز اظهار داشت: در رابطه با چاه‌های غیرمجاز، وزارت نیرو باید پاسخگو باشد؛ اما به طور کلی ما با رویکرد این وزارتخانه موافق هستیم و از آن حمایت می‌کنیم؛ ضمن اینکه معتقدیم که وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند از پس این کار بربیاید و باید از سوی تمام قوا حمایت شود.

اکبری همچنین با بیان اینکه فرسایش خاک در ایران از متوسط جهانی بسیار بالاتر است، افزود: همین موضوع موجب شده بارش‌های شدید و رگباری تبدیل به سیلاب شود که باید به آن، بیشتر پرداخته و بررسی شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.