سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: در ۸ماهه امسال صادرات غیرنفتی از مرز ۳۱ و نیم میلیارد دلار عبور کرده و ۱۳درصد افزایش داشته است.

صادرات غیر نفتی ۱۳ درصد افزایش یافت

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: در ۸ماهه امسال صادرات غیرنفتی از مرز ۳۱ و نیم میلیارد دلار عبور کرده و ۱۳درصد افزایش داشته است.

محمدرضا مودودی در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما ادامه داد: در این مدت ۲۹ و نیم میلیارد دلار واردات داشتیم که با این حساب تراز تجاری ما ۲ میلیارد دلار به‌نفع صادرات، بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه "بیشترین حجم صادرات ما در حوزه پتروشیمی، میعانات گازی و دیگر کالاهای صنعتی، مصرفی و کشاورزی است"، گفت: در محصولات پتروشیمی رشد ۳۷ و نیم درصد و دیگر کالاها بیش از ۱۷ و نیم درصد از نظر ارزش، رشد صادرات داشتیم.

مودودی افزود: در ۸ماهه امسال صادرات ما به عراق بیش از ۶۶ و نیم درصد، چین بیش از ۱۷ و نیم، امارات بیش از ۲۶ درصد و افغانستان ۲۵ درصد رشد داشت و نسبت به هند، منفی ۱۰ درصد بود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: حدود ۷۰ درصد کل صادرات کشورمان به ۵ کشور فوق است و سهم کشورهای همسایه ما حدود ۶۶ درصد است.

مودودی افزود: سهم عمده‌ای از صادرات ما محصولات با ارزش افزوده بالا هستند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: در صادرات محصولات شیمیایی بیش از ۱۶ درصد و در صنایع تبدیلی ۳۰ درصد و محصولات شیرینی و شکلات بیش از ۲۳ درصد و مصنوعات فلزی ۴۱ درصد، در نساجی و پوشاک بیش از ۲۶ درصد، در فرش ماشینی و موکت بیش از ۴۳ درصد و در کفش و چرم ۳۱ درصد و خودرو و نیروی محرکه هم حدود ۱۶ درصد رشد در ۸ ماه امسال داشتیم.

مودودی افزود: حجم صادرات ما ۷۵ میلیون تن و واردات حدود ۲۱ میلیون تن بوده است.

وی اضافه کرد: در عرصه تجارت و صادرات کشور جوانی هستیم و در طول ۴ دهه پس از انقلاب حدود ۱۰ هزار درصد رشد صادرات را تجربه کردیم و از ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۳۵۶ به حدود ۵۰ میلیارد دلار در سال‌های ۹۶ و ۹۷ رسیدیم.

مودودی گفت: در ۲۰ سال اخیر رشد دو هزار درصدی را داشتیم اما بسیاری از زیرساخت‌ها از جمله شرکت‌های بزرگ و محصولات رقابت‌پذیر در عرصه بین المللی را هنوز نتوانسته‌ایم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: باید فناوری‌های نوین را در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم سهم صادرات را در عرصه‌های بین المللی افزایش دهیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.