آرش رئیسی با اشاره به اینکه سوخت مصرفی نیروگاه‌های برق در کشور همانند سایر بخش‌های استفاده کننده از انرژی از یارانه زیادی برخوردار است، می‌گوید: برای تولید برق سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار یارانه پرداخت شده است.

سالانه ۱۳ میلیارد دلار یارانه برای تولید برق پرداخت می‌شود

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، آرش رئیسی در تحلیل قیمت اقتصادی یک کیلووات ساعت برق حرارتی در ایران گفت: منظور از قیمت اقتصادی برق، احتساب کلیه هزینه‌هایی است که برای تولید یک کیلووات ساعت برق به اقتصاد کشور  تحمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این هزینه‌ها شامل هزینه‌های خارجی و یارانه‌ای است که دولت بابت تولید برق پرداخت می‌کند، اظهار داشت: اجزای تشکیل‌دهنده هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق تولیدی نیروگاه‌های حرارتی شامل هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه و تعمیرات و نگهداری، هزینه‌های سوخت مصرفی و هزینه‌های آلودگی محیط زیست است.

کارشناس اقتصاد انرژی ادامه داد: نکته مهم در این محاسبات توجه به این نکته است که سوخت مصرفی نیروگاه‌های برق در کشور همانند سایر بخش‌های استفاده کننده از انرژی از یارانه زیاد برخوردار است.

به گفته رئیسی، در سال ۹۶ برای تولید برق در کشور ۱۳ میلیارد دلار یارانه پرداخت شده است که در حدود ۸.۵ میلیارد دلار آن مربوط به گاز طبیعی است.

وی گفت‌: براساس محاسبات انجام شده در گزارش انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق تولیدی نیروگاه‌های حرارتی کشور پس از حذف یارانه‌های سوخت و احتساب هزینه‌های زیست محیطی برابر با ۷۲۰۹ ریال است که از این مقدار ۱۵۹۶ ریال هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه و بهره‌برداری و نگهداری، ۴۳۱۷ ریال هزینه‌های سوخت و ۱۳۲۳ ریال هزینه‌های زیست محیط است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.