دغدغه راه آهن جمهوری اسلامی ایران تامین واگن مسقف برای صادرکنندگان کالا به آسیای مرکزی به ویژه فعالان اقتصادی خراسان رضوی است.

دغدغه راه آهن، تامین واگن برای صادرات است/ نیازصادرکنندگان به  ۲۰۰ واگن مسقف برای ارسال بار از مشهد

به گزارش قدس آنلاین، مدیرکل راه آهن خراسان گفت: هنوز صادرکنندگان خراسانی تناژ باری خود را اعلام نکرده اند اما بر اساس آمار پارسال و سابقه موجود، صادرکنندگان در این مقطع زمانی به ۲۰۰ واگن مسقف برای ارسال بار صادراتی خود به کشورهای آسیای مرکزی نیاز دارند.

محمدهادی ضیایی مهر افزود: به طور معمول واگن های ترانزیتی در مسیر برگشت از ایران خالی هستند و از آنها برای ارسال بار صادراتی استفاده می شود.

او ادامه داد: صادرات ریلی نیازمند واگن مسقف است و واگن های ترانزیتی از کشورهای آسیای مرکزی به مقصد بندرعباس حامل کود و یا محصولات فله کشاورزی هستند؛ لذا نمی توان در بازگشت بار صادراتی را در آنها بارگیری کرد.

مدیرکل راه آهن خراسان مساله تامین واگن را وابسته به رایزنی های خارجی و کشوری ذکر و بیان کرد: شرکت راه آهن پیگیر است تا با اقداماتی مانند تعرفه تشویقی، شرکت های فورواردی فعال در حمل و نقل ترانزیت ریلی در حوزه آسیای مرکزی را ترغیب به استفاده از واگن مسقف کند تا بتوان در مسیر بازگشت از این واگن ها در صادرات کالا به کشورهای آسیای مرکزی استفاده کرد.

وی گفت: استفاده از واگن های مسقف از سوی شرکت های حمل و نقل ریلی برای حمل گوگرد و یا نهاده های دامی، مستلزم تامین هزینه بسته بندی و بارگیری آنان است که باید با تنظیم تعرفه ها، به نوعی هزینه های برای این شرکت ها جبران شود.

ضیایی مهر به موضوع واگذاری مسوولیت تامین واگن توسط فعالان اقتصادی و تجار خراسان از کشورهای آسیای مرکزی نیز اشاره و بیان کرد: فعلا این گزینه در خصوص تامین واگن در اولویت راه آهن جمهوری اسلامی نیست و در صورتی که تامین واگن مسقف از طریق ترانزیت تامین نشود، ممکن است مجموعه به سراغ این روش برود.

جابجایی بین المللی ریلی کالا بین خراسان رضوی و آسیای مرکزی انجام می شود؛ طی نیمه نخست امسال این میزان یک میلیون و ۲۵۴ هزار تن کالای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۷ درصد افزایش یافته است.

مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راه آهن و دو مرز سرخس و اینچه برون انجام می شود.
 منبع:صدا و سیما
  انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.