بلومبرگ نوشت سرمایه‌گذاران خارجی به طور فزاینده دوحه را به ریاض ترجیح می‌دهند و ورود سرمایه‌های خارجی به عربستان بویژه در پی قتل جمال خاشقجی به شدت کاهش یافته است.

بلومبرگ: سرمایه‌گذاران خارجی به طور فزاینده قطر را به عربستان ترجیح می‌دهند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، بلومبرگ نوشت با تداوم مناقشات در منطقه خلیج فارس، سرمایه گذاران خارجی به طور فزاینده قطر را به عربستان سعودی ترجیح می‌دهند و ورود سرمایه‌های خارجی به عربستان بویژه در پی قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی، به شدت کاهش یافته است.

این پایگاه اینترنتی آمریکایی در گزارشی افزود: در سال ۲۰۱۸ میزان سرمایه گذاری خارجی در دوحه سه برابر ریاض بوده است. سرمایه گذاران خارجی دست کم در سال ۲۰۱۸ به صراحت نشان دادند که در مناقشه میان عربستان سعودی و قطر جانب کدام طرف را گرفته اند.

براساس اطلاعات بازار بورس که بلومبرگ جمع آوری کرده است، سرمایه گذاران خارجی امسال خریدار حدود ۲/۳ میلیارد دلار از سهام تجارت شده در بازار بورس دوحه بودند که بیش از سه برابر رقمی است که در ریاض معامله شد.

افزایش سرمایه گذاری‌های خارجی در قطر پس از آن روی داد که چند شرکت دارای ارزش بازار بالا اعلام کردند از برخی محدودیت‌ها برای مالکیت خارجی می‌کاهند.

در ماه ژوئن میزان سرمایه گذاری خارجی در عربستان سعودی ۳ میلیارد دلار بود، اما این رقم پس از رسوایی ناشی از قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر به حدود ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

از اواسط سال ۲۰۱۷ که عربستان هدایت جبهه‌ای از کشورهای منطقه را که خواستار قطع ارتباط با قطر بودند، برعهده گرفت، دوحه تحت فشار ریاض بوده است. این جبهه قطر را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند، اتهامی که این کشور غنی از گاز همواره آن را رد کرده است. اوایل این هفته قطر اعلام کرد از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.