مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش کانون های فرهنگی هنری مساجد گفت:اساسنامه این کانونها تا یک ماه آینده ابلاغ می شود وتا پایان امسال تعداد کانون ها در سراسر کشور ۲۵ هزار و اعضا هم به ۲ میلیون می رسد.

سامان بخشی  ۲۲ هزار و ۲۰۰کانون فرهنگی هنری توسط وزارت ارشاد/ثبت ۹۲۰ هزار عضو در سامانه سجا/پیشگام بودن خراسان رضوی با ۱۰ هزار عضو فعال در مساجد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی در دومین گردهمایی مسئولین ستادی و استانی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشوربا بیان این مطلب یادآور شد: با موافقت سازمان برنامه ریزی و نهاد ریاست جمهوری آذر ماه اساسنامه این ستاد تصویب نهایی و ابلاغ می شود.

وی با بیان اینکه حوزه برنامه ریزی فعالیت فرهنگی نیاز به انسجام و دقت فراوان دارد، افزود: در این زمینه چارت و اساسنامه و منابع انسانی از پیش نیازهای کار در ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد است و برای همین نظام سازی فرهنگی در دستور کاروزارت ارشاد قرار گرفته است.

* ثبت ۲۲ هزار و ۲۰۰کانون و ۹۲۰ هزار عضو ثبت

حجت الاسلام ارزانی با بیا اینکه چارت ستاد را یکساله مصوب کرده ایم و بنا داریم نظرات را بشنویم و در صورت لازم آن را اصلاح نماییم، گفت:تا کنون در سامانه سجا(بچه های مسجد) ۲۲ هزار و ۲۰۰کانون و ۹۲۰ هزار نفر عضو ثبت مشخصات شده اند.

ارزانی تصریح کرد: چارت یکساله این ستاد با همکاری کارشناسان ونخبگان امور مساجد مصوب شده  و بنا بر این است که بازخوردها ونظرات را احصا کرده وو در صورت لازم آنها را اصلاح کییم و برای اجرا به استانها ابلاغ شود.

او بر حضورجوانان در مسجد به عنوان راهکار تربیتی خاطرنشان کرد: همین که تلاش کنیم آحاد جامعه را به مسجد آوریم به نحوی کار تربیتی انجام داده ایم، وحضور در کنار مضجع حرم امام رضا(ع) مانند عبادت و نشستن در صحن و سرای ایشان تفکر ایجاد و انسان را متحول می نماید لذا شناخت بحث زیارت بحث بسیار مهمی است و این مزیت در استان خراسان رضوی یک نعمت بزرگ است.

*بیان محاسن کلام امام رضا(ع)

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید محاسن کلام اهل بیت(ع) را بدانیم و توجه داشته باشیم مکتب اهل بیت(ع) پذیرای همه افراد است، ادامه داد:باید در این راستابا انجام فعالیت های موثر درکانون های مساجد تلاش مضاعف و حرکت جهادی انجام بدهیم چرا که ما یک نهاد انقلابی هستیم وترویج سبک زندگی رضوی بر عهده متولیان مساجد است.

وی با بیان اینکهرهبر فرزانه انقلاب فرموده اند "هنر میدان کار است" افزود:هنر یکی از مهمترین ابزارهای قالب است و باید آن را در برنامه های اجرایی کانونها قرار دهیم،همچنین آینده نگری و آینده نگاری بسیار مهم  است و باید به آن توجه داشته باشیم یعنی آینده را باید خودمان رقم بزنیم و اتفاقات خوب را بسازیم.

*تهذیب را باید از خودمان آغاز کنیم

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با تاکید بر اینکه تهذیب را ابتدا باید از خودمان آغاز کنیم، اظهارداشت:در حوزه مسجد مهمترین مسئله انگیزه الهی است و با این انگیزه بسیاری از کارها پیش می رود لیکن به دنبال این نباشیم که فقط بودجه ها را افزایش بدهیم چرا که گاهی با افزایش بودجه و اعتبارات هم مشکلات حل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی را نظام و تقید به قانون پیش می برد و نبوغ در نظام سازی تاثیر دارد، افزود: اگر نظام سازی در جامعه اجرا شود عدالت گسترش پیدا می کند و برنامه ها طبق روال انجام می شود، البته نبوغ برای نظام سازی مهم است اما نبایدبا کار سلیقه ای از نظام و قانون عدول کنیم زیرا نظام جامعه را اداره می کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ودبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اانتقاد از کمبود بودجه و اعتبارات گفت: اعتباراتمان کم است اما استفاده از ظرفیت دبیرخانه های استانی باید مطلوب باشدو با نظارت دقیق از کانونها اثربخشی فعالیتها را بالا ببریم.

حجت الاسلام ارزانی با تاکید بر اینکه در کار جهادی  فرهنگی نباید خودمان را با دیگر سازمان ها مقایسه کنیم، گفت: کار مسجدی باید نظام مند و داوطلبانه باشد چرا که رمز موفقیت در عدم مقایسه خود با دیگر نهادهاو البته انجام کار صادقانه و ارزشمدار  است.

*بانوان ۴۰ درصد اعضای ثبت شده در سامانه سجا

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشوردر باره ترکیب اعضای کانونهای مساجد گفت:۴۰ درصد اعضای ثبت شده در سامانه سجا(بچه های مسجد) بانوان هستند همچنین بالغ بر ۵۴ درصد ازمجموع کانون های  روستایی هستند.

این مقام وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی با بیان اینکه سامان‌دهی فضای مساجدبر اساس فعالیتهای و متناسب با اقامه نماز در دستور کار است، اضافه کرد: ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشورراهبردهای لازم را تبیین کرده ولی مدیران سطوح عالی دستگاه‌های باید به کمک بیایند و پشتیبانی از ایای مساجد ونماز را داشته باشند و با  شناسایی موانع نقش الگویی خود در ترویج و توسعه اقامه نمازو اهمیت بخشی به نقش مساجدرا ایفا کنند.

*رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره مسابقات قرآن

همچنین پوستر سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان با حضور معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مسئولین دبیرخانه های کانون های مساجد رونمایی شد.

دراین همایش خانم دکتر حیدری،معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مروارید، عبداللهی،ولی زاده مسئولان استانی مرتبط با ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد برای شرکت کنندگان سخنانی ایراد کردند.

بنا بر این گزارش، دومین گرهمایی مسئولین ستادی و استانی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشورکه ازدیروز(۱۵ آذرماه) درهتل فرهنگ و هنر مشهد آغاز شده جمعه به کار خود پایان می دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.