شهردار مشهد با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی 1397-1400 چهارمین برنامه عملیاتی شهر و شهرداری مشهد است، تأکید کرد: از ابتدا شعار تمام دوستان در انتخابات و در عمل در مدیریت شهری عمل به‌قانون بوده است، اما معتقدیم قانون و ضابطه قرارگاه ما است.

شهردار مشهد: قانون قرارگاه ما است

به گزارش قدس آنلاین ، چهل‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد صبح امروز در سالن جلسات شورای شهر مشهد برگزار شد، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ابتدای جلسه با مروری بر مناسبت‌های هفته، با اشاره به زادروز ملک‌الشعرای بهار گفت: این ادیب و شاعر متعلق به‌خطه خراسان در کنار کار ادبی، از پیشگامان نهضت مشروطیت و روزنامه‌نگاری شجاع و تاریخ‌نگاری متعهد بود.

محمدرضا حیدری با اشاره به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر، تشریح کرد: در این روز اعلامیه جهانی حقوق بشر تصویب و منتشر شده که در آن حقوق بنیادین مدنی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آحاد مردم در تمام کشورها مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: در قانون جمهوری اسلامی ایران در فصل‌های مختلف آن که برگرفته از نگاه امام(ره) و خبرگان است که رویکردی رحمانی و اعتدالی داشتند نکات برجسته‌ای در این حوزه وجود دارد، جدای از آن هم بحث حقوق بشر اسلامی به‌دلیل کاستی‌هایی که در حقوق بشر جهانی وجود داشت منتشر شد.

رئیس شورای شهر مشهد بیان کرد: اما در حال حاضر با استاندارهای دوگانه‌ای از سوی قدرت‌های بزرگ مواجهیم و حوادث ناگوار و تضییع حقوق مردم به‌ویژه در فلسطین، یمن و میانمار صورت می‌گیرد ولی اقدام شایسته‌ای از سوی نهادهای بین‌المللی صورت نمی‌گیرد.

حیدری با اشاره به‌سالروز درگذشت ابوریحان بیرونی، گفت: وی که از درخشان‌ترین مفاخر خراسانی ماست هم در نجوم و هم ریاضی و هم انسان‌شناسی صاحب آثار ارزشمندی است که او را پدر انسان شناسی هم نام می‌برند.

وی با بیان اینکه روز جمعه سالروز حمله عمال رژیم پهلوی به بیمارستان امام رضا(ع) است، اظهار کرد: اتفاق ناگواری که در سال 1357 افتاد این عناصر به‌بخش اطفال بیمارستان حمله‌ور شدند و فضای آن را بهم زدند و فضای رقت‌باری ایجاد کردند که باعث انسجام و هماهنگی شده و یک تحصن توسط دانشجویان و روحانیون شکل گرفت و بیمارستان تبدیل به‌پایگاهی برای مبارزات شد.

هیچ خطایی را از هیچ حوزه شهرداری نمی‌پذیریم

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به 9 دسامبر، روز جهانی مبارزه با فساد، اظهار کرد: اگرچه مبارزه با فساد محدود به‌یک روز نمی‌شود و این نامگذاری‌ها بیشتر برای توجه جامعه و دست‌اندرکاران است تا توجه جدی به آن صورت گیرد.

حیدری متذکر شد: فساد پدیده مشمئزکننده‌ای است که در تعارض با عدالت و اخلاق است و وظیفه همه آحاد جامه این است که پیگیر حقوق خود باشند و در مبارزه با فساد و کمک کنند تا به‌دستگاه‌های ناظر و اجرایی کمک شود.

وی تأکید کرد: مبارزه با فساد به این معنی نیست که ناظر بر فساد باشیم و بعد از وقوعش با آن برخورد کنیم ، بلکه منظور بستن گلوگاه‌هایی است که امکان رشد فساد را می‌دهد.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه تلاش‌هایی صورت گرفته اما نیاز به‌استمرار دارد و ناکافی است، اظهار کرد: هنوز هم گزارشات نگران‌کننده‌ای از سطح مناطق شهرداری‌ها دریافت می‌کنیم که عناصر فرصت‌طلب به‌عنوان واسطه‌هایی در این فضا رفت‌وآمد می‌کنند و منابعی مبادله می‌کنند که به‌طور جدی یکی از دغدغه‌های اعضای شورای شهر است.

حیدری یادآور شد: شفافیت همچنان با سرعت و دقت بیشتر در سامانه‌ها، معرفی کردن و شفاف کردن قرارداها باید تداوم پیدا کند و با قوت و دقت توسط معاونین پیگیری شود و ما هیچ خطایی را از هیچ حوزه شهرداری نمی‌پذیریم، باید واحدهای نظارتی با جدیت دنبال کنند و عوامل را به‌طور آشکار در مقابل افکار عمومی قرار دهند.

قانون و ضابطه قرارگاه ما است

شهردار مشهد نیز با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی 1397-1400 چهارمین برنامه عملیاتی شهر و شهرداری مشهد است، تأکید کرد: از ابتدا شعار تمام دوستان در انتخابات و در عمل در مدیریت شهری عمل به‌قانون بوده است، اما معتقدیم قانون و ضابطه قرارگاه ما و جایی است که مجموع همکاران ما در مدیریت شهری و سایر ذی‌نفعان در زندگی شهری مشهد همدیگر را پیدا می‌کنیم.

محمدرضا کلایی بیان کرد: اگر بخواهیم در افق 4 ساله آتی به‌اهدافمان دست یابیم ناچاریم که از ضابطه واحد پیروی کنیم تا ما را به‌یک نقطه مشترک برساند و در حال حاضر باید به این سند عمل کنیم.

وی با بیان اینکه چند نکته در مورد این سند مورد توجه است، افزود: برش منطقه‌ای و چشم‌انداز هر منطقه مشهد در این سند مدنظر قرار گرفته که برجسته‌ترین ویژگی این برنامه همین مسئله است.

شهردار مشهد ادامه داد: نکته دوم مفاهیم پایه‌ای است که باید در نظامات مدیریت شهری قرار گیرد که شاید مهم‌ترین آن مدیریت واحد شهری است که با ظرافت تمام در این برنامه آمده است.

برنامه عملیاتی در تصمیمات فصل‌الخطاب قرار داده شود

کلایی نکته دیگر را شاخص‌های نتیجه‌ای عنوان کرد و گفت: بالاخره ما می‌توانیم برنامه را تدوین و تصویب کنیم که می‌توانیم از آن استفاده شکلی کنیم یا اینکه آن را می‌توانیم راهنمای جدی خود قرار دهیم و تاکید و خواهش من این است که نه فقط این برنامه به‌عنوان یک سند، بلکه به‌عنوان یک سند عملیاتی که تمامی ارزیابی‌های ما مبتنی بر نتایج آن است و فصل‌الخطاب تصمیم‌گیری‌های ما است قرار داده شود.

وی بیان کرد: سامانه سیبرا به‌عنوان یک نقطه شناسایی و رصد مهم است و من درخواست دارم که به‌صورت مستمر به‌روز باشد و گزارش‌های پاسخگویی آن جدی گرفته شود.

شهردار مشهد متذکر شد: واقعا برای حجم کارهایی که باید برای مشهد انجام دهیم وقت کم داریم و نیازمند به‌شتاب هستیم اما نیازمند شتابزدگی نه، برنامه می‌تواند وقت را تنظیم کند که نه گامی عقب و نه گامی جلو باشیم، اینکه دچار شتابزدگی و هیجان‌زدگی شویم اصلا خوب نیست ولی اینکه وقت کم داریم و با شتاب زیاد برنامه‌ها را حتما محقق کنیم.

انعقاد 2 هزار و 100 میلیارد تومان قرارداد در 14 ماه اخیر

معاون اقتصادی شهرداری مشهد نیز در ارائه گزارش کار معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، گفت: مشهد به‌عنوان قطعه‌ای از بهشت معرفی شده که ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی را شامل  می‌شود ولی به‌نظر ما ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری هم می‌تواند این مفهوم را متصور کند.

رضا خواجه نایینی با اشاره به‌اینکه معاونت اقتصادی در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد، افزود: حوزه تولید زمین چه از طریق تواتر و چه ورود به‌محدوده به‌عنوان یک منبع درآمدی پایدار در نظر گرفته می‌شود.

وی تولید فرصت و عقد قرارداد سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های شهرداری را یکی از حوزه‌های فعالیت این معاونت بیان کرد و ادامه داد: نخستین چیزی که از حوزه مشارکت‌ها به‌ذهن میرسد قراردادهای مشارکتی است که اتفاقاتی که در حوزه سرمایه‌گذاری در حوزه شهری و استانی رخ داده بود و مشکلاتی که پروژه‌هایی ماننده پدیده، یا موسسات مالی مانند میزان به‌آن دچار شده بودند، در شهرداری به‌دلیل عدم اطمینان سرمایه‌گذاران، در سرمایه‌گذاری فضای خیلی خوبی نبود.

رئیس سازمان مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های شهرداری مشهد اضافه کرد: در چهار سال دوره چهارم فقط دو قرارداد مشارکت بسته شده بود که یکی از آنان هم به‌سرانجام نرسید که اکنون در 14 ماه اخیر، 2 میلیارد و 100 هزار تومان قراردادهای منعقد شده است.

خواجه نایینی اظهار کرد: این موضوع برای نخستین‌بار مطرح می‌شود که از طرف بانک مرکزی تواتر طلب و بدهی ما و دولت در روز گذشته تایید شد و اگر این روند ادامه یابد تا پایان دوره، دیگر بدهی بانکی نخواهیم داشت چون به‌همین میزان هم طلب داریم که این امر با تعامل نمایندگان و شهردار مشهد محقق شد.

وی تشریح کرد: موضوع دیگر، توافقات با اداره راه و شهرسازی بود که طی آن 19 قطعه ملک با کاربری به‌ارزش 24 میلیارد تومان دریافت شد.

معاون اقتصادی شهرداری مشهد با بیان اینکه اقدامات خوبی در اصلاح اساسنامه، رویکردها، دفاتر تسهیل‌گری و دوره‌های آموزشی در سازمان بازآفرینی شکل گرفت، افزود: گونه‌بندی محلات انجام شده و گروه‌بندی آن‌ها نیز در حال انجام است.

خواجه نایینی با اشاره به‌اینکه قانونی کردن پروژه‌ها مورد تأکید شورای شهر و کسیون فنی و عمران است، گفت: قرارداد با پروژه‌هایی بسته می‌شود که کمیسیون ماده 5 را دریافت کرده باشد و از استانداری، وزارت مسکن و شهرسازی نیز درخواست داریم پروژه‌های پشت در مانده را حمایت کنند چون رویکرد شهرداری قانونی کردن است.

تصویب برنامه عملیاتی میان‌مدت سال 1397  تا 1400 شهرداری مشهد برای شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه

در این جلسه شورای شهر، برنامه عملیاتی میان‌مدت سال 1397  تا 1400 شهرداری مشهد برای شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه در فصول اسناد فرادستی، مضامین و اهداف برنامه، منابع و مصارف، سطح کلان برنامه، عملیات در حوزه‌هایی از جمله اتوبوسرانی، تاکسیرانی، حمل و نقل ریلی، شبکه‌های پیاده‌رو و سواره‌رو، دوچرخه، تجهیزات ترافیک شهری، کنترل ترافیک شهری، پارک‌سوار و پارکینگ‌های شهری، پایانه‌های مسافربری درون شهری، حمل بار درون شهری، تأسیسات و خدمات بهداشتی، تنظیف شهری، بازیابی و تبدیل پسماند، فضای سبز، مشاغل شهری، رصد آلاینده‌های زیست محیطی، فردوس‌های شهری، زیرساخت‌های فرهنگ شهروندی، ترویج فرهنگ شهروندی، تأسیسات زیارتی گردشگری، خدمات زیارتی گردشگری، کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، مشارکت اجتماعی، تربیت بدنی، مطالعات توسعه شهری، ساماندهی حریم و بافت‌های فرسوده، ضابطه‌مندی ساخت و ساز شهری، زیباسازی شهری، آرایه‌های هنری، تأسیسات ایمنی، خدمات ایمنی، بحران شهری، هوشمندسازی خدمات شهری و مشارکت‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و به‌تصویب رسید.

نامگذاری یک خیابان به‌نام جانباز غلامحسین صفایی

همچنین اعضای شورای شهر مشهد، با نامگذاری خیابان حدفاصل بلوار خیام تا بلوار استاد اخوان ثالث به‌نام جانباز غلامحسین صفایی موافقت کردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با اشاره به‌نامگذاری خیابان حدفاصل جانباز تا سجاد، به‌نام استاد اخوان ثالث بیان کرد: در سوابق کمیته نامگذاری شهری، هیچ سابقه مصوبه‌ای برای این مکان وجود نداشته و برهمین مبنا، براساس طرحی که به‌تصویب شورای شهر رسید، پیشنهاد نامگذاری آن به‌نام استاد اخوان ثالث ارائه و در کمیسیون فرهنگی مصوب شد.

احسان اصولی صفار اظهار کرد: متأسفانه در اقدامی ناهماهنگ و غیرقانونی توسط شهردار منطقه، تابلوی این بلوار به‌شکل خودسرانه به‌عنوان جانباز جنوبی گذاشته شد که اقدامی خلاف بوده است.

وی تشریح کرد: این اتفاق در میدان جانبازان ایجاد سوءتفاهم کرد، به‌جهت تکریم فرهنگ ایثار و شهادت که از راهبردهای شورای شهر بوده و هست، و برای تکریم جانباز غلامحسین صفایی پیشنهاد نامگذاری خیابان حدفاصل بلوار خیام تا بلوار استاد اخوان ثالث به‌نام وی مطرح شده است.

همچنین اعضای شورای شهر با کلیات تعیین محدوده و ارزش املاک بلوک‌های همگن موافقت کردند.

رزم‌حسینی هنوز یکی از گزینه‌های جدی استانداری خراسان رضوی است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی شورای شهر مشهد در جمع خبرنگاران در خصوص انتخاب استاندار خراسان رضوی، گفت: برای استانداری خراسان رضوی چند گزینه جدی وجود داشت که یکی از آنان علیرضا رزم‌حسینی بوده است و منتظر تصمیم هیأت دولت هستیم.

 رضا شیران خراسانی با بیان اینکه رزم حسینی همچنان هم به‌عنوان گزینه استانداری مطرح است، اظهار کرد: در خصوص انتخاب استاندار مباحثی به‌طور ضمنی و تصریحی بوده و آن چیزی که به‌عنوان مطرح‌ترین مورد وجود داشته این است که رزم‌حسینی هنوز یکی از گزینه‌های جدی است.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.