دبیر ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر خراسان رضوی مجموع برگزیدگان 8 دوره مختلف در این جشنواره را 3 هزار و 401 نفر اعلام و گفت: برگزاری جشنواره مفلحون در تشکل‌های مردمی، دانشجویان، دانش‌آموزان و فرهنگیان را در دست اقدام داریم.

طی 8 دوره جشنواره مفلحون بیش از 3 هزار نفر برگزیده شدند
به گزارش قدس آنلاین ، عبدالله ارجائی عصر امروز در مراسم اختتامیه مفلحون دانش‌آموزی که  در دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، گفت: الگو نقش بسیار مهمی در حرکت انسان‌ها دارد.

دبیر ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه صحبت مقام معظم رهبری در زمینه کار فرهنگی جایگاه الگو را مشخص می‌کند، گفت: می‌فرمایند کار فرهنگی به‌استدلال، استنتاج و منطق نیست، نیاز است الگوهایی مشخص شوند، قله‌ها نمایش داده شوند تا مردم در دامنه‌ها حرکت کنند. 

وی الگوها را شامل دو دسته دانست و خاطرنشان کرد: یک مدل الگوهای عمومی هستند یعنی کسی که تمام رفتار و حالات او برای همه بشریت الگو است و در صدر چنین الگوهایی پیامبر(ص) هستند که از ایشان به‌عنوان اسوه حسنه و سرمشق کامل یاد می‌شود. 

ارجائی افزود: امیر مومنان(ع) در نهج البلاغه فرمودند، پیامبر(ص) پاک ما الگوی همه کسانی است که دنبال الگو هستند و بهترین امت کسانی هستند که جا پای او می‌نهند. 

دبیر ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر خراسان رضوی مدل دوم الگو را الگوی موضوعی معرفی کرد و توضیح داد: الگوی موضوعی افرادی هستند که می‌شود در چند جنبه آن‌ها را در موضوعات مختلف الگو و سرمشق قرار داد.

وی کار شناسایی و معرفی این الگوهای رفتاری را از جمله وظایف قانونی ستادهای امر به‌معروف و نهی از منکر برشمرد و متذکر شد: بند چهار ماده 16 قانون تکلیف می‌کند ستادهای امر به‌معروف و نهی از منکر این الگوها را در اقشار مختلف شناسایی و به‌آحاد جامعه معرفی کند. 

ارجائی الگوهای موضوعی را در کلام امام(ره) و مقام معظم رهبری دارای تعریف تئوری و مصداق عملی دانست و تصریح کرد: سخن امام(ره) که فرمودند «رهبر ما آن طفل 13 ساله‌ای است که نارنجک به‌کمر می‌بندد... » الگو را معرفی و مصداق را مشخص می‌کنند و بعضی جاها شاخص مشخص کردند مانند سخن رهبری که می‌فرمایند «جوانان ایران تهذیب، تقوا و غیرت داشته باشند و خود را به‌زیور علم آراسته کنند تا الگوی جوانان جهان اسلام شوند».

وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته تاکنون در خراسان رضوی برگزاری جشنواره مفلحون را در هشت قشر مختلف جامعه داشته‌ایم که در اختتامیه دومین دوره یکی از آن‌ها هستیم. 

دبیر ستاد امر به‌معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با اشاره به‌موفقیت اجرای جشنواره مفلحون در ادارات و سازمان‌های دولتی، گفت: در سازمان‌های نظامی و قضایی، دستگاه‌های قضایی، اتحادیه‌ها و اتاق اصناف، تولیدکنندگان و صنعت‌گران استان و قشر بانوان، این جشنواره برگزار شده است. 

ارجائی مجموع برگزیدگان هشت دوره مختلف در این جشنواره را 3 هزار و 401 نفر اعلام و اظهار کرد: برگزاری جشنواره مفلحون در تشکل‌های مردمی، دانشجویان، دانش‌آموزان و فرهنگیان را در دست اقدام داریم. 

وی با بیان اینکه جا دارد به‌خودمان ببالیم که مسلمان هستیم، خاطرنشان کرد: اسوه‌هایی همچون حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) داریم و در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که شهید فهمیده و شهدای مدافع حرم الگو هستند، از جامعه فرهنگی خراسان رضوی خواهش می‌کنم در شناسایی، شکوفایی و معرفی این الگوها به‌جامعه دانش‌آموزی کوشا باشند و دست ما را در این زمینه بگیرند. 

گسترش امر به‌معروف در جامعه جایی برای منکر نمی‌گذارد

در ادامه این مراسم، مدیرکل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: اهمیت فریضه امر به‌معروف و نهی از منکر در قرآن آمده است. 

قاسمعلی خدابنده ضمن تفسیر آیه 104 آل عمران، اظهار کرد: امر به‌معروف بر نهی از منکر مقدم است و اگر معروف گسترش پیدا کند، جایی برای منکر نیست و اگر نور باشد، تاریکی نیست، باید تلاش ما در راستای گسترش معروف در جامعه باشد. 

وی افزود: برای اینکه کل جامعه به‌سمت رشد حرکت کند باید امر به‌معروف فراگیر شود و اگر هیچ گروهی نسبت به‌منکر اعتراض نکند منکر در جامعه رسوخ و همه را با هم غرق می‌کند، بنابراین، باید همه با پویش اجتماعی برای حفظ وحدت و سلامت جامعه تلاش کنیم.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی امر به‌معروف و نهی از منکر را سرلوحه کار دانست و تاکید کرد: هم ارتقای کمی هم ارتقای کیفی، یعنی عمق بخشیدن را باید مدنظر قرار دهیم و الگوهای عملی را ارائه دهیم. 

خدابنده اصلی‌ترین دستگاه تربیتی در کشور را آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: کیفیت‌بخشی و گسترش فعالیت‌های امر به‌معروف سبب تضمین سلامت آینده کشور بوده و فعالیت‌های خوبی در آموزش و پرورش اتفاق افتاده است. 

وی رویکرد کلی آموزش و پرورش را تربیتی و فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: اولویت دادن به‌فعالیت تربیتی در راس امور است و جهت‌گیری در سال قبل را مشخص می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر اینکه هر چقدر آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و معرفت دانش‌آموزان بیشتر شود، عمل دانش‌آموزان تقویت می‌شود، اظهار کرد: هر اندازه علم قوی شود، عمل قوی می‌شود و علم صالح سبب عمل صالح می‌شود. 

خدابنده بیان کرد: یکی از مواردی که در مدارس توجه می‌شود، فریضه نماز است که امر به‌معروف محسوب می‌شود، با تاکید آموزش و پرورش در برگزاری نماز، هفته قبل آموزش و پرورش مقام اول برگزاری نماز بین دستگاه‌های اجرایی را به‌دست آورد. 

وی با اشاره به‌همت دانش‌آموزان در سال قبل در زمینه قرآن و عترت، بیان کرد: سال قبل 20 هزار حافظ قرآن داشتیم و امسال درخصوص حفظ جزء 30 قرآن، 300 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و هفته آینده آیین نمادین این موضوع برگزار می‌شود. 

خدابنده اضافه کرد: در این مراسم از سه اداره برتر آموزش و پرورش و دانش‌آموزان 11 ناحیه و منطقه آموزشی مشهد تقدیر می‌شود.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.