در حاشیه نمایشگاه پژوهش و فناوری استان از دستاوردهای پژوهشی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی سامانه کنترل دسترسی لوتوس، نانو حامل لیپیدی کورکومین و قارچ خوراکی – دارویی انوکی رونمایی شد.

رونمایی از سه دستاورد پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی
به گزارش قدس آنلاین، سامانه کنترل دسترسی لوتوس توسط سیدجواد حسینی، معاون هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی، مهندس ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و دکتر رضا قنبری، رییس پارک علم و فناوری استان رونمایی شد.
سامانه کنترل دسترسی لوتوس که توسط پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی طراحی و عملیاتی شده است، یک فناوری رشد یافته برمبنای RF-ID است و از دو بخش سخت افزار و نرمافزار تشکیل شده است.
ایده اولیه این طرح براساس نیاز اماکن اقامتی نسبت به مقوله کنترل تردد مسافران مطرح گردید. امروزه مسافرین برای تردد به اتاق‌های محل اقامت خود بجای کلیدهای فلزی قدیمی از کارت‌های هوشمند استفاده می‌نمایند. مهمترین عامل بازدارنده در استفاده از این تکنولوژی قیمت بالا در کنار خدمات پشتیبانی ضعیف در محصولات وارداتی می‌باشد. لوتوس یک سامانه کنترل دسترسی به دستگاه‌های الکتریکی است که از طریق یک نرم افزار واسط مدیریت و راهبری می‌شود همچنین می‌توان از آن گزارش عملکرد استخراج نمود. در بومی سازی آن علاوه بر موارد امنیتی و کیفیت محصول به سلیقه و خواست مصرف کننده ایرانی توجه ویژه‌ای گردیده است.
همچنین در این نمایشگاه از طرح نانو حامل لیپیدی کورکومین که توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی طراحی و عملیاتی شده است، توسط دکتر رضا قنبری، رییس پارک علم و فناوری استان رونمایی شد.
ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی، فعالیت ضد سرطانی، کاهش سطح کلسترول خون و کبد، افزایش عملکرد ایمنی بدن، بازدارندگی از بیماری‌های قلبی-عروقی و جلوگیری از آسیب غشاهای زیستی در مقابل پراکسیداسیون از اثرات بیولوژیک کورکومین است.
ظرفیت انکپسولاسیون بالا، امکان تولید در مقیاس‌ صنعتی، عدم استفاده از حلال آلی، کنترل رهایش کورکومین و افزایش پایداری کورکومین از دلایل اهمیت نانو حامل لیپیدی کورکومین است که در صنایع غذایی و دارویی قابل استفاده می‌باشد.
در این نمایشگاه نیز؛ از قارچ خوراکی – دارویی انوکی که توسط گروه پژوهشی زیبست فناوری قارچ‌های صنعتی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به تولید دانش بنیان رسیده بود، توسط دکتر رضا اقنوم، رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی رونمایی شد.
قارچ خوراکی – دارویی انوکی مقام چهارم را از نظر تولید جهانی در بین قارچ های خوراکی داراست. این قارچ به دلیل بافت ترد و نازک و طعم دلپذیر آن به صورت خام به ویژه در کشورهای آسیای جنوب شرقی برای مصرفی مانند تهیه سالاد استفاده می‌شود؛ علاوه بر خواص تغذیه‌ای، خواص دارویی متعددی برای قارچ انوکی گزارش شده است، این قارچ به دلیل داشتن پلی ساکاریدهای متنوع باعث بهبود سیستم دفاعی بدن و همچنین پیشگیری از پیری زودرس و سرطان می‌شود.
منبع: صداو سیما

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.