معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران با تأکید بر اینکه صرفه‌جویی و مصرف صحیح آب در این برهه کمک بزرگی به حفظ منابع خواهد کرد، گفت: طرح ملی ساماندهی آب‌های جنوب تهران در حال ورود به فاز اجرایی است.

ضرورت مدیریت مصرف و استفاده صحیح از آب شرب

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمدرضا خانیکی با اشاره به اینکه سال گذشته در ۱۹ آذرماه حجم ذخایر پنج‌گانه سدهای تهران ۶۴۲ میلیون مترمکعب بود، گفت: روند نامناسب بارش‌ها در سال گذشته باعث شد تا ذخایر سدهای تهران به شکل قابل توجهی کاهش یابد و علی‌رغم بارش‌های اخیر شاهد کاهش ۹۰ میلیون مترمکعبی ذخایر سدهای تهران نسبت به سال گذشته هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه حجم قابل توجهی از مخازن سدهای تهران برای مهار خشکسالی و تأمین آب شرب استفاده شد.

به گفته وی، با بارندگی‌های اخیر روان‌آب‌های ورودی به سدها نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد دارد و امیدواریم بارش‌ها همین گونه ادامه یابد.

*بارگذاری جمعیتی در تهران بالاست و باید در مدیریت مصرف آب جدی بود

خانیکی با بیان اینکه بارگذاری جمعیتی در تهران بالاست و باید در مدیریت مصرف آب جدی بود، گفت: برای تأمین آب شرب تهران از طریق سامانه‌های غرب و شرق و سدهای تهران اقدامات لازم انجام می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران در پاسخ به این سوال که در طی روزهای اخیر شاهد بارش‌های مناسبی در شهر تهران بودیم، آیا برنامه‌ای برای جمع‌آوری روان‌آب‌ها و این آب‌ها در دستورکار قرار دارد، افزود: بحث جمع آوری روان‌آب‌ها از سوی وزارت نیرو جدی گرفته شده است، به طوری‌که قرار است این آب‌های سطحی از طریق کانال‌ها به جنوب تهران منتقل شود.

وی ادامه داد: طرح ملی ساماندهی آب‌های جنوب تهران در حجم ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب‌های روان را به جنوب تهران برای مصارف صنعتی و کشاورزی منتقل خواهد شد.

خانیکی افزود: طرح ملی ساماندهی آب‌های جنوب تهران در حال وارد شدن به فاز اجرایی و در مراحل اجرایی است و مراحل نهایی خود را می‌گذارند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت: ۷۰ درصد تأمین آب در شرایط نرمال از منابع سدها و ۳۰ درصد از منابع زیرزمینی صورت می‌گیرد و در شرایطی که وضعیت بحرانی شود ممکن است درصدی از استفاده از آب‌های زیرزمینی رشد کند.

وی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب برای شهر تهران آب تأمین می‌شود، گفت:مدیریت مصرف و استفاده صحیح از آب شرب در وضعیتی که کشور در آن قرار گرفته جزء ضروریات است و از آنجا که ۳۵ درصد منابع آب استان تهران صرف آب شرب می‌شود پس باید با مصرف صحیح و مدیریت مصرف کمک حال منابع آب موجود باشیم.

خانیکی تصریح کرد: قطعا اگر صرفه‌جویی در بخش آب شرب جدی گرفته نشود، مشکلات زیادی در تأمین آب در آینده خواهیم داشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.