مدیرکل بازرگانی بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مشهد گفت: ترکمنستان از ورود واگن های لبه بلند ایرانی به شبکه ریلی خود استقبال می کند و قرار است مشخصات فنی این واگنها به این کشور ارسال شود.

آمادگی کامل ترکمنستان برای ورود واگنهای ایرانی به شبکه ریلی خود/نیاز بازرگانان خراسان رضوی به  ۲۰۰ دستگاه واگن مسقف برای صادرات به آسیای مرکزی

به گزارش قدس آنلاین،   شهرام جعفری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این توافق در نشست مشترک مرزی بین مسئولان راه آهن ۲ کشور در باره فراهم کردن زمینه ورود ناوگان ریلی ایران به جمهوری ترکمنستان که در نقطه صفر مرزی سرخس برگزار شده بود، حاصل شد.
وی اظهار داشت: بر این اساس قرار شد مشخصات فنی واگنهای لبه بلند ایرانی که ساخت روسیه بوده و نو می باشد برای طرف ترکمنستانی ارسال شود تا پس از تایید از سوی آنان مجوز ورود این واگنها به ترکمستان صادر گردد.
وی گفت: ترکمنستان برای ترانزیت گوگرد خود به مقاصد خارجی به این نوع واگن نیاز دارد لذا پذیرش این موضوع به نفع این کشور است.
جعفری عمده نیاز صادرکنندگان کشور و بویژه خراسان رضوی را به واگنهای مسقف اعلام کرد و افزود: تامین این واگنها یا باید از داخل کشور انجام شود یا اینکه ترکمنستان واگنهای خالی تحت عنوان 'امدادی' را به ایران اعزام کند تا برای بارگیری محصولات صادراتی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
وی اظهار داشت: ترکمنستان واگنهای مسقف و کفی ایرانی را فاقد استانداردهای لازم برای تردد در حوزه کشورهای سی. آی. اس (کشورهای مشترک المنافع به جا مانده از شوروی سابق) دانسته و از طرفی ادعا می کند واگنهای کافی برای اعزام به عنوان امدادی را در اختیار ندارد چرا که آنها برای مصارف دیگر در کشورهای افغانستان و ازبکستان در حال بارگیری و جابجایی کالا هستند، در عین حال ترکمنستان برای تامین واگن امدادی قولهایی داده است.
وی اساس مذاکرات صورت گرفته در این نشست مرزی مشترک را فراهم شدن زمینه ورورد همه واگنهای ایران به حوزه کشورهای سی. آی. اس اعلام کرد و گفت: توافق شد در جلسه بعدی که اسفند ماه برگزار خواهد شد مشخصات فنی و گواهی ساخت این واگنها را ارسال کنیم تا در صورت تایید از سوی ترکمنستان زمینه ورود این واگنها به کشور ترکمنستان فراهم شود.
بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، ایران که پیش از این عضو ناظر اتحادیه راه آهن های کشورهای حوزه سی. آی. اس شده است به دنبال اخذ عضویت وابسته در این گروه می باشد تا بتواند علاوه بر حق رای با ثبت ناوگان ریلی خود در سامانه های حمل و نقل این اتحادیه زمینه سیر واگنهای کشور را در این منطقه عظیم فراهم کند.
منطقه گسترده ای که علاوه بر روسیه، آسیای صغیر و قفقاز، پنج کشور آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان را نیز شامل می شود.
پارسال یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن کالا توسط ۳۳ هزار و ۸۵ دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی در سه بخش کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی مبادله شد.
مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان از طریق راه آهن در ۲ مرز ریلی سرخس و اینچه برون انجام می شود.
مرز سرخس به دلیل سابقه، زیرساختهای بهتر و نزدیک بودن به کشورهای آسیای مرکزی و مسیر ریلی بندر عباس بخش عمده ترانزیت و تجارت ریلی کالا بین ایران و آن کشورها را به خود اختصاص داده است.
فعالان اقتصادی خراسان رضوی برای صادرات محصولات خود به آسیای مرکزی حدود ۲۰۰ دستگاه واگن مسقف نیاز دارند.
منبع:  
ایرنا
پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.