یزد - محمد حسین ماجدی اردکانی گفت: تولید نان با استفاده از دستگاه های دوار ، با حرارت مستقیم پخت نان، غیراستاندارد و ممنوع است .

تولید نان با حرارت مستقیم ممنوع است

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازارداره کل استاندارد یزد، محمد حسین ماجدی اردکانی مدیر کل اداره استاندارد استان یزد در کارگروه استاندارد سازی و ارتقاء کیفیت کالا و خدمات، اظهارداشت: از آن جایی که سوختن مواد سوختی دارای احتراق کاملی نمی باشد و معمولا عمل احتراق هنگام عمل آوری نان ناقص انجام می شود، پخت نان به این روش و با حرارت مستقیم باعث میشود آلودگی‏های ناشی از مواد سوختی به راحتی به خمیر نان منتقل شوند  .

وی افزود: در بیشتر موارد و در شهرها و شهرستان های استان، منبع اصلی سوخت دستگاه‏های فعلی پخت نان که با حرارت مستقیم کار می‏‌کنند گاز است و در بعضی از روستاها و مناطق دور دست که هنوز عملیات گازکشی انجام نشده ممکن است از گازوئیل و نفت سفید هم به عنوان ماده سوختی استفاده شود، که وجود شعله و حرارت مستقیم باعث انتقال آلودگی‏های ناشی از مواد سوختی به نان می شود.

ماجدی تصریح کرد: در دنیا تولید نان با حرارت مستقیم ممنوع است  و با توجه به ادله موجود پخت نان، بهتر است که با حرارت غیرمستقیم صورت گیرد، که در این راستا بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با اتاق اصناف یزد و اتحادیه های صنفی مربوطه ،از ادامه کار نانوایی هایی  که از ماشین آلات پخت نان غیر استاندارد استفاده می کنند ممانعت به عمل می آید.

دبیر کارگروه استاندارد سازی و ارتقاء کیفیت کالا و خدمات استان گفت: در اثر اقدام های اخیر پیرامون موضوع  پخت نان، منبعد به احدی مجوز نانوایی تنوری  داده نمی شود، بنابر این بهتر است نانواییهایی که با حرارت مستقیم و به صورت سنتی نان تولید می‏کنند، به دستگاه‏های صنعتی پخت با حرارت غیرمستقیم و استاندارد تجهیز شوند.

ماجدی خاطر نشان کرد: به طور قطع  ویقین،اختصاص سهمیه آرد آن دسته از نانوایی هایی که نسبت به بهینه سازی شیوه پخت نان خود اقدام نکنند از سوی اداره کل غله و شورای آرد و نان  استان دچار مشکل خواهد شد، بنابر این توصیه اکید داریم تا نانوایان عزیز ،از دستگاههای پخت نان با حرارت غیرمستقیم که  باعث تولید نان سالمتر و داشتن ضایعات کمتر می شوداستفاده کنند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.