البرز- نیراعظم خوش خلق سیما با بیان اینکه هر غذای سالمی در کشور تولید کنیم و اجازه ندهیم ارز خارج شود خدمت به این مملکت است، گفت: اگر به سمت پژوهش و دانش نرویم، نفت ازکشور خارج و واردات بی رویه خواهیم داشت.

تولید غذای سالم خدمت به کشور است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، نیراعظم خوش خلق سیما رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در کرج برگزار شد، اظهار کرد: میزان موفقیت و پیشرفت هر جامعه و کشوری وابسته به میزان تلاش است و اساس هر تلاش شناخت مسئله ای است که بایستی نسبت به آن بحث شود و این برعهده پژوهشگران متعهد در هر جامعه ای است.

وی افزود: هر تلاشی بر پایه علم موفق است وهر عملی به واسطه جستجو جدی در دیار پر مرز علوم آشکار و روشن می شود.

خوش خلق سیما با بیان اینکه پژوهش کشف کاربرد دانش کهن را فراهم می آورد، افزود: پژوهش به آموزش بهتر می انجامد چراکه دانش نو و برنامه های آموزشی مکمل یکدیگر در کنار پژوهش هستند و درواقع پژوهش می تواند درآمدزا باشد و اگر سرمایه ای را برهر پژوهشی در نظر بگیریم آن پژوهش که به دست می آید یک گنجینه مالی برای هر کشوری است.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به هفته پژوهش، گفت: در هفته پژوهش ایجاد و احیا تفکر پژوهش، فناوری وبیوتکنولوژی را در اذهان عموم مردم و سیاستمداران و محققان، دانشجویان و دانش آموزان ایجاد خواهیم کرد و درب ها را بر روی شرکت های دانش بنیان باز می کنیم تا فناوری های نو تولید اقتصاد کنند.

وی افزود: در هفته پژوهش تصمیم داریم تا جامعه را با پژوهش های تقاضا محور وتجاری سازی فناوری بیوتکنولوژی که می تواند زیر بنای اقتصاد دانش بنیان باشد آشنا کنیم.

این مسئول با بیان اینکه دریک سال گذشته در این پژوهشگان اولین گام ما این بود که یک پژوهشکده به ۴ پژوهشگاه دیگر ارتقا پیدا کند گفت:مجوز این ۴ پژوهشگاه را از شورای عالی گسترش گرفته ایم  و برای اولین بار در قانون بودجه امسال به نام پژوهشگاه بیوتکنولوژی در قانون قرار گرفت که از جمله دستاوردهایی است که به آن دست یافتیم.

وی اضافه کرد: اینک با ۴ پژوهشگاه که هر کدام ماموریت خاصی را دارد می توانیم بیوتکنولوژی را در کل کشور توسعه دهیم.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به دستاوردهای به دست آمده در سال جاری اشاره کرد و گفت: هفته پژوهش که ۲۴ لغایت ۳۰ آذرخواهد بود قراردادهایی تجاری را منعقد خواهیم کرد .

خوش خلق سیما با اشاره به اینکه در ۸ سال جنگ تحمیلی نهالستان های بسیاری در جنوب کشور از دست رفته بود، گفت: برای این منظور وبرای اینکه بتوانیم نهالستان و باغات خود را احیا کنیم یکی از روش ها «کشت بافت» بود که در زمان کوتاه می تواند نهال های هدفمند یکسانی را تولید کند و در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی در ادامه گفت: یکی از این روش ها تکثیرخرمای «مجول» است که بسیار اقتصادی است و سفره کشاورز را باز نگه می دارد و می تواند یکی از محصولاتی باشد که برای کشور ارز آوری داشته باشد و محققان ما به دانش این کشت دست یافتند.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به کم آبی و شوری زمین ها در کشور اشاره کرد و گفت: ما می توانیم اقتصاد کشاورزی را در این مناطق راه اندازی کنیم برای نمونه در جنوب کشور که با شوری بالا و گرد وغبار روبرو هستیم کشت گیاهانی همچون «ارزن» را با گیاهان علوفه ای  وارداتی  که در زمین های شور کشت می شوند جایگزین کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ هکتار از زمین های شور زا به صورت پایلوت در جنوب کشور زیر کشت این گیاه درآمده است، افزود: در این زمینه با شرکت های خصوصی قراردادهایی خواهیم داشت تا این کار در کشورتوسط شرکت های خصوصی  ترویج شود.

این مسئول یادآور شد: پژوهشگران ما به  بذر هیبرید که ۹۵ درصد آن وارداتی بود دست یافتند و از این نوع می توان بذر هیبرید خیار که صد درصد وارداتی بود و فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی به دست آوریم که یکی از کارهایی است که از طریق مهندسی معکوس به یک فناوری هایی رسیده ایم و جلوی خروج ارز را  خواهیم گرفت.

خوش خلق سیما به دستیابی به تولید شیر تخمیری سویا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این شیر نیز که یکی از دستاوردهای پژوهشگاه بیو تکنولوژی است قرارداد آن در هفته پژوهش با بخش خصوصی بسته خواهد شد.

وی در ادامه گفت:۵۷ محقق در این پژوهشگاه فعالیت می کنند و تولیدات علمی  ما در رده اول تمام موسسات تحقیقاتی وزارت جهاد می باشد و بالاترین شاخص در زمینه کشاورزی را داریم همچنین پژوهشگاه در تولید علم  و ارائه مقاله  فعالیت  خوبی دارد که مقاله های این پژوهشگاه نیز رتبه های خوبی را در جهان کسب کرده است.

رییس پژوهشگاه بیو تکنولوژی کشاورزی یادآور شد: در مهندسی ژنتیک به زودی مجوز پنبه ترا ریخته که در ۱۳ کشور جهان کشت می شود در کمیته ترا ریخته وزارت جهاد اخذ خواهیم کرد و وزارت بهداشت هم مجوزگیاهان تراریخته را داده است.

وی ادامه داد: کار مهمی که این پژوهشگاه به عهده دارد از سال ۹۴ به  واردات گیاهان تراریخته سر و سامان داده است چراکه  از سال ۸۵ تا ۹۴ دروازه کشور بر روی واردات محصولات تراریخته بی رویه بازبود که ۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته واردات داشته و ارز بسیار زیادی از کشور خارج می شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه در سال حمایت از تولید ملی قرار داریم، گفت: اگر هر غذای سالمی در کشور تولید کنیم و اجازه ندهیم ارز خارج شود خدمت به این مملکت است.

وی اذعان داشت: محققان ما وارداتچی نیستند و سودی در واردات و تولید ندارند چراکه محققان دانش را ایجاد کرده و به بخش خصوصی واگذار می کنند و بخش خصوصی ازدانش ما استفاده  می کنند و اقتصاد بر پایه پژوهش است.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در پایان گفت:  ما اگر به سمت پژوهش و دانش نرویم، نفت ازکشور خارج و شاهد واردات بی رویه خواهیم بود چراکه در پشت واردات سود های کلان است که اجازه نمی دهند دانش در کشورپیشرفت کند.

انتهای پیام/

 .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.