ییزد- مسعود شفیعی با بیان اینکه فرونشست‌ها یک معضل بسیار مهم در کشور هستند، گفت : سالهاست که نسبت به این پدیده در کشور هشدارهای لازم انجام شده ولی متاسفانه درست در همان نقطه‌ای که این مشکل وجود دارد ساخت و سازهایی به وجود آمده است.

 فرونشست‌ها معضل بسیار مهمی در کشور هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان یزد، مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه برداری کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد اظهار داشت: سازمان نقشه‌برداری کشور یکی از سازمان‌های زیربنایی کشور است که در زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه قرار دارد.

وی با اشاره به تصاویر ارتفاعی گرفته شده در کشور افزود: هر نوع تغییراتی که در زمین به لحاظ‌های مختلف از جمله ارتفاعی انجام می‌شود را ثبت می‌کنیم وتغییرات ارتفاعی مربوط به فرونشست‌هاست که یک معضل بسیار مهم در کشور به حساب می‌آید و برخی شهرهای کشور به صورت جدی با معضل فرونشست روبرو هستند.

شفیعی با اشاره به اینکه این سازمان وظایف متعددی برعهده دارد گفت: علی‌رغم اینکه نام این سازمان نقشه‌برداری است، فعالیت‌ها و وظایف متعددی بر عهده این سازمان قرار گرفته است و پس از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران موفق شدیم نقشه‌هایی که در کشور خودمان تهیه شده بود را به تایید سازمان‌های بین‌المللی برسانیم و همین موضوع سبب شده که ناوگان‌های دریایی از آن استفاده نمایند.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: ما از دهه ۳۰ در کشور عکس‌های هوایی داریم و الان هم بزگترین آرشیو عکس کشور را داریم که حدود ۳۷۰ ترابایت حجم اطلاعاتی است که در سازمان نگهداری می‌شود.

شفیعی تصریح کرد: در راستای سنددار کردن اراضی کشاورزی که معضلی برای روستاییان و کشاورزان است اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته و هماهنگی با نهادهای مربوطه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حال تلاش هستیم که دسترسی مردم به این مجموعه عظیم داده‌های ارزشمندی که در اختیار داریم را آسان‌تر کنیم گفت: در حال مذاکره هستیم که این امکان برای هر شهروند ایرانی از طریق دفاتر پیشخوان دولت در شهرهای مختلف امکان‌پذیر شود و شهروندان مجبور نشوند که برای این منظور به تهران مراجعه کنند.

رئیس سازمان نقشه برداری کشورتصریح کرد: برخی از استان‌های کشور با معضل فرونشست‌ها به شدت روبرو هستند که به علت برداشت زیاد از منابع آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود.  

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که روند برداشت‌ها و الگوی مصرف به شکل فعلی ادامه پیدا کند با تخریب شدیدی روبرو هستیم گفت: سالهاست که نسبت به فرونشست در کشور هشدارهای لازم انجام شده ولی متاسفانه درست در همان نقطه‌ای که این مشکل وجود دارد ساخت و سازهایی به وجود آمده است.

سیستم جمع‌آوری فاضلاب برای شرایط اقلیمی یزد مناسب نیست

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه یزد نیز در این نشست گفت : سیستم جمع‌آوری فاضلاب برای شرایط اقلیمی یزد مناسب نیست واجرای سیستم جمع‌آوری فاضلاب یکی از عوامل وجود ریزگردهاست.

 ناصری یزدی با اشاره به تصاویر ارتفاعی و فرونشست‌های صورت گرفته در نقاط مختلف کشور، اظهار داشت: سیستم فاضلاب که در شهرهایی از جمله یزد انجام می‌شود بدتر از آب کشیدن از چاه است و این سیستم رطوبت زمین را می‌کشد و موجودات زیرزمینی کشته شده و خشکی زمین هم سبب به وجود آمدن رانش‌های زمین می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: اجرا نشدن سیستم‌های فعلی فاضلاب که الگوگیری از غرب است، جلوی خشکی فعلی را می‌گرفت و زمینه‌ای بود که آبها مجددا در زمین و شن‌های موجود در آن تصفیه شده و دوباره به سفره‌های زیرزمینی بازگردد.

ناصری یزدی با اشاره به اینکه استفاده درستی هم از پساب‌ها صورت نمی‌گیرد گفت: الان خیلی از ریزگردهایی که به وجود آمده به دلیل همین سیستم‌های فاضلابی است که در کشور در حال انجام است و الان مسئولان نسبت به نادرست بودن این اقدام مطلع شده‌اند و دوباره مصوب کرده‌اند که پساب‌ها به داخل زمین تزریق مصنوعی شود.

وی تصریح کرد: امکان حذف کامل برداشت از آب‌های زیرزمینی قطعا وجود ندارد ولی در مقابل باید علاوه بر اینکه زمینه بازگشت آب به سفره‌های زیرزمینی را فراهم کنیم، نسبت به مدیریت مصرف هم توجه داشته باشیم.

انتهای پیام / 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.