مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: طی سال زراعی جاری در خراسان رضوی افزایشی ۹۷ درصدی در میزان بارش باران داشته ایم.

افزایش بیش از ۵ برابری میزان بارش در خراسان رضوی

  به گزارش قدس آنلاین، جوان از مشهد ، حجتعلی شایانفر، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: بر اساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک هواشناسی از ابتدای مهر امسال تا نیمه آذر ماه، میزان بارندگی‌ها در استان ۵۵ میلیمتر بوده که در مقایسه با ۲۸ میلیمتر دوره آماری بلند مدت، ۹۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: مقایسه این میزان بارش با دوره مشابه سال گذشته بیش از ۵ برابر افزایش را نشان می‌دهد، البته میزان بارش در برخی از ایستگاه‌ها همچون تایباد و خواف به ترتیب ۱۳ و ۶ درصد کاهش داشته و میزان افزایش در ایستگاه‌های رشتخوار، تربت جام و بردسکن نیز کمتر از ۱۰ درصد ثبت شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: بیشترین افزایش به میزان حدود ۶۰ درصد مربوط به گلمکان و جغتای می‌باشد.

شایانفر تصریح کرد: این آمار بیانگر آن است که وضعیت بارش در پاییز امسال بسیار بهتر از سال گذشته بوده و می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت کشت‌های پاییزی داشته باشد.

وی گفت: بارش‌های سال زراعی جاری علیرغم افزایش قابل ملاحظه، با توجه به نزول تدریجی و شدت کم، خسارت چندانی در استان ایجاد نکرده و باصدور هشدارهای بهنگام و اقدامات لازم با کمترین تبعات مدیریت شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: نکته حائز اهمیت این است که این حجم از بارش‌ها، تاثیر زیادی در بهبود وضعیت منابع آب سطحی و سدها نداشته به طوری که میزان روان آب حاصله از بارندگی‌ها از ابتدای مهر تا پایان آبانماه نسبت به دوره آماری بلند مدت ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

شایانفربا اشاره به اثرات سوء ناشی از دو دهه خشکسالی ادامه داد: نیاز است موضوع صرفه جویی در مصرف آب در تمامی بخش‌های کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات به عنوان یک اولویت در دستور کار همه بهره برداران و مردم قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.