درشرایطی که مشکلات اقتصادی و تورم بیداد میکندو معیشت مطبوعات و خبرنگاران به تار مویی بنداست ، دستگاه قضایی با صدور بخشنامه ای آگهی های دادگستری ها را به روزنامه تحت پوشش خودش اختصاص داد. این درحالی است که حمایت از این روزنامه به بهای برباد رفتن دهها روزنامه دیگر و بیکاری صدها تن از شاغلان مطبوعاتی منجر خواهد شد.

چرا آگهی های قوه قضاییه فقط درروزنامه خودش منتشر میشود؟/ اعتراض روزنامه نگاران به بی عدالتی دردستگاه قضایی/وزارت ارشاد برای حمایت از مطبوعات انگیزه ندارد

قدس آنلاین - رضا طلبی: چندی قبل ،  دیوان عدالت اداری پیرو شکایت یک حقوقدان تمامی ارگان های دولتی و عمومی را ملزم کرد مطابق قانون، آگهی های خود را جهت انتشار در مطبوعات به وزارت ارشاد ارسال کنند .اما چند سالی است علیرغم الزامی بودن ارسال آگهی ها به وزارت ارشاد برای درج در تمامی نشریات کشور، برخی  از نهادها و دستگاه های اجرایی چندان توجهی به آن نکرده و اغلب در نشریات خاصی اقدام به انتشار آگهی می کنند.

اما امسال و درشرایطی که مشکلات اقتصادی گلوی معیشت مطبوعات را بیش از هرزمان میفشارد و انتظار میرود مسوولان دست یاری به سوی نشریات دراز کنند ،  قوه قضائیه ،که باید منادی عدالت درکشور باشد ،در بخش نامه ای تنها محل انتشار آگهی های خود را روزنامه حمایت (روزنامه وابسته به قوه قضائیه) و سامانه الکترونیکی این نهاد اعلام کرده است که این بخشنامه موجب اعتراض عمومی اهالی مطبوعات شد و مدیران مسئول50 روزنامه خصوصی در بیانیه ای خواستارلغو این بخشنامه شدند.

مدیران مطبوعاتی کشور بر این باورند که در شرایط فعلی مطبوعات با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و سایه معضلات  اقتصادی کشور بر فضای نشریات سنگینی میکند،  کاهش آگهی های دولتی و قوه قضاییه  شرایط را برای مطبوعات  سخت تر از گذشته خواهد کرد.

***فلسفه اصلی انتشار آگهی ها

دراین خصوص ، مدیرحوزه درآمد موسسه فرهنگی قدس در این باره گفت: یکی از دلایل انتشار آگهی های مردم در حوزه مسائل دادگستری در روزنامه های کثیرالانتشار این است که جامعه از انها اطلاع پیدا کنند ، در صورتی که تیراژ و گستره توزیع روزنامه حمایت محدود و در بسیاری از استان ها غیر قابل دسترس می باشد که این امر بر خلاف فلسفه  اصلی انتشار این آگهی ها است .

مهدی یزدی نژاد در ادامه تصریح کرد: انتشار اگهی های دادگستری در مطبوعات فرصت های شغلی به صورت مستقیم برای افراد ایجاد کرده بود اما با شرایط فعلی و انتشار این اگهی ها در روزنامه حمایت این افراد نیز از کار بیکار شده اند.

وی افزود: محروم کردن نشریات مکتوب کشوراز درج آگهی های دادگستری به عنوان یکی از منابع درآمدی، در شرایط فعلی و نابه سامان اقتصادی منجر به افزودن گرفتاری های آنها شده و باعث خواهد شد مطبوعات کشور در تنگنایی جدی قرارگرفته و به  دور شدن از وظایف و مسئولیت های اصلی فرهنگی و اجتماعی مطبوعات می انجامد. از طرفی برای اجرای هر فرآیند جدیدی در هر حوزه ای معمولا چند ماه زمان تعیین می شود، اما درباره این موضوع و انتشار آگهی های دادگستری در روزنامه حمایت طی  چند روز پس از ابلاغ بخشنامه اجرایی شد ، این در حالی است که جامعه مطبوعات  توقع دارند در مورد رای دیوان عدالت اداری که دستور به انتشار اگهی ها در تمام روزنامه ها داده است هم، چنین سرعت عملی از سوی قوه قضائیه وجود داشته باشد.

***وزارت ارشاد انگیزه ندارد

یزدی نژاد با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد در چنین موضوعاتی باید حامی مطبوعات و در کنار انها باشد، افزود: انتظار ما این است که این درخواست به عنوان یک درخواست صنفی از طرف خانه مطبوعات استانها وکشور و ادارات  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها پیگیری شود ،  اگرچه خانه مطبوعات در این باره بیانیه ای را با امضا  مطبوعات صادر کرده است اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی امور مطبوعات کشور است و باید پیگیر حقوق مطبوعات باشد تاکنون در این باره سکوت کرده و برغم درخواست جلسه از سوی مطبوعات در این باره هیچ واکنشی نشان نداده است و ان طور که از شواهد پیدا است انگیزه ای برای پیگیری این موضوع ندارد.

مدیرحوزه درآمد موسسه فرهنگی قدس یادآورشد: از طرفی با قطع انتشار این آگهی ها احتمالا بسیاری از روزنامه و مطبوعات خصوصی گرفتار رکود شده و افراد شاغل در انها با معضل بیکاری مواجه خواهند گردید، از این رو وزارت ارشاد و ادارات کل استانها نباید نسبت به این موضوع که تبعات زیادی خواهد داشت بی تفاوت باشد.

***استفاده از ظرفیت تمام مطبوعات

یزدی نژاد درادامه خاطرنشان کرد:  از قوه قضائیه به عنوان عالی ترین مرجع اقامه عدل در کشورانتظاراین است که واکنشی به درخواست مطبوعات در باره چرایی این موضوع داشته باشد و جوابیه ای صادر کند و با در نظر گرفتن مصلحت و رعایت حقوق حقه مطبوعات نسبت به ملغی کردن دو بخشنامه اخیر اقدام نماید .

وی افزود: ما اهالی مطبوعات که وسیله انتقال صدای مردم به مسئولان هستیم از قوه قضائیه که مجری عدالت در جامعه است تقاضا داریم که با حجم کار وسیعی ای که این قوه دارد ،  انتشار این آگهی ها را به مطبوعات سراسر کشور واگذار نماید واز ظرفیت آنها در این کار استفاده کند زیرا انتشار این آگهی ها در مطبوعات سراسری علاوه بر اینکه باعث ایجاد ظرفیت های شغلی در کشور می شود از طرفی باعث خواهد شد که این آگهی ها واقعا دیده شوند و صرفا موضوع انتشار ان مد نظر قرار گرفته نشود زیرا آگهی های دادگستری معمولا در مورد موضوعات حساسی هستند که نیاز به اطلاع رسانی عمومی و گسترده دارند.

***باید حمایت کافی صورت بگیرد

درهمین راستا ، عضو فراکسیون مطبوعات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین نیز اظهار داشت: مطبوعات در موضوعات مختلف همچون یارانه کاغذ، آگهی‌ها و خدمات حوزه خبرنگاری از دولت  دلخور هستند زیرا با تورم روز افزون فعلی نمی‌توانند معیشت کارکنان  خود را تامین کنند.

سیداحسان قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در مورد بخش نامه اخیر قوه قضائیه درباره انتشار آگهی ها، نیز مطبوعات درخواست ها و پیشنهاد های خود را به کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال کنند تا این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی افزود: بعد از بررسی موضوع در کمیسیون، از دوطرف یعنی قوه قضائیه و نمایندگان مطبوعات دعوت خواهد شد تا در کمیسیون حضور پیدا کنند و با حضور آنها این مسئله انتشار آگهی ها مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که روزنامه ها برای انتشار با مشکلات متعدد مالی مواجه هستند، باید حمایت کافی از آنها صورت بگیرد، ادامه داد: مشکلات مالی مطبوعات باعث شد آنها توانایی اجاره غرفه و تجهیز و تزئین آن در نمایشگاه سراسری مطبوعات را نداشته باشند که این عامل یکی از دلایل عدم برگزاری نمایشگاه سراسری مطبوعات پس از 25 سال بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.