مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: پیش بینی ما این است که در خراسان رضوی بیش از ۱۰۰ هزار اثر و ابنیه و محوطه تاریخی داریم.

بیش از ۱۰۰ هزار اثر و محوطه تاریخی در خراسان رضوی وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی فر  در نشست رابطان انجمن های میراث فرهنگی روستایی استان اظهار کرد: پیش بینی ما این است که در خراسان رضوی بیش از ۱۰۰ هزار اثر و ابنیه  و محوطه تاریخی داریم که حدود ۲ هزار مورد شناسایی شده و ۱۵۰۰ اثر ثبت شده است اما خیلی بیشتر از این باید شناسایی شوند.

وی افزود:یکی از اقداماتی که در کشورهای اروپائی و آمریکائی انجام داده اند این است که عمر آثار برای ثبت را کاهش داده اند و آثاری که ۵۰ سال عمر دارند را نیز در فهرست آثار ملی شان ثبت می کنند ولی ما ۱۰۰ سال باید از تاریخ اثری بگذرد تا آن را به ثبت برسانیم البته در مواردی که اثرشاخص باشد به صورت استثناء به ثبت می رسد، این باعث شده تا آثار تاریخی ما کمتر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد:تشکیل انجمن های میراث فرهنگی اقدامی بسیار شایسته است و باید داشته های تاریخی و فرهنگی را قدر بدانیم و از این ثروت ملی برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی شهرستان ها و به ویژه روستاها استفاده کنیم، ایجاد انجمن های میراث فرهنگی آغاز این حرکت اقتصادی و اجتماعی است.

وی گفت: انجمن های میراث فرهنگی می توانند تمام وظایف میراث فرهنگی را انجام دهند ودر این راستا از ظرفیت بانوان در انجمن های میراث فرهنگی نیز باید استفاده شود و انجمن های میراث فرهنگی قدرتی دارند که می توانند مقابل طرح های تخریب کننده میراث فرهنگی بایستند.

 مکرمی فر بیان کرد:اکنون مردم آگاه تر شده اند و نسبت به داشته های فرهنگی حساسیت دارند و اعضای انجمن های میراث فرهنگی باعث احیای هویت روستا، بخش و شهر ها خواهند شد.

وی تاکید کرد: انجمن می تواند تملک ها را برای میراث فرهنگی انجام دهد وانجمن های میراث فرهنگی می توانند حساب مالی داشته باشند و منابع مالی را دریافت و برای میراث فرهنگی هزینه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد:انجمن های میراث فرهنگی می توانند زمینه حضور مردم در خانه های بوم گردی را فراهم کنند و با توجه به این که کشور ما ۷ هزار سال تاریخ و ۸۰۰ هزار سال تمدن دارد، سرانجام گردشگران به این فرهنگ و تاریخ باشکوه پی خواهند برد و باید این گنجینه ها را برای سربلند و اعتلای کشور حفظ کنیم.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.