بعد از هیاهوی حاشیه‌های مجالس عروسی لاکچری، حالا حذف مجالس عروسی حاشیه‌ساز شده است.

تالارهای عروسی عزا گرفته‌اند

حاشیه‌ای که روز به روز پررنگ‌تر می‌شود، تا جایی که آمار گواه کاهش ۷۰ درصدی میزان برپایی مجالس عروسی است.

البته باور این واقعیت هم در شرایط فعلی اقتصادی دور از انتظار نیست؛ چرا که اغلب مزدوجین با یک حساب سرانگشتی از مخارج عروسی بلافاصله از خیر آرزویی می‌گذرند که یک عمر منتظر رسیدن زمان آن بوده‌اند.

آرزویی که اگر در همان زمان محقق شد، امکان برآورده شدن آن هست و در غیر این صورت برای تمام عمر فقط باید غبطه خورد.

 بی‌رونقی تالارهای عروسی

مدیر یکی از تالارهای عروسی که سابقه این میزان کاهش مجالس را در طول مدیریت ۲۰ ساله‌اش ندیده در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید:‌ این روزها با بی‌رونقی خاصی در برگزاری مراسم‌ها روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد واحدهای صنف پذیرایی در حال حاضر از وضعیت کاری مناسبی برخوردار نیستند، می‌افزاید: هر ساله با آغاز ماه ربیع‌الاول فعالیت تالارها رونق بسیار خوبی می‌گرفت و معمولاً اکثر تالارها برای برگزاری مراسم در این ایام رزرو شده بودند، ولی امسال چنین اتفاقی نیفتاد.

به گفته وی این شرایط منجر شد تا تالارهای پذیرایی برای داشتن حداقل مجالس و فعالیت در حوزه رقابتی حتی نرخ‌های خود را نیز کاهش دهند و چراغ تالارهایشان را با برگزاری مجالس ترحیم با حداقل سود روشن نگه دارند.

ابراهیمی با اشاره به افزایش تعداد باغسراها اظهار می‌دارد: این در حالی است که این مراکز برای جذب مشتری در این بازار کساد به رقابت‌هایی دست زده‌اند که آن‌ها هم کار ساز نبوده است.

 باغ سراهای کساد

مدیر یکی از باغسراهای معروف هم در گفت‌وگو با گزارشگر ما به کاهش چشمگیر میزان برپایی مجالس اشاره می‌کند و می‌گوید: بازار کساد این صنف سبب شده تا تعداد زیادی از مراکز پذیرایی در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه فشارهای اقتصادی به همان میزان که بر خانواده‌ها وارد است بر سرمایه‌گذاران این صنف نیز تحمیل می‌شود، می‌افزاید: این در حالی است که ضرر این کسادی بیشتر شامل حال سرمایه‌گذاران شده است.

به گفته وی قیمت اغلب اجناس و مواد غذایی پرمصرف در پذیرایی‌ها حداقل سه برابر شده، در حالی که نرخ خدمات تنها ۱۰ درصد نسبت به گذشته تغییر داشته است.

 انعقاد قراردادهایی بدون سود

وی به انعقاد قراردادهایی بدون سود اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: این اجبار نیز به دلیل وجود رقابت‌هایی است که در این بازار وجود دارد.

او که برای جذب مشتری تاکنون به انواع شگردها و هدایای تبلیغاتی روی آورده، می‌گوید: این در حالی است که هیچ کدام از آنان تأثیرگذار نیست و مشتریان این بازار اغلب به دنبال مقایسه قیمت خدمات هستند.

 چراغ خاموش تالارها

گزارشگر ما برای واکاوی این موضوع به سراغ رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی می‌رود. ابراهیم حقیقی نیز در تأیید این گلایه‌ها می‌گوید: متأسفانه با اینکه بیش از یک ماه از ایام محرم و صفر می‌گذرد، اما وضعیت کارکرد تالارها و باغسراها بسیار ضعیف و حتی در برخی موارد به صفر رسیده و چراغ کسب و کارشان خاموش است.

وی شرایط اقتصادی را یکی از دلایل بروز این امر برمی شمارد و می‌افزاید: وجود چشم هم چشمی در مجالس عروسی سبب شده تا تأمین هزینه‌های این مجلس با حقوق یک کارمند اصلاً همخوانی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در این شرایط اگر هم مجلسی برگزار می‌شود، عروس و داماد باید تا سال‌ها اقساط آن را پرداخت کنند، می‌افزاید: رقابت ناسالم بین جوانان نیز به این مشکلات دامن زده است.

وی بر تعطیلی تالارها و باغسراهای شهر نیز صحه می‌گذارد و می‌گوید: به همان نسبت که خانواده‌ها از هزینه‌های مجلس گلایه‌مندند به همان میزان هم واحدهای صنفی زیر بار پرداخت انواع عوارض از کسب و پیشه گرفته تا پسماند زباله و مالیات بر ارزش افزوده مانده‌اند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.