رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: همیشه اعتقاد داشته ام به دلیل اینکه مردم آجیل را در شادی تهیه و مصرف می کنند در هنگام خرید، با دل خوش سراغ آجیل فروشان می روند، اما امسال مردم با دلخوری و به ناچار آجیل تهیه می کنند .

امسال مردم از روی ناچاری آجیل میخرند/ کاهش قیمت دلار آجیل را۲۵درصد ارزان کرد/ صادرات آجیل مقرون به صرفه تراز فروش داخلی است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا ارزانی ممقانی ،رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهددر گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین افزود: امسال و در آستانه شب یلدا مردم بسیار محدود تر از سالهای پیش آجیل می خرند. توان مالی آنها کاهش یافته اما به خاطر انجام برخی از مراسم همیشگی و حفظ آبرو در برابر خویشاوندان به ناچار مقداری آجیل تهیه خواهند کرد.

وی عنوان کرد: متاسفانه به دلیل نوسانات ارزی در چند ماه گذشته قیمت آجیل و خشکبار بسیار افزایش پیدا کرده است. دلیل اصلی آن هم نبود مدیریت در بخش صادرات و واردات است. در گذشته بر روی واردات محصولات دقتی صورت نمی گرفت و گاهی اوقات باعث می شد که محصولات تولید داخل روی دست کشاورز بماند و فروش نرود. اکنون روی قسمت صادرات چندان نظارتی انجام نمی شود و بدلیل افزایش قیمت ارز و توجیه اقتصادی بسیار مناسب، آجیل و خشکبار ، صادر می شود و قیمت آن به دلیل کمبود بوجود آمده ، افزایش شدیدی پیدا کرده است.  

وی بیان کرد: وقتی پسته از ۱۰ تا ۱۵ دلار در بازار جهانی عرضه می شود، مشخص است که برای کشاورز از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست که پسته را در داخل کشور عرضه کند. در نتیجه پسته را به خریدار خارجی یا صادر کننده می فروشد. از طرفی این موضوع باعث رونق صادرات است و جبران صدمات وارده به بخش کشاورزی در سالهای گذشته را انجام می دهد اما از طرف دیگر بر اقشار مختلف مردم فشار زیادی را وارد می کند.  

وی اظهار کرد: دلیل این مشکلات، جزیره ای بودن مدیریت است و هر سازمانی برای خود تصمیم می گیرد. تصمیمات یک شبه و آنی و غیر کارشناسی انجام می شود. با کارشناس های واقعی این حوزه در آجیل و خشکبار مشورتی صورت نمی پذیرد و به همین دلایل مشکلات دوچندان می شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: به خاطر کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته، قیمت آجیل هم تا ۲۵ درصد کاهش یافته است و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند، اما به دلیل قدرت خرید پایین مردم و توانایی مالی اندک، هنوز رونقی در آجیل فروشی ها پیدا نشده و کماکان بازار آجیل و خشکبار راکد است. به خاطر کاهش قیمت ارز و درپی آن کاهش قیمت آجیل و خشکبار، برای مردم خوشحالم اما برای همکارانی که آجیل ها را با قیمت بیشتری تهیه کرده بودند و اکنون متضرر می شوند ناراحتم.

وی افزود: اگر پارسال می توانستیم با توان مالی مشخص، به عنوان مثال ۱۰۰ کیسه آجیل و خشکبار تهیه کرده و بفروشیم، امسال با همان قدرت مالی و بدلیل افزایش قیمت ها، ۲۰ کیسه می توانیم خرید کنیم. این باعث کاهش درآمد کسبه است و از طرف دیگر، گرانی ها باعث کاهش خرید مردم شده و بدلیل عدم خرید مردم، فشار مضاعفی بر آجیل فروشان وارد می شود.

ارزانی ممقانی اضافه کرد: موضوع سومی که واحدهای صنفی را درتنگنا قرار داده ، افزایش نرخ مالیات است. در حالیکه تقریبا همه معتقدند بازار در رکود به سر می برد، متاسفانه ماموران مالیاتی، شیب تعیین مالیات را افزایش داده و با قیمت بیشتری مالیات اصناف را مشخص می کنند.  همچنین بازبینی پرونده های مربوط به سالهای گذشته را به جریان انداخته و تعرفه هایی را ملاک قرار میدهند که همکاران من در آجیل فروشی ها از این تعرفه ها آگاه نیستند استفاده می کنند. این موارد، باعث افزایش فشارهاست.

این مقام صنفی بیان داشت: حتی مالیات بر ارزش افزوده که مطابق قانون نباید بر محصولات کشاورزی فرآوری نشده اعمال شود، باز هم تعیین و اخذ می شود. اداره مالیات برخلاف قانون این ارقام  را از ما می گیرد و  باعث ضربه مضاعف به این صنف شده است.

وی با ذکر اینکه اگر دولت ادعا دارد که می خواهد به اقشار مختلف مردم کمک کند، راههای بهتری از سبد حمایتی هم وجود دارد، گفت: قانون مالیات بر افزایش افزوده، قانونی آزمایشی و ناقص بوده و مقرر گردیده بود که ۵ سال اجرا شود، اما اکنون یازده سال است که در حال اجراست و به زور دارند از اصناف مالیات می گیرند و در نتیجه به صورت غیر مستقیم دولت دارد از مردم مالیات می گیرد. بهترین کمک دولت حذف این قانون ناقص و تاریخ مصرف گذشته است.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.