تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خدمت در آستان قدس منحصر به حرم مطهر نیست، گفت: زیرساخت‌های مرجعیت علمی در مشهد فراهم شده و تحقق این مسئله در مشهد دیر و دور نخواهد بود.

خدمت در آستان قدس منحصر به حرم مطهر نیست

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز در آیین افتتاحیه مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) اظهار داشت: معرفت‌افزایی، بهره معنوی، علمی، بصیرتی در آستان حضرت رضا(ع) بهره‌ای ممتازی است که باید از وجود مقدس ایشان بخواهیم بر معرفت و بندگی ما بیفزاید.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: امروز جریان استکباری در عالم در برابر مکتب انتظار قرار دارد؛ مکتب انتظار، انسان را دعوت به دانش، معرفت، جهل زدایی، علم‌افزایی، امیدآفرینی، خواستن و توانستن، عدم ضعف در برابر قدرت‌های بزرگ، خدا، پیامبر، حجت، عالم و خودشناسی می‌کند، این مکتب به انسان می‌آموزد که در این دنیای کفر و الحاد و فضای استکباری انسان‌هایی می‌توانند با اعتقاد به خدا، مبدا و معاد تاریخ ساز و جامعه ساز شوند؛ شهدا و جانبازان ما زمانه‌ساز شدند.

وی افزود: امروز تاریخ به دست مردان و زنان مجاهد و فرهیخته‌ای است که در جای جای عالم هویت خود را بازیافتند و می‌خواهند مسلمان زندگی کنند؛ تصور قدرتمندان این است که آنها هستند که تاثیرگذاری داشته و تاریخ را رقم می‌زنند و این تصور نادرستی است؛ آینده را صالحین رقم می‌زنند و قرآن کریم در این نوید برای همه بشریت صادق است؛ همانطور که ما خود مدد الهی را به دست جوانان و انسان‌های آگاه که تاریخ را رقم زدند به عینه دیده‌ایم.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: معتقدیم مهمترین ماموریت آستان قدس رضوی؛ ماموریت فرهنگی، علم‌افزایی، روشنگری و معرفت‌افزایی است و امروز می‌خواهیم به مردم این را بگوییم که تنها راه نجات در تبعیت از امام رضا(ع) است و نخستین گام آن شناخت است؛ پس باید این بستر فراهم شود.

رئیسی ادامه داد: در ابتدای خدمت در این آستان مقدس اعلام کردیم خدمت در این آستان مقدس منحصر و مختوم به دیوارهای حرم مطهر نیست و از نمادهای ارزشمند این آستان، خدمت فرهنگی و علمی است.بسیاری از گره‌های فکری، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی با علم امام رضا(ع) و پای‌بندی به این علم حقیقتا می‌توان حل شود و ما با این سرمایه عظیم اعتقادی، باید راه را بشناسیم و گام برداریم.

وی افزود: اینجا محل رفت و آمد دانشجویان باید باشد، دانشجویان امروز روشنفکران جامعه هستند و باید بیش و پیش از دیگران جامعه را رصد کنند و وضعیت فکری، علمی و فرهنگی جامعه را ببینند و اگر جایی مشکل و کاستی وجود دارد ببینند و حساس شوند؛ دانشجویان و اساتیدی که جامعه را رصد می‌کنند و نیاز جامعه را در عرصه‌های مختلف احساس می‌کنند؛ روشنفکر کسی است که پیش از دیگران نسبت به مردم، جامعه آسیب‌ها آشنایی داشته باشد و اهل اقدام و عمل باشد.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: روشنفکر کسی نیست که نگاهش به غرب باشد و در برابر فرهنگ بیگانه از خود وادادگی نشان دهد؛ این افراد به ظاهر اگر اسمشان روشنفکر باشد جامعه را وابسته می‌کنند؛ روشنفکران واقعی ما شهدای جامعه ما هستند و پیشتازان و پیش روی ما شهدا هستند.

رئیسی تصریح کرد: جریان جنبش دانشجویی و 16 آذر از دانشجویی که اهل فهم، سیاست و آگاه به وضعیت استبداد داخل بود؛ رقم خورد و او را نماد مبارزه با استکبار و استبداد قرار داد و هر فکر و قلمی که بخواهد در کشور وابستگی ایجاد کند از هر قسم آن خلاف جریان و پیام 16 آذر است.

وی ادامه داد: هر سال در مشهد شاهد اردوهای مجموعه‌های مختلف هستیم که با برنامه‌ریزی درست برای تعالی فکر و اندیشه و بصیرت افزایی این عزیزان گام باید برداشت؛ امیدواریم این مرکز کنار سایر مراکز و مجموعه‌های فرهنگی فعال، مجموعه‌ای کامل باشد که بتواند در خدمت به زائران آقا علی بن موسی الرضا(ع) کاستی نداشته باشد. تحقق مرجعیت علمی در مشهد دیر و دور نخواهد بود و زیر ساخت آن تقریبا آماده است و نیازمند یک کار منسجم است؛ نگاه ما در آستان قدس رضوی، حتما یک نگاه تحولی بوده و خواهد بود و این نگاه نه کند شده و نه کند خواهد شد، ما هم در این راه و از این مقصد سست نخواهیم شد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: جریان تحولی و نگاه انقلابی در تمام حوزه‌ها اثر بخش خواهد بود و این نگاه تحولی در برنامه کار ما است و خواهد بود و مصمم هستیم تا جایی که توان داریم بدون سستی ادامه دهیم و سند تحول ما نیز منشور هفت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.