نشست خبری صادرکنندگان حوزه ریلی با خبرنگاران در حالی با انتقاد شدید صادرکنندگان این بخش در خصوص کمبود شدید واگن همراه بود که صادر کنندگان از همراهی نکردن راه‌آهن، اتاق بازرگانی، استانداری و گمرک برای حل مشکل واگن صادرکنندگان بشدت گلایه داشتند.

قطار صادرات خراسان رضوی به ایستگاه ژانویه نرسید

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان در نشست خبری خانه صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: برای حل مشکلات صادرات ریلی خطاب به مسئولان راه‌آهن اعلام کرده‌ایم که در این خصوص آماده هرگونه همکاری هستیم، اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

کاظم شیردل با بیان اینکه سهم راه‌آهن باید در بحث حمل و نقل ریلی ۳۰ درصد می‌بود، خاطرنشان کرد: کالاهای بسیاری آماده صادرات است، اما وسیله حمل آن موجود نیست و طرح توسعه حمل و نقل ریلی هم که ۲۰ سال قبل در دولت وقت به تصویب رسید هیچ خروجی‌ مثبتی نداشته است و آمارها نشان می‌دهد که یک پنجم ۳۰ درصد تکلیفی در حوزه صادرات ریلی هم محقق نشده است و از کم‌لطفی‌های وزارت راه‌وشهرسازی و راه‌آهن بشدت گلایه‌مند هستیم.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی راه‌آهن، تأمین واگن برای صادر کنندگان است، افزود: ازاوایل سال ۹۷ به این سو هنوز درگیر حل مشکل واگن هستیم و نمی‌توانیم به شکل مطلوب صادراتمان را انجام دهیم و این درحالی است که برخی از بارهای ما بیش از سه ماه است که در انبارها به دلیل نبود واگن استاندارد معطل مانده است.

 از دست دادن بازار ژانویه

کاظم شیردل افزود: ما به دلیل کمبود واگن و مشکلات حمل و نقل ریلی بازار ژانویه را به طور کامل از دست دادیم و تمام امید ما به بازار عید نوروز است.

وی با بیان اینکه خواهش ما از راه‌آهن این است که بیاید و در کنار بخش خصوصی قرار بگیرد، تأکید کرد: ما به عنوان بخش خصوصی این آمادگی را داریم که ظرف ۲ هفته در کنار راه‌آهن مشکل تأمین واگن را حل کنیم.

شیردل تصریح کرد: در حقیقت ما مخالف ورود بخش خصوصی برای حل مشکل واگن هستیم؛ اما به دلیل اینکه برای تأمین واگن بخصوص از ترکمنستان، راه‌آهن باید متحمل هزینه‌هایی شود؛ ما به عنوان بخش خصوصی می‌توانیم برای تأمین هزینه‌ها با راه‌آهن همکاری کنیم.

وی نیاز واگن برای صادرات کالاهای دپو شده در انبارهای استان و بخصوص مشهد را به طور کلی ۲۰۰ واگن و روزانه بین ۱۰تا۱۵ واگن عنوان کرد.

 کم لطفی بخش ریلی در حق صادرکننده وتولید کننده

یکی دیگر از صادرکنندگان با اشاره به اینکه هیچ کالای اساسی از کشور صادر نمی‌شود، اظهار کرد: کالاهای صادراتی ما کالاهایی هست که مازاد بر نیاز کشور است.

رضا سلطانی با اشاره به اینکه بر اساس قانون باید سالانه ۱۰ درصد حمل و نقل ریلی ما افزایش داشته باشد؛ اما افزایش که نداشته هیچ، حمل ونقل ما کاهش قابل توجهی هم داشته است، اظهار داشت: سهم راه‌آهن از حمل و نقل ریلی ۳۰ درصد یعنی ۱۲۰ میلیون تن در سال بوده است که حتی یک چهارم آن هم محقق نشده است.

وی افزود: مجموعه‌ای به اسم راه‌آهن بعد از۲۰ سال هنوز نتوانسته مشکل حمل و نقل ریلی را حل کند و این نهایت کم لطفی در حق صادرکننده و تولید کننده است که به واسطه مشکل حمل و نقل ریلی و کمبود واگن متضرر شود؛ آیا در بحث کمبود واگن من صادر کننده مقصر هستم.

 سردرگمی وارد کننده و صادر کننده

این صادر کننده با طرح این موضوع که چرا راه‌آهن نتوانسته مشکل واگن برای صادرکنندگان را حل کند، تصریح کرد: الان صادرکننده وتولیدکننده هردو سردرگم هستند، راه آهن باید پاسخ دهد که مشکل تأمین واگن واقعاً چیست؟ چرا باید کالاهای ما ماه‌ها در انبارها به دلیل نبود واگن بماند ومتحمل خسارت

شویم. سلطانی ادامه داد: برای هماهنگی بین ایران وترکمنستان باید تعامل داشته باشیم؛ در حال حاضر کشورهای آسیای میانه و بخصوص ترکمنستان از خاک کشور ما برای حمل و نقل ریلی استفاده می‌کنند و این در حالی است که اجازه ورود کالاهای ما را به کشورشان نمی‌دهند.

 

زخم کهنه ۲۰ ساله کمبود واگن

دبیرکل خانه صنعت و معدن خراسان رضوی هم در این نشست گفت: در حوزه صادرات متأسفانه زخم کهنه ۲۰ ساله کمبود واگن را داریم وهمچنان این بحث به قوت خودش باقی است و این درحالی است که نامهربانی‌های مسئولان در حوزه حمل و نقل ریلی کمر تولیدکننده و صادرکننده را شکسته است.

فیروز ابراهیمی با بیان اینکه در کشور ظرفیت تولید دو برابر شده و این در حالی است که قدرت خرید مردم بشدت پایین آمده است، عنوان کرد: تنها راهی که می‌تواند به کمک کشور بیاید بخش صادرات است، به طوری که بالغ بر۵۰ درصد از صادرات استان از طریق حمل و نقل ریلی انجام می‌شود و ما باید یک بار برای همیشه مشکل صادرات ریلی را به سرانجام برسانیم.

وی به سه بار اجرای ناموفق پیمان سپاری ارزی و عقیم ماندن آن در کشور اشاره کرد و افزود: مشکلات در کشور ما از قانون انرژی تبعیت می‌کنند، به عبارتی از بین نمی‌روند، بلکه از سالی به سال دیگر و از مسئولی به مسئول دیگر منتقل می‌شوند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.