دردسرهای نوبت گرفتن از پزشکان متخصص و معروف، ازدحام بیماران در مطب پزشکان که بسیاری از آنان از مسافتهای دور و روستاها مراجعه کرده اند از چالشهایی به شمار می رود که هر خانواده ایرانی آن را تاکنون تجربه کرده است.

نگاهی به سطح بندی خدمات پزشکی در شمال شرق کشور

به گزارش قدس آنلاین ، در چنین شرایطی کارشناسان و مسئولان حوزه پزشکی 'طرح ارجاع نظام پزشکی' یا سطح بندی خدمات را شاه کلید برون رفت از چالشهای حوزه سلامت دانسته و معتقدند عملیاتی شدن این طرح ثمرات بسیاری از جمله کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف وقت و منابع و نیز تکریم بیماران را در بردارد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص می گوید: بررسیها نشان می دهد مریضی بسیاری از بیمارانی که بطور مستقیم به پزشکان متخصص مراجعه می کنند ارتباطی با رشته تخصصی آن پزشک ندارد.
دکتر علیرضا رئیسی افزود: بطور مثال فقط 36 درصد از بیمارانی که به مطب متخصصان قلب و عروق در سطح کشور مراجعه کرده اند و 22 درصد از مراجعان به پزشکان ارتوپدی، به درستی به این پزشکان مراجعه کرده و بیماری بقیه مراجعان ارتباطی با تخصصهای این پزشکان نداشته است.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد که حدود پنج میلیون نفر از جمعیت شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی را زیر پوشش دارد یکی از دانشگاههای پیشرو در سطح کشور در اجرای 'طرح ارجاع نظام پزشکی' یا سطح بندی خدمات معرفی شده است.
هم اکنون طرح سطح بندی خدمات در چند شهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال اجرا بوده و به تدریج در دیگر شهرستانهای خراسان رضوی نیز عملیاتی می شود.
در همین چارچوب مشهد در هفته های اخیر میزبان معاونان وزارت بهداشت و مسئولان عالی رتبه شمال شرق کشور از استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در قالب 'همایش آشنایی با الزامات طرح ارجاع نظام پزشکی در بستر پرونده الکترونیک' بود.
در این همایش که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برپا شد ائمه جمعه، استانداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، شهرداران و سایر مسئولان اجرایی استانهای سه گانه خراسان برای تسهیل در پیاده سازی طرح ارجاع نظام پزشکی گرد هم آمده بودند.

* مزایای فراوان سطح بندی خدمات پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح ارجاع نظام پزشکی یا سطح بندی خدمات با تاکید بر پیشگیری راه حل و چاره اصلی ارتقای کیفیت خدمات درمانی و پیشگیری از سرگردانی بیماران و خانواده های آنان است.
دکتر محمدرضا دارابی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عملیاتی کردن این طرح در کشور پیشگام است افزود: هم اکنون طرح ارجاع نظام پزشکی در چهار شهرستان بردسکن، خلیل آباد، کاشمر و فریمان به صورت آزمایشی در حال اجراست.
وی اظهار داشت: در اجرای این طرح بیمار توسط پزشکان عمومی معاینه می شود و اگر نیاز به خدمات تخصصی داشته باشد، همانجا برای بیمار از پزشک متخصص و فوق تخصص نوبت گرفته شده، ساعت و روز آن تعیین می شود تا بیمار سردرگم نشود.
وی گفت: طرح ارجاع نظام پزشکی تا پایان امسال در تمام مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی عملیاتی خواهد شد.
دارابی افزود: طرح ارجاع از سالها پیش به ویژه در مناطق روستایی در قالب 'پزشک خانواده' در حال اجراست، اما در این مرحله به صورت کاملتر در قالب پرونده الکترونیک در تمام مناطق شهری و روستایی عملیاتی خواهد شد.
وی عدالت اجتماعی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم، اجرای فرآیند صحیح درمان بیماریها، تقدم پیشگیری بر درمان، صرفه جویی در منابع مالی و انسانی، جلوگیری از سرگردانی بیماران و تکریم آنها را از مزایای طرح ارجاع نظام پزشکی برشمرد.

* پرونده الکترونیک پیش نیاز طرح ارجاع نظام پزشکی
مدیر توسعه و ارتقای شبکه های بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: پرونده الکترونیک سلامت یکی از پیش نیازهای طرح ارجاع الکترونیکی نظام پزشکی است که خراسان رضوی در این زمینه موفق عمل کرده است.
دکتر محمد حسن درخشان افزود: هم اکنون اطلاعات هویتی 95 درصد از جمعیت پنج میلیونی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پرونده الکترونیک ثبت شده و برای نیمی از این جمعیت که به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: نظام ارجاع الکترونیک از مرداد ماه امسال در چهار شهرستان کاشمر، خلیل آباد، بردسکن و فریمان به صورت آزمایشی در حال اجراست و عملیاتی شدن این طرح به سایر شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز ابلاغ شده است.
وی گفت: این طرح ابتدا در بین جمعیت روستایی و شهرهای کمتر از 20 هزار خانوار اجرا می شود و بتدریج در سایر بخش ها و شهرها اجرا می گردد.

* کاهش 35 درصدی هزینه های سلامت
رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی نیز گفت: عملیاتی شدن طرح ارجاع نظام پزشکی یکی از الزامات قانونی در برنامه قانون ششم توسعه است.
حمید بنایی افزود: با اجرای این طرح که مجلس شورای اسلامی از آن استقبال و حمایت می کند مشکلات حوزه سلامت ساماندهی و کاهش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: اجرای طرح سطح بندی خدمات پزشکی کاهش 30 تا 35 درصد هزینه های سلامت را به دنبال دارد.

* معالجه 80 درصد بیماران در حیطه پزشک عمومی
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد نیز گفت: عملیاتی شدن طرح ارجاع، راهکار اصلی خدمات رسانی مناسب و تکریم بیماران در مطب های پزشکی و مراکز درمانی است.
دکتر علی بیرجندی نژاد افزود: هم اکنون هفت هزار و 850 پزشک عمومی و متخصص در شهر مشهد فعالیت دارند که از این تعداد حدود پنج هزار نفر پزشک عمومی و بقیه پزشک متخصص و فوق تخصص هستند.
وی اظهار داشت: طبق استانداردهای بین المللی حیطه فعالیت پزشکان عمومی و خانواده بیش از 80 درصد بیماران را در برمی گیرد، زیرا تنها تعداد اندکی از آنان نیاز به ارجاع به پزشک متخصص و فوق تخصص دارند و از سوی دیگر با عملیاتی شدن طرح پزشک خانواده یا نظام ارجاع از توان پزشکان عمومی استفاده خواهد شد.

* اجرای نظام سطح بندی در 10 استان کشور
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره گفت: طرح ارجاع نظام پزشکی هم اکنون در 6 استان نظیر گلستان، آذربایجان شرقی، گیلان و خراسان رضوی در حال اجراست و تا پایان امسال در 10 استان عملیاتی خواهد شد.
دکتر قاسم جان بابایی افزود: طرح ارجاع نظام پزشکی در بستر پرونده الکترونیکی بیماران که به تدریج در همه مناطق کشور عملیاتی خواهد شد، تحول بزرگ در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شمار می رود که کشور های پیشرفته از سالها پیش آن را اجرایی کرده اند.
وی اظهار داشت: در نظام سطح بندی خدمات پزشکی هر خدمتی در سطح و جای خود ارائه می شود، لذا بیماری که می تواند توسط یک پزشک عمومی معالجه شود در مطب های پزشکان متخصص سرگردان نخواهد شد و بیمارانی که باید توسط پزشک متخصص و فوق تخصص معاینه شوند به سطح بالاتر ارجاع داده می شوند.
وی گفت: با این رویکرد بسیاری از خدمات در سطح یک و توسط پزشکان خانواده یا پزشکان عمومی قابل ارائه است که در صورت نیاز، بیمار به پزشکان متخصص و فوق تخصص ارجاع داده می شود و بدین طریق از سرگردانی مردم و اتلاف هزینه ها جلوگیری می گردد.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.