رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی گفت: جایگاه دانش‌بنیانی استان در رتبه سوم قرار دارد اما نسبت به اصفهان نصف هستیم که باید همت مضاعفی داشته باشیم تا کار شرکت‌های دانش بنیان را تسهیل کنیم که به عنوان بخش خصوصی به مسائل کشور فکر کنند و بتوانند راه‌حل‌های بهینه برای آن داشته باشند.

رتبه سوم خراسان رضوی در حوزه دانش بنیان
به گزارش قدس آنلاین ، رضا قنبری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان در استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: یکی از اضلاع اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش‎بنیان است، اقتصاد دانش‌بنیان جزو برنامه‌های بلندمدت بوده، زیرا دانش و برون‌داد آن زمان‌بر اما کیفیت خروجی در زمینه اشتغال و ارزش افزوده آن قابل توجه است.
وی افزود: ما در راستای بسته‌های پنج‌گانه رونق تولید و اشتغال، برش استانی معاونت علمی-‌فناوری هستیم. ما ذیل معاونت علمی-‌فناوری ریاست جمهوری و وزرات علوم قرار داریم که باید بسته‌ها را پیگیری کنیم. ارتقای زیست‌بوم کارآفرین شتاب‌دهنده به توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، تبدیل پایه دانشی بنگاه‌های مبتنی بر نوآوری و بازسازی و تحریک تقاضاها از جمله این بسته‌ها است.
قنبری با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های خصوصی هستند که باید از آن‌ها حمایت شود، عنوان کرد: ما سه پروژه در اقتصاد مقاومتی از سال 95 داشتیم که زیر پروژه‌هایی در آن تعریف شده و درصد تحققی مشاهده می‌شود. در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق خاصی از سمت بانک‌ها نیفتاده است. در خصوص صندوق پژوهش فناوری استان ما توانستیم از اعتبارات دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری، تسهیلاتی را در اختیار قرار دهیم که باید بیشتر باشد.
رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی گفت: در مورد تکوین و توسعه مراکز رشد شهرستان نیشابور و گناباد درصد پیشرفتی داریم. ما به عنوان یک پارک استانی در شهرستان‌ها باید مراکز رشد خود را تحت حمایت قرار دهیم که ساختمان مرکز رشد نیشابور پیشرفت تقریبا 100 درصدی و گناباد نیز در حوزه سوله‌ها و موارد دیگر پیشرفت داشته است.
وی ادامه داد: توسعه و ارتقای زیرساخت‌های فیزیکی و فناوری نیشابور و گناباد 100 درصد اتفاق افتاده و نزدیک به 5500 متر به فضای دانش‌بنیان استان اضافه شده که نزدیک به 550 نفر در آن شرکت‌های مستقر مشغول فعالیت هستند. شاید این اعداد کوچک باشد اما کیفیت شغلی در حوزه دانش‌بنیان و هزینه اندک پروژه قابل توجه است.
قنبری بیان کرد: ما پایلوت‌های فناوری داریم که برای شرکت‌های نوپا در حوزه صنعتی و مهندسی در حال فعالیت هستند. متاسفانه تخصیصی اتفاق نیفتاده و پیشرفت فیزیکی برای آن وجود نداشته است. ما باید برای اینکه این شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور بتوانند مسیر کسب و کار خود را به راحتی طی کنند، کارهایی را انجام دهیم که یکی از این کارها توسعه زیرساخت‌ها است.
رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی اضافه کرد: قرار است که این زیرساخت‌ها همچون شهرک‌های صنعتی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود. در خصوص فضای کارگاهی، آب، برق، گاز و اینترنت کمک‌هایی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری منطقه آزاد است. شرکت‌های دانش‌بنیان استان در معرض صادرات قرار گرفتند و اگر فعال‌سازی دفتر گمرک اتفاق بیفتد، می‌توانیم با مناطق آزاد دیگر ارتباط داشته باشیم و از خدمات گمرکی مناطق آزاد استفاده کنیم.
قنبری افزود: نکته دیگری که می‌تواند به کسب و کارهای دانش‌بنیان کمک کند، این است که بتوانیم زیرساخت‌ها را راحت در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان بخش خصوصی قرار دهیم. اگر بتوانیم طرح جامع عمرانی پارک را تصویب و مراحل را به درستی همچون اصفهان طی کنیم و این زیرساخت‌ها را به راحتی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم، گام بزرگی است؛ البته برخی تا 90 درصد نیز پیش رفته‌اند.
رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی بیان کرد: مورد دیگر اینکه برخی از حوزه‌های دانش همچون IT نیاز به استقرار در شهر دارند و ممکن است متخصصین بُعد مسافت را در این حوزه نپسندند. ساختمان استقرار واحدهای IT در شهر نیز می‌توانند به ما کمک کنند. اساسی‌ترین کاری که برای رشد این شرکت‌ها باید انجام دهیم، سهولت فضای کسب و کار است. یکی از کارهایی که انجام شده، این بوده که ما انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان را داریم تا خودشان در تصمیم‌گیری‌ها به ما کمک کنند و ما به عنوان نهادهای دولتی و حمایتی بازه فکری داشته باشیم که این انجمن نهایی شد و اکنون در حال برگزاری نشست اولیه برای انتخاب اعضا است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین کارها برای تسهیل در فضای کسب و کار، شبکه‌سازی است، تصریح کرد: استانداری دبیرخانه‌ای را برای کسب و کارهای نوپا ایجاد کرده که مصوب شبکه علمی استان شده است. تعاملات سازنده‌ای برای فراهم کردن فرهنگ دانش‌بنیانی در استان شروع شده که تفاهم‌نامه‌ها، همایش‌های مشترک و استقرار شرکت‌ها را با مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی دارند.
قنبری ادامه داد: کار ویژه‌ای به عنوان اختصاص یارانه فناوری برای نیازهای فناورانه صنایع انجام شده که اخیرا تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده که اگر یک صنعت بزرگ نیاز فناوری خود را از طریق یک شرکت دانش‌بنیان برطرف کند، شرکت شهرک‌ها درصدی را به عنوان یارانه به قرارداد می‌دهد و درصدی را نیز پارک علم و فناوری تقبل می‌کند تا نهادهای خصوصی بتوانند بهتر یکدیگر را پیدا کنند.
رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی عنوان کرد: ما نزدیک به 20 مرکز رشد داریم که 8 مورد ذیل پارک علم و فناوری است. شبکه مراکز رشد ایجاد شده که بیشتر تصمیم‌گیری‌های مربوط به واحدهای فناور در این شبکه تصمیم‌گیری می‌شود.
وی بیان کرد: در زمینه نفت و گاز شرکت‌های دانش‌بنیان برجسته‌ای در استان وجود دارد که تنها 60 مورد در پارک علم و فناوری هستند. پارک‌های علم و فناوری دیگر مخصوصا در جنوب کشور از لحاظ ارتباطات صنعتی قوی اما از لحاظ دانش و سطح فناوری نسبت به خراسان ضعیف‌تر هستند. اولین شبکه بین پارکی را ایجاد کردیم که این پارک‌ها یکدیگر را پیدا کنند. اولین مورد این بود که در نمایشگاه نفت و گاز اهواز تمام آن‌ها در کنار هم در یک غرفه بودند.
قنبری گفت: کار دیگری که فضای کسب و کار شهری را تسهیل می‌کند، این است که ما به عنوان دومین استان بعد از تهران توانستیم پروانه بهره‌برداری موقت را برای این شرکت‌ها در داخل شهر اخذ کنیم. ترجیح شرکت‌های IT این است که در محیط شهری باشند. فعالیت مشترک دیگری که انجام شده، این است که ما قصد داریم محوطه‌ای را به عنوان محوطه دانش‌بنیان یا پردیس دانش‌بنیان و فناوری‌های پیشرفته داشته باشیم.
رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی اضافه کرد: استانداری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک‌ها، محیط‎زیست و پارک علم و فناوری با همکاری هم در حال پیش بردن این پروژه هستیم تا بتوانیم فضای شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته‌ای را که ایجاد آلودگی نمی‌کنند و می‌توانند در این فضا استقرار پیدا کنند را پیش ببرند.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین کاری که ما باید برای شرکت‌ها انجام دهیم، توسعه بازار است، تصریح کرد: ما برش استانی معاونت علمی-‌فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شویم که اقدامات این طرح‌ها را انجام دادیم اما خود معاونت علمی هنوز ابلاغی را انجام نداده است.
قنبری با بیان اینکه قالب کلیه طرح‌های ما در دو حوزه وجود بازار در استان و ظرفیت فناوری و تولید است، عنوان کرد: 54 درصد صنایع دنیا در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که باید تمرکزی در این حوزه داشته باشیم. 
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.