خراسان شمالی- محمدعلی شجاعی گفت: آمار درصد بیسوادی در خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری زیبنده این استان نیست.

شاخص‌های حوزه آموزش و پرورش باید ارتقا یابد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی در نشستی با سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان و مدیران این مجموعه، با تاکید بر این که آموزش و پرورش سنگ بنا و نقطه شروع هر توسعه و رشد است، پیگیری و ارتقای شاخص های حوزه آموزش و پرورش استان را خواستار شد.

وی اظهار داشت:اگر قرار است شاهد اتفاقات خوبی در حوزه آموزش و پرورش باشیم باید از حوزه آموزش ابتدایی این کار را آغاز کرد زیرا نقش آموزش ابتدایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تعلیم و تربیت نسل آینده بسیار موثر است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که در حوزه مدارس دو نوبته و روستایی وضعیت خوبی نداریم، افزود:برای رسیدن به جایگاه مطلوب باید پیگیری هایی در سطح ملی انجام گیرد تا بتوانیم فضاهای آموزشی جدیدی را رقم بزنیم و این در حالیست که هر چه آموزش و پرورش دارایی بیشتری داشته باشد، می تواند به گروه های هدف بدون دغدغه خدمات ارائه دهد.

شجاعی در ارتباط با اهمیت بحث میزان باسوادی نیز گفت:در برخی مناطق استان از جمله شهرستان رازو جرگلان شاهد این معضل هستیم که باید نقاط هدف و آسیب پذیر این حوزه شناسایی شود.

وی خاطرنشان کرد: آمار درصد بیسوادی در استان نسبت به میانگین کشوری، زیبننده این استان نیست و به اعتقاد بنده بیسواد ماندن دلایل عقب ماندگی فرهنگی دارد لذا باسواد شدن امکانات ویژه ای را نمی طلبد و باید در این مسیر بسیج وار حرکت کرد زیرا این حق تمام فرزندان این استان است که از نعمت سواد برخوردار شوند.

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت نقش آموزش فنی و حرفه ای در جامعه اشاره کرد و گفت:توسعه آموزش عالی با نیازهای استان باید مطابقت داشته باشد بنابراین آموزش فنی و حرفه ای می تواند بهترین راه حل برای حل این نیازهای فارغ التحصیلان قلمداد شود که تاکنون مغفول واقع شده است.

شجاعی حوزه هایی همچون پرورشی، تربیتی، سلامت و مذهبی را حائز اهمیت ذکر کرد و اظهار داشت:باید برنامه های عملیاتی تری در حوزه آداب مهارت های زندگی دانش آموزان اجرایی شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تسلط کامل بر آمار تمامی حوزه های آموزش و پرورش استان درصد قبولی دانش آموزان در کنکور امسال نسبت به سال گذشته را مطلوب ندانست و گفت:درصد آمار قبولی دانش آموزان در کنکور امسال کمتر بوده که باید این موضوع آسیب شناسی شود زیرا زنگ خطریست که دانش آموزان دیگر نگاه خاصی به آموزش عالی ندارند بنابراین نباید در این مسیر شاهد رشد منفی باشیم.

شجاعی اشاره ای به حوزه پژوهش نیز داشت و افزود:این حوزه بسیار حائز اهمیت است زیرا در طرح های پژوهشی مشکلات و آسیب ها دیده و سپس راهکارهای مناسب ارائه می شود بنابراین طرح های پژوهشی باید میدانی و کاربردی باشد نه تئوری و با نیازهای بومی استان هم همخوانی داشته باشد.

وی با اشاره به این که مطالعه ای در حوزه سکونتگاه های روستایی استان داشته ام، افزود:۸۰درصد سکونتگاه های روستایی استان غیر ایمن است که باید شتاب بیشتری به بحث ایمن سازی منازل و مدارس روستایی داد زیرا دانش آموزان امانتی در دستان ما هستند بنابراین باید به سمت و سوی جذب اعتبارات خیران در بحث مقاوم سازی مدارس رفت.

در ادامه این نشست هریک از مدیران زیر مجموعه آموزش و پرورش استان به بیان عملکرد و دغدغه های حوزه کاری خود پرداختند.

/انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.