مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: تاسیسات شهری و عمومی از نظر مناسب سازی ویژه معلولان شرایط خوبی ندارد.

تاسیسات شهری و عمومی از نظر مناسب‌سازی ویژه معلولان شرایط خوبی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر صبح امروز در نشست مناسب سازی تاسیسات گردشگری برای معلولان برای معلولان و توان یابان اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجهی ویژه به معلوان دارد و تلاش می کند با مناسب سازی تاسیسات گردشگری وظیفه خود را نسبت به این قشر از جامعه انجام دهد.

وی یادآورشد:  مناسب‌سازی محیط شهری از جمله مواردی است که استانداردهای بین الملی نیز دارد و در کشورهای اروپایی بین سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳ را دهه معلولان نامگذاری کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان این که هنوز تاسیسات شهری و عمومی کشور ما هنوز شرایط قابل قبولی را ندارد، ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و آئین نامه اجرایی قانون برنامه سوم به صراحت بر مناسب سازی تاکید شده و دولت و دستگاه‌ها را ملزم به مناسب سازی کرده که اگر چه اقداماتی انجام شده اما بایسته نیست.

مکرمی فر تاکید کرد: مناسب‌سازی موضوعی چند بخشی است و همه دستگاه‌ها و نهادها باید با همکاری یکدیگر در این مسیر حرکت کنند و باید خود را به اجرای این قانون متعهد بدانیم. در سال ۷۳ نیز ستادی تشکیل شده و همه دستگاه‌ها موظف به مناسب‌سازی شده‌اند تا به نوعی معلولان احساس جدایی از جامعه را نداشته باشند و شرایط محیطی منجر به انزوای آنها نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: الزام استاندارد سازی در صدور پروانه بهره برداری مراکز اقامتی وجود دارد و اگر این فرآیند طی نشود از سوی سازمان موافقت اصولی را دریافت نمی‌کنند. مراکز که ساخته شده‌اند نیز باید تدابیری اتخاذ کنند که درصورتی که امکان مناسب سازی آن ها وجود ندارد، امکانات و نیازهای معلولان و جانبازاران را در طبقه همکف پیش‌بینی کنند.

وی به برخی شهرهای  آلمان اشاره و یادآور شد: بعد از جنگ جهانی دوم در شهرهای آلمان و هم چنین در ژاپن بعد از جنگ با آمریکا، معلولان زیادی داشتند، بنابراین برای مناسب سازی اقدامات موثری را انجام دادند و شهر را به خدمت این افراد آوردند و معلولان را جزوی از جامعه در نظر گرفتند، در شهر توکیو تمام پیاده‌روها مناسب‌سازی است و معلولان بدون نیازبه کمک می‌تواند به راحتی در سطح شهر تردد کنند.

مکرمی فر با اشاره به برخی قوانین و مقررات مناسب سازی اظهار کرد: جامعه هدف ما تنها معلولان نیستند بلکه کودکان، سالمندان، زنان باردار را نیز شامل می شود.

هم چنین در ادامه احمد دیناری معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که برگزاری نشست مناسب سازی تاسیسات گردشگری برای معلولان برای معلولان و توان یابان یکی از مصوباتی که ستادمناسب سازی استان بوده است، گفت: هدف این نشست فرهنگ سازی و آگاه سازی مدیران و مسئولان تاسیسات گردشگری در خصوص اهمیت مناسب سازی فضاهای تاسیسات گردشگری در حال ساخت یا در حال بهره برداری است.

وی با اشاره به اقدامات اداره‌کل در زمان ایجاد تاسیسات گردشگری برای رعایت مناسب‌سازی، اظهار کرد: چک لیستی در ستاد مناسب سازی استان مصوب شده که به تاسیسات گردشگری ابلاغ می شود که در زمان ساخت باید آن استانداردها رعایت شود.  تاسیساتی که از قبل نیز ساخته شدهاند نیزباید مناسب سازی را انجام دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.