ادارات و دستگاه‌های دولتی و عمومی جزو گروه مصرف‌کنندگان عمده انرژی به شمار می‌روند واین در حالی است که مشهد و خراسان رضوی همانند دیگر مناطق کشور با چالش آب مواجه‌اند که این مسئله تأمین انرژی را با توجه به روند افزایشی مصرف برق با مشکل مواجه کرده است و گواه این ادعا خاموشی‌هایی بود که تابستان امسال مردم برای ساعاتی از شبانه‌روز آن را تجربه کردند.

استفاده از انرژی پاک در خراسان رضوی؛ هیاهو برای هیچ!

در حالی که نوک پیکان صرفه‌جویی در مصرف آب برای جلوگیری از خاموشی‌های برق مردم را نشانه رفته است که البته در جای خود قابل قبول و لازم است، اما نکته مهم ادارات و دستگاه‌های دولتی و عمومی است که اتفاقاً میزان مصرف برق این دسته از مشترکان بالا است و از آنجایی که هزینه‌های قبوض ادارات از جیب دولت پرداخت می‌شود؛ لذا حساسیت لازم را همانند مردم در مصرف انرژی ندارند در حالی که اکثر مصرف کنندگان خانگی از ترس قبوض بالای برق در مصرف انرژی تا حد ممکن دست به عصا هستند. چند سالی است که تمرکز وزارت نیرو بر ترغیب و تشویق مصرف کنندگان خانگی در نصب و استقرار نیرو گاه‌های خورشیدی است و در این راستا و برای تشویق هر چه بیشتر مردم برای تأمین انرژی از محل نیروی فراوان و قابل توجه خورشید دولت خرید تضمینی ۲۰ ساله برق از مشترکان دارای نیروگاه خورشیدی را در دستورکار قرار داده است.

اکنون این سؤال مطرح است که جایگاه ادارات دولتی در این گونه طرح‌ها چگونه است و چرا کمتر اداره و سازمانی دیده می‌شود که دارای نیروگاه‌های خورشیدی به منظور تأمین انرژی است.

خرید تضمینی برق، فقط از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی

مجری طرح مولدهای خورشیدی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد اظهار می‌دارد:طرح خرید تضمینی برق حاصل از تولید نیروگاه‌های خورشیدی فقط برای منازل مسکونی است و برای ادارات دولتی ممنوع است. عباس آذری افزود: ادارات دولتی برابر قانون موظف هستند ۲۰ درصد میزان مصرف انرژی اداره خود را از طریق نصب نیروگاه‌های خورشیدی یا به هر طریق دیگری تأمین کنند.

 مهلت دوساله برای ادارات

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اضافه کرد: این بخشنامه دولت از طریق معاون اول رئیس جمهور در سال ۹۵ ابلاغ شده است و علاوه بر آن نیز در استان توسط معاون عمرانی استاندار مجدد به ادارات، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و عمومی ابلاغ شده است.

 اقدام چند اداره از بین ۴۵۰ سازمان مشمول!

وی تصریح کرد: حسب این بخشنامه ادارات موظفند ظرف دو سال نسبت به این مهم اقدام کنند که با توجه به این بخشنامه شهریور ۹۷ پایان این مهلت بوده است. وی در خصوص روند اجرایی این بخشنامه در مشهد خاطرنشان کرد: در مشهد از بین ۴۴۰ تا ۴۵۰ سازمان و اداره مشمول تنها چند سازمان نسبت به نصب نیروگاه خورشیدی اقدام کرده‌اند.

وی درباره ابزار قانونی برای برخورد با اداراتی که نسبت به تأمین ۲۰ درصد انرژی مصرفی ارگان خود اقدام نکرده‌اند خاطرنشان کرد:در این خصوص بخشنامه دیگری ابلاغ شده است که طبق آن وزارت نیرو مکلف شده است تعرفه ۲۰ درصد برق مصرفی اینگونه ادارات را بر پایه خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خانگی که ۸۰۰ تومان است محاسبه کند.

  استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان درباره میزان تولید برق تجدیدپذیر نیز گفت: هم اکنون کمتر از ۲ درصد برق در کشور از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی تأمین می‌شود.

حسین محمودی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تأکید بر ضرورت توسعه استفاده از منابع انرژی‌های پاک، اظهار کرد: با وجود ظرفیت‌های خدادادی بسیار ارزشمند کانال‌های باد مناسب و تابش خورشید عالی، متأسفانه در استفاده از انرژی‌های نو در ایران عقب‌تر از کشورهای پیشرفته و حتی برخی کشورهای همسایه هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم از این نوع انرژی به صورت گسترده در کشور استفاده نماییم.

وی دسترسی آسان و نامحدود، رایگان بودن، قابلیت تجدیدپذیری و عدم آلودگی زیست محیطی را از مهم‌ترین مزیت‌های انرژی‌های پاک بیان و تصریح کرد: خوشبختانه استان خراسان رضوی به طور متوسط سالانه بیش از ۳۰۰ روز آفتابی و کانال‌های باد بسیار مناسب که برخی از آن‌ها در دنیا بی نظیر است را دارد.

 ۳۷ سرمایه‌گذار متقاضی نیروگاه خورشیدی

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق خراسان به همکاری مسئولین استان خراسان رضوی در صدور مجوزها و پاسخگویی سریع به استعلام‌ها و همچنین تحویل زمین اشاره کرد و گفت: خوشبختانه وزارت نیرو باوجود محدودیت‌های شدید مالی، به منظور حمایت از توسعه مولدهای برق تجدید پذیر، بخصوص نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، نرخ‌های خرید تضمینی خوبی تعیین نموده و شرایط را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه فراهم کرده است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو تاکنون برای ۹۰ سرمایه‌گذار متقاضی احداث نیروگاه بادی جمعاً به ظرفیت ۴۵۷۸ مگاوات پروانه احداث صادر نموده و همچنین برای تعداد ۳۷ سرمایه‌گذار متقاضی نیروگاه خورشیدی جمعاً به ظرفیت ۷۵۹ مگاوات پروانه احداث در استان خراسان صادر شده است و شرکت برق منطقه‌ای خراسان و شرکت‌های توزیع نیروی برق برای بیش از ۱۳۰۰ مگاوات از آن‌ها که اقدامات لازم را انجام داده‌اند، مجوز اتصال به شبکه صادر کرده است.

محمودی با بیان اینکه بخش عمده این مجوزها در منطقه خواف صادر شده است که دارای تونل بادی با ضریب تولید بیش از ۵۰ درصد می‌باشد که تقریباً در دنیا کم نظیر است، خاطرنشان کرد: ولی متأسفانه تاکنون در خواف سه توربین بادی به ظرفیت حدود ۴ مگاوات نصب شده که با توجه به ظرفیت منطقه و میزان مجوزهای صادره، می‌توان گفت که تقریباً صفر است. معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق خراسان بیان کرد: متأسفانه تعداد قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌ها و متقاضیان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که زمین به آن‌ها واگذار شده و مجوزهای اتصال نیز برای آن‌ها صادر شده طی سال‌های متمادی هیچ گونه اقدام مؤثری در اجرای پروژه‌های خود نداشته‌اند و فقط روی کاغذ ظرفیت شبکه برق را پر کرده‌اند و باعث ایجاد محدودیت برای سایر متقاضیان سرمایه‌گذاری در این حوزه شده‌اند.

محمودی افزود: لازم است مسئولین استان نسبت به لغو مجوز زمین‌های واگذاری این اشخاص اقدام نمایند تا به تبع آن سایر مجوزهای آن‌ها نیز باطل شده و شرایط برای صدور مجوز اتصال برای سرمایه گذاران واقعی بیشتر فراهم گردد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.