یکی از فروشگاههای تابع شهرداری تهران اقدام به فروش کالایی می‌کند که نه تنها کیفیت کالای ایرانی را ندارد، بلکه سرطان زاست.

فروش کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی در فروشگاه‌های وابسته به شهرداری تهران

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، پس از آنکه مقام معظم رهبری سال ۹۷ را به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند، دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی موظف به خودداری از استفاده از کالای خارجی در صورت وجود مشابه ایرانی آن شدند.

در همین راستا برخی از نهادهای دولتی دستورالعمل ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی را که مشابه ایرانی دارند، به زیر مجموعه‌های خود ابلاغ کردند؛ اما فروشگاه شهروند به عنوان فروشگاه بزرگی که متعلق به یکی از شرکت‌های تابع شهرداری تهران است؛ در حالی که تنها سه ماه تا پایان سال حمایت از کالای ایرانی باقی مانده است، هنوز اقدام به فروش گسترده محصولی خارجی می‌کند که نمونه ایرانی آن هم با کیفیتی بهتر از نمونه خارجی در همین فروشگاه به فروش می‌رسد.

فروش کالای خارجی دارای مشابه ایرانی در فروشگاه‌های شهرداری تهران

مسعود سریع القلم مدیرعامل  فروشگاه‌های شهروند که خود در شهرداری تهران دبیر و عضو شورای سیاست‌گذاری حمایت از کالای ایرانی هست گفت: اگر کالای با کیفیت ایرانی داشته باشیم، قطعا مشابه خارجی آن را حذف می‌کنیم و تا آنجا که من می‌دانم در مورد شکلات صبحانه فقط برندهای ایرانی داریم و از چند ماه پیش دیگر شکلات صبحانه خارجی نداریم.

فروش کالای خارجی دارای مشابه ایرانی در فروشگاه‌های شهرداری تهران

مدیر عامل شرکت فروشگاه‌های شهروند در خصوص فروش علنی نوتلا در فروشگاه شهروند گفت: ممکن است نوتلا با ما قراردادی داشته باشد و ما باید تا پایان زمان قرارداد صبر کنیم.

سریع‌القلم با بیان اینکه برنامه ما این است که فروش نوتلا را در شهروند متوقف کنیم، اظهار کرد: تا یک ماه آینده امکان عرضه این محصول در فروشگاه وجود نخواهد داشت و من به عنوان مدیر عامل آن را حذف می‌کنم؛ چون سیاست ما جایگزینی کالای ایرانی است.

سریع القلم با تاکید بر اینکه فروشگاه شهروند را بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی تحویل گرفتم و نظرم این بود که در این مجموعه از کالای غیر ایرانی استفاده نکنم، گریزی هم به فروش قهوه های خارجی در این فروشگاه زد و گفت: قهوه خارجی که در اینجا عرضه می‌کنیم کاملا با نمونه ایرانی آن متفاوت است،  زیرا هنوز در ایران به لحاظ تکنولوژیکی امکان فرآوری قهوه با استانداردهای خارجی را نداریم و لذا تا آن زمان برای پاسخگویی به نیاز مردم این کالا را عرضه می‌کنیم.

«نوتلا»که توسط کمپانی ایتالیایی فِرِرو تولید می‌شود محصولی سرشار از روغن پالم است که به گفته وینسنزو تاپلا، مدیر خرید فررو حذف آن از محصولات نوتلا می تواند پیامدهای اقتصادی سنگین برای این شرکت داشته باشد؛ زیرا که روغن پالم تنی 800 دلار است، در حالی که روغن آفتابگردان، تنی 845 دلار و روغن کلزا، تنی 920 دلار است. این دو روغن می توانند جایگزین روغن پالم شوند.


اداره سلامت مواد غذایی اروپا (EFSA) اعلام کرده است که وقتی برای از بین بردن رنگ قرمز طبیعی روغن پالم و از بین بردن بوی بد آن از دمای بالای 200 درجه سلسیوس استفاده می‌شود «گلیسیدول» تولید می شود.

به گزارش ایندیپندنت، هل کنوتسن، رئیس بخشی از اداره سلامت مواد غذایی اروپا که وظیفۀ پژوهش بر روی روغن پالم را بر عهده دارد گفته بود: شواهد کافی ای وجود دارد که «گلیسیدول» و سرطان زا است.

همچنین بنا بر گزارشات اعلام شده، بر اساس تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته است ، «گلیسیدول» موجب بروز تومور در بافت های موش های آزمایشگاهی شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.