رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: منابع کنونی درآمد شهرداریها برای اداره شهر بسیار مضر است ولی در شرایط موجود شهرها راه دیگری جز تراکم فروشی برای اداره آن ندارند.

منابع فعلی درآمدی شهرداریها برای شهرها مضر است

به گزارش قدس آنلاین ؛ احمد نوروزی ظهر شنبه در نشست پاسخگویی مسئولان اقتصاد شهری به دانشجویان همزمان با 16 آذر 'روز دانشجو' در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: شهرداریها وارث سیاستهای شکست خورده دولتها هستند و در نظام مدیریتی تصمیم گیری کشور جایگاه تخصصی ندارند.

وی ادامه داد: شهرها عموما باید از محل درآمد عوارض اداره شوند اما به دلیل کمبود منابع درآمدی پایدار بخش زیادی از هزینه های اداره شهر از طریق فروش تراکم تامین می شود.
عضو شورای شهر مشهد به طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نیز اشاره و بیان کرد: طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم را وزارت راه و شهرسازی تهیه اما سیاستها در زمانهای مختلف تغییر کرده و باید برای حل آن تعامل داشته باشیم.
وی گفت: سیاست جدید شورای شهر و شهرداری مشهد در موضوع پروژه نوسازی و بهسازی بافت فرسوده حرم مطهر رضوی بحث تسهیلگری است.
رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه همچنین به اقتصادی بودن پروژه های حمل و نقلی اشاره و بیان کرد: پروژه های حمل و نقلی پروژه های اقتصادی نیستند و یارانه دولتی به آنها تعلق می گیرد. در کلانشهرها باید حمل و نقل ریلی غیرهمسطح توسعه یابد. استفاده از حمل و نقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از این ناوگان نیز باید فرهنگ سازی شود.
وی افزود: شهرداری مشهد به دنبال ایجاد 'تاکسی آنلاین' ویژه شهرداری نیست، در عین حال مشهد از نخستین شهرهایی در کشور است که از فعالیت تاکسیهای اینترنتی حمایت کرد.
نوروزی در ادامه همچنین گفت: شورای شهر مشهد به خرد جمعی اعتقاد دارد و می کوشد از فکر و اندیشه دانشجویان استفاده کنیم. در همین راستا 'سامانه شورایاران' راه اندازی شد تا از طریق آن از نظرات و نقدهای شهروندان در حوزه های مختلف بهره مند شویم.
وی در خصوص شفاف سازی و دریافت رشوه در شهرداریها نیز اظهار داشت: مهمترین معضل در فرایند صدور پایان کار و پروانه های ساختمانی است. برای شفاف سازی این فرایند در شورای شهر مشهد طرحی در دست بررسی است. این طرح قابلیت رصد این فرایند را دارد.
عضو شورای شهر مشهد به موضوع خصوصی سازی آتش نشانی مشهد هم اشاره و بیان کرد: کاهش خسارت ناشی از حوادث از اولویتهای مدیریت شهری است. هرچه در شهرداری انجام می شود غیرحاکمیتی می باشد و در همه دنیا آتش نشانی در بخش خصوصی نیز فعال است.
وی افزود: بکارگیری آتش نشانان در بخش خصوصی بازدهی بیشتری خواهد داشت ولی پیگیر این موضوع هستیم که در پرداختی به کارکنان بخش خصوصی اجحاف نشود.
نوروزیان به فعالیت شرکت الیت ساماندهی توقفگاههای هوشمند شهرداری مشهد نیز اشاره و بیان کرد: الیت طرح درآمدزایی نیست و زیانده است اما با رویکرد مدیریت پارکهای حاشیه ای در خیابانها، تعطیل نمی شود.

* هزینه 50 میلیارد ریالی اداره مشهد
معاون اقتصادی شهردار مشهد نیز در این نشست هزینه یک شبانه روز اداره این کلانشهر را 50 میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده از منابع درآمدی شهرها در سایر کشورها می باشد اما در ایران سهم شهرداریها از این منبع بطور مدام در حال کاهش است.
رضا خواجه نائینی افزود: برای داشتن درآمدهای پایدار برای اداره شهر باید لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها هر چه سریعتر در مجلس و دولت مصوب شود.
وی همچنین به موضوع فرار سرمایه ها از مشهد اشاره و بیان کرد: سرمایه گذاری در مشهد در حال انجام است و فرار سرمایه ها از این کلانشهر صحت ندارد. مشهد همیشه مکان مناسبی برای سرمایه گذاران است البته عده ای سوجو همواره به فکر هستند سرمایه مردم را دچار مشکل کنند ولی سرمایه گذاری در این کلانشهر حال انجام است.
معاون شهردار مشهد ادامه داد: ارزش پروژه های سرمایه گذاری که منجر به انعقاد قرارداد در مشهد شده اند ظرف یک سال اخیر 31 هزار میلیارد ریال بوده است.
وی شفاف سازی را از مهمترین اولویتها برای کاهش فساد توصیف و بیان کرد: طی یک سال اخیر در راستای شفاف سازی 37 فراخوان پروژه اقتصادی در مشهد منتشر شده است.
بودجه امسال شهرداری کلانشهر سه میلیون و 500 هزار نفری مشهد هشت هزار میلیارد تومان است.

 

انتهای پیام /*
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.