وارد که می‌شوم بنای زیبای تاریخی مصلی دردنیای مدرن و پرهیاهوی حاضر، حس برگشت به گذشته‌های دور را دارد. محوطه‌ای بزرگ با سنگ فرش آجری و بنایی با کاشی‌های آبی و سفید و سورمه‌ای و ترکیب رنگ‌هایی که مختص هنرمندان بی‌بدیل ایران است.

بنای  مصلی مشهد ، ناشناخته در بین مردم

رنگ‌هایی که پس از گذر بیش از 3 سده از آن هنوز زیبایی و ظرافتش برای همگان حس خوب آرامش را یادآور است. بنای تاریخی «مصلی پایین خیابان» که در حاشیه بولواری به همین نام در شهر مشهد قرار دارد در گذشته‌های دور بیرون از حصار شهر قرار داشته و نظر بسیاری از کاروانیان گذری از آن جا را به خود جلب می‌کرده است. بنای زیبایی که بخش‌هایی از آن طی سال‌های متمادی، مرمت شده است و بخش‌های دیگرش که نیاز به مرمت و تعمیر را نشان می‌دهد و یادآور می‌شود که برای حفظ و نگهداری آن باید بیشتر همت گمارد. بنایی که قدمت آن به 350 سال قبل یعنی اوایل عهد صفوی می‌رسد.

  بی‌اطلاعی مردم شهرمان

از عابری که در حال خرید لوازم خانگی از فروشگاه مجاور بنای تاریخی مصلی است، سؤال می‌پرسم، این بنای تاریخی را می‌شناسید؟ با تعجب می‌گوید: مگر این جا بنای تاریخی و ادامه می‌دهد: نمی‌دانستم درون شهر و در نزدیکی حرم و این بازارها بنای تاریخی وجود دارد . او ادامه می‌دهد: البته کاش فضای ورودی آن به گونه‌ای باشد که توجه را جلب کند تا عابران از کنارآن بی‌تفاوت نگذرند.

  بازدید کننده‌های محدود

در محوطه مصلی تعداد بازدید کننده‌ها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. رضا جاویدی، کارمند و 49 ساله که به همراه همسرش در داخل محوطه مشغول بازدید از بنای تاریخی مصلی هستند، در باره حضورش می‌گوید: هرسال برای زیارت به مشهد می‌آییم و اکثر بناهای تاریخی معروف آن را دیده‌ایم امروز شنیدم که درهمین نزدیکی هتل، بنای تاریخی مصلی است که در کنار آن تولید و فروش صنایع دستی هم وجود دارد.

وی می‌افزاید: به اعتقاد من این بنا با توجه به مجاورت با حرم باید بیشتر از این‌ها به زیباسازی و استفاده بهینه آن اقدام کرد تا در بدو ورود سرد و بی‌روح به نظر نرسد.همسر این زائر هم تصریح می‌کند: به نظر من می‌توان مانند شهرهای گردشگری دیگر کشور، همچون اصفهان، شیراز، تبریزو یزد از فضای این گونه بناها استفاده‌های زیادی برد، همانند برگزاری مداوم مراسم‌ها و بازارچه‌های دائمی هنری و پاتوق‌های ادبی و فرهنگی به آن رونق داد.یکی دیگر از بازدیدکنندگان این اثر تاریخی هم به خبرنگار ما می‌گوید: برخی از قسمت‌های بنای تاریخی مصلی در حال تخریب است و کاشی‌ها یکی یکی در حال افتادن هستند. موسوی اظهار می‌دارد: سازمان میراث فرهنگی باید نسبت به این موضوع حساس باشد چرا که این اثر علاوه بر قدمت، زیبایی بصری زیادی دارد.

  مرمت‌های تدریجی

در همین حال مدیرمجموعه فرهنگی تاریخی مصلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره مرمت این بنای تاریخی می‌گوید: سال گذشته مرمت‌هایی که لازم بود، انجام شد. در این مجموعه یک ناظر مخصوص بنای تاریخی مصلی وجود دارد و هر زمان که نیاز به تعمیرات و مرمت باشد او کارهای لازم را انجام می‌دهد.

خوشبختانه فعلاً از لحاظ مرمت بنا نیازی به مرمت فوری نیست، اما درخواست‌هایی را اعلام کردیم که اگر امسال اعتباری برای تمامی بناهای تاریخی شهرمان ابلاغ شد، قطعاً برای یکسری تعمیرات دیگری که نیاز هست، این اعتبار لحاظ شود.

ستار قاسمی می‌افزاید: این مجموعه هر روز از ساعت 8 صبح الی 15 برای بازدید رایگان است و بازدیدکنندگان از مجموعه می‌توانند از تولیدات صنایع دستی نیز بازدید و خرید داشته باشند و از آنجایی که این بنا در نزدیکی حرم قرار دارد موقعیت خوبی برای دسترسی زائران و مجاوران است.

  برنامه‌های جانبی آستان قدس

وی در ادامه تأکید می‌کند: همچنین با آستان قدس رضوی و شهرداری منطقه 6 مذاکراتی را برای برگزاری برنامه‌های مذهبی و فرهنگی داشته‌ایم که خوشبختانه با همکاری آستان قدس رضوی اولین برنامه در ایام نوروز گذشته برگزار و غرفه‌هایی چون کودک، مشاوره‌های دینی،عکاسخانه به رسم حرم با موضوع آیین زیارت به منظور خدمت رسانی به زائران علی بن موسی الرضا(ع) فعال بود که مورد استقبال قرار گرفت.

قاسمی از دیگر برنامه‌های فرهنگی مذهبی این مجموعه به تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه اشاره می‌کند و می‌گوید: در ماه مبارک رمضان با همکاری شهرداری منطقه 6 حوزه معاونت فرهنگی آن نیز کار مشترکی با عنوان تفسیرموضوعی نهج‌البلاغه را انجام دادیم که هرشب حدود 400 نفر زائر و مجاور در این مراسم حضور داشتند. همچنین در 5 روز آخر ماه صفر ایستگاه صلواتی را برگزار کردیم که حدود 20 هزار نفر در همین چند روز پذیرایی شدند.

قاسمی در خصوص بحث مرکز آفرینش‌های هنری سنتی این مجموعه نیز تصریح می‌کند: در کنار این بنای تاریخی مرکز آفرینش‌های هنری سنتی با حضور50 هنرمند که در18 رشته هنری مشغول به فعالیت هستند از دیگر جذابیت‌های گردشگری و اشتغال‌زایی است که در این مجموعه در رشته‌های سفال، سرامیک، انگشترسازی، قلمزنی و شبکه زنی، منبت چوب، قلمزنی روی سنگ، پاپیه ماشه سنتی و مدرن، معرق چوب و فلز، نقش برجسته روی سفال، ساخت سازهای سنتی ایرانی، همجوشی شیشه، نقاشی روی شیشه، تذهیب، حکاکی روی چرم،قلمزنی روی مس، سراجی سنتی و...هنرمندان مشغول به کار هستند.

   نمازعید فطردربناهای تاریخی

نماینده مردم مشهد در مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار در خصوص این اثر تاریخی می‌گوید: بنای تاریخی مصلی ظرفیتی بوده که با مرمت و مراقبت کردن از این ابنیه، راه‌اندازی شده است و خوشبختانه در حال حاضر از ظرفیت گردشگری وهنری آن استفاده می‌شود و ما باید تلاش خودمان را ادامه دهیم تا ازاین گونه فضاها به نحو احسن بهره‌برداری شود. حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در خصوص اقامه برخی نمازها در مصلی تأکید می‌کند: مصلایی که در سابق وجود داشته و امروز مرمتش انجام شده امکان برگزاری نماز عید در آنجا وجود ندارد، چرا که باید برای برگزاری این گونه مراسم‌ها با حجم بالای جمعیت کارشناسی شود که آیا این مجموعه آمادگی دارد این حجم جمعیت را در خود جای دهد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.