گیلان- محمد ابراهیم محمدی گفت: آفت مگس زیتون امسال در باغات زیتون رودبار کنترل شده است.

آفت "مگس زیتون" در باغات زیتون رودبار کنترل شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان،  محمد ابراهیم محمدی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با وجود بالا بودن تراکم مگس زیتون، در سال زراعی ۹۷-۹۶ این آفت کنترل شده و خسارت آن به کمتر از ۵ درصد باغات رسید.

وی با اشاره به وجود ۸ هزار و ۷۹۲ هکتار باغ زیتون در شهرستان رودبار افزود: ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از این باغات در پایین دست به علت سنتی بودن و قدمت درختان بیش از ۲۰۰ ساله درگیر آفت مگس زیتون است.

محمدی ادامه داد: شیب بالای ۴۵ درصد، درختان قدیمی و درهم با ارتفاع ۱۵ متر، فاصله کم درختان از هم، هوادهی نامناسب و سخت بودن سم پاشی باغات سنتی پایین دست موجب ایجاد فضای مناسب برای رشد مگس زیتون در رودبار شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: میزان درگیری درختان با آفت مگس زیتون در ۶ هزار و ۶۹۲ هکتار از باغات صنعتی که در بالادست با اصول صحیح باغداری احداث شده کمتر از یک درصد است.

محمدی گفت: برای کنترل آفت مگس زیتون امسال حدود ۴ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: تشکیل ۲۷ ایستگاه پیش آگاهی، ردیابی ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار باغات بارور، جمع آوری میوه‌های آلوده پای درخت در ۵۰۰ هکتار، شخم پای درخت برای از بین بردن شفیره مگس زیتون در ۵۵۰ هکتار باغ، آبیاری زمستانه ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار، تغذیه ۳ هزار و ۴۵۰ هکتار از باغات و هرس و جوان سازی ۷۵۰ هکتار از باغات از اقدامات اجرا شده در سال زراعی ۹۷-۹۶ برای کنترل آفت مگس زیتون است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان توزیع ۷۳۷ لیتر پروتئین هیدرولیزات جلب کننده آفت و ۳۳ لیتر سم، توزیع فرمون جنسی حشرات در ۷۹۷ هکتار و ۴ هزار و ۹۷۶ کارت زرد چسبنده و همچنین طعمه پاشی در سطح ۲۳۱ هکتار باغ از دیگر اقدامات اجرا شده در این زمینه اعلام کرد.

لازم به ذکر است این حشره سبب لهیدگی، بدشکلی و سیاه شدن زیتون و کاهش کیفیت روغن آن می‌شود؛ سالانه ۲۱ هزار تن محصول از ۸ هزار و ۷۹۲ هکتار باغات زیتون رودبار برداشت می‌شود؛ کشت زیتون در رودبار سابقه هزار ساله دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.