۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 633389

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش گفت: مؤسسات خصوصی باید از مسیر قانونی که امکان حضور در مدارس را فراهم می‌کند، گذشته باشند.

 شرط ورود مؤسسات خصوصی به مدارس

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، علیرضا کمرئی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش درباره نظارت بر ورود مؤسسات خصوصی به مدارس اظهار کرد: تابستان امسال بخشنامه‌ای را مبنی بر ممنوعیت برگزاری آزمون به دلیل مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش مورد تاکید قرار دادیم همچنین بحث کتاب‌های کمک آموزشی که سیستم آموزشی را مختل می‌کند، مورد توجه است.

وی افزود: بیشترین تمرکز در دوره ابتدایی است چون در دوره متوسطه از طریق مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش بر اساس قوانینی که وجود دارد برخی آزمون‌ها را مجاز می‌دانیم و با صدور مجوز از این مرکز، حضور مؤسسات در مدارس مشروع تلقی می‌شود.

شرط ورود مؤسسات خصوصی به مدارس

کمرئی گفت: مؤسسات خصوصی باید از مسیر قانونی که امکان حضور در مدارس  را فراهم می‌کند، گذشته باشند یعنی  باید تقاضای خود را برای برگزاری آزمون در مدارس به ادارات کل استان‌ها ارائه دهند و آنها تا 15 شهریورماه درخواست‌ها را به مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش منتقل می‌کنند که پس از بررسی عملکردها، منابع و صلاحیت فنی مؤسسات خصوصی به آنها مجوز داده می‌شود که براساس آن مجاز به حضور در مدارس متوسطه هستند.

مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مؤسسات خصوصی به هیچ وجه مجاز به حضور در دوره ابتدایی نیستند و برگزاری آزمون در مدارس دولتی و غیردولتی در دوره ابتدایی ممنوع است. با جدیت تمام، حوزه‌های نظارتی از جمله اداره کل ارزیابی عملکرد و واحدهای نظارتی استانی و منطقه‌ای موضوع حذف آزمونهای زائد در دوره ابتدایی را پیگیری و رصد می‌کنند و در صورت بی‌توجهی به مقررات با آن برخورد خواهد شد.

کمرئی عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش بر ممنوعیت استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی در دوره ابتدایی تاکید دارد و این موضوع نیز به دقت از سوی واحدهای نظارتی و معاونت آموزش ابتدایی رصد خواهد شد و اگر کتاب‌ها تحمیل شده باشد و قراردادی در این زمینه میان مدیر مدرسه با فروشندگان کتاب منعقد شده باشد، برخورد جدی خواهد شد چون این اعتقاد عمومی وجود دارد که کتاب‌های درسی برای دوره ابتدایی کافی است و نباید با کتاب‌های دیگر فضای تدریس و برنامه درسی را آسیب بزنیم.

شرط ورود کتاب‌های کمک آموزشی به مدارس

وی با اشاره به مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: پیگیری این مصوبه توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی انجام می‌شود و در این مصوبه آمده است ساماندهی کتاب‌های کمک آموزشی در مدارس توسط این سازمان انجام می‌شود و در صورتی که مولفان کتاب‌هایی را متناسب با شرایط آموزش و پرورش و دانش‌آموزان تألیف کرده باشند باید آن را به سازمان پژوهش ارائه دهند تا پس از بررسی و داشتن شرایط در سامانه این سازمان ثبت شود.

مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: کتابخانه‌های مدارس مجاز هستند کتاب‌هایی که سازمان پژوهش آنها را تأیید کرده است تهیه کنند چون این کتاب‌ها استانداردهای لازم و مورد توجه آموزش و پرورش را دارند استفاده از این کتاب‌ها در کتابخانه مدارس ابتدایی نیز مجاز است.

کمرئی در خصوص نظارت بر دوره متوسطه که بیشترین حضور موسسات خصوصی مربوط به این دوره است، تصریح کرد: متأسفانه حاکمیت کنکور بر نظام آموزش عمومی باعث بحران در کیفیت آموزشی شده است و نگاه‌ها متوجه آزمونی است که بچه‌ها در کنکور خواهند داد و به عنوان یک اجبار و تقاضای اجتماعی این موضوع مطرح است و همین مسئله باعث شده رویکرد به کیفیت بخشی در آموزش متوسطه مورد توجه نباشد چرا که تمام توجهات در محیط آموزشی، تقاضای خانواده‌ها و آینده‌ای که برای بچه‌ها به تصویر می‌کشند این است که باید در کنکور قبول شوند.

وی ادامه داد: با مناقشاتی که در جامعه وجود دارد مبنی براینکه چه سهمی از قبولی در کنکور به آموخته‌های دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی وپایه دوازدهم و چه سهمی مربوط به نتایج کنکور باشد، شاهد هستیم که مسئله کیفیت تدریس و آموزش و مسائل تربیتی ناخودآگاه مورد غفلت قرار بگیرد و مدارس مجبور می‌شوند خود را با سلیقه اجتماعی تطبیق دهند.

کنکور فرصت ورود موسسات خصوصی به مدارس را رقم زده است

مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معتقدیم باید آموخته‌های دانش‌اموزان در طول سال تحصیلی سرنوشت آنها را برای ادامه مسیر تحصیلی معین کند و نه دو ساعت آزمون کنکور. در این فضای عمومی که عطش برای قبولی در کنکور وجود دارد موسسات برگزاری آزمون در نظام آموزشی و دوره متوسطه وارد و سبب می‌شوند از اهداف درسی و تربیتی باز بمانیم و تمام توجه به سمت کنکور جلب شود.

کمرئی بیان کرد: فعلا به جهت اینکه چشم‌اندازی که خانواده‌ها دارند و گاهی مؤسسات آموزشی و رسانه‌ها نیز آن را دامن می‌زنند در حالیکه این مسئله برخلاف مسیرهای تربیتی مدارس است متأسفانه فرصتی برای موسسات خصوصی ایجاد می‌شود و شاهد هستیم که در دوره متوسطه استیلای کتاب و کنکور وجود دارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.