عربستان که دستش به خون کودکان یمنی آغشته است، جزو کشورهایی است که چند میلیارد دلار به یونیسف کمک می‌کند!

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، زمانی که یمن محاصره و مرزهایش به زور بسته شد، اولین نگرانی همه بشردوستان دنیا، کودکان یمنی بود؛ کودکانی که برخلاف بزرگ‌ترها خیلی طاقت کنار آمدن با گرسنگی و کمبود دارو و شیرخشک را نداشتند. اوضاع یمن روزبه روز اسفبارتر می‌شد و هر روز فیلم و عکس‌های دردناکی از وضعیت نابسامان کودکان این کشور منتشر می‌شد، اما از کسی صدایی در نمی‌آمد؛ حتی یونیسف هم که داعیه حمایت از کودکان را دارد، بیشتر از کمک فقط گزارش داد و بیانیه صادر کرد. گزارش‌ها و کارهایی که این سازمان برای زنان و کودکان مظلوم یمنی انجام داده است و در خبرگزاری‌های معتبر دنیا منتشر شده عبارتند از: 

■ ۲۹مرداد۱۳۹۴
«جولین هارنس» از کارشناسان یونیسف گفت: «کودکان یمنی آسیب پذیرترین اقشاری هستند که از درگیری‌ها و خشونت‌های جاری در این کشور صدمه دیده‌اند. روزانه به طور متوسط هشت کودک در درگیری‌های یمن جان خود را از دست می‌دهند و این موضوع بسیار نگران کننده است. کودکان هر روز بر اثر حملات هوایی در گوشه خیابان‌ها کشته می‌شوند. اوضاع در یمن این روزها بسیار وخیم و نگران کننده شده است».
وی ادامه داد: «کودکان یمنی به علت ادامه درگیری‌ها از مدرسه و ادامه تحصیل بازمانده‌اند و این یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های یونیسف است. همه گروه‌های درگیر در یمن باید برای جان غیرنظامیان ارزش قایل شوند.

■ ۱۹آبان۱۳۹۶
«آنتونی لیک» مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» پنجشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، بیش از ۴۰۰ هزار کودک یمنی به خاطر سوء تغذیه شدید با خطر مرگ مواجه‌اند.
«آنتونی لیک» با اشاره به اقدام رژیم سعودی و همپیمانانش در بستن همه بنادر و فرودگاه‌های یمن هشدار داد، این اقدام اوضاع انسانی را در یمن، بیش از پیش بحرانی خواهد کرد.

■ ۴آذر۱۳۹۶
صندوق کودکان ملل متحد یونیسِف (UNICEF) در جدیدترین گزارش خود در خصوص وضعیت کودکان یمن اعلام کرد، در سال ۲۰۱۶، چهار هزار و ۲۷۲ مادر و ۲۳ هزار نوزاد بر اثر جنگ، درگیری و حملات ارتش عربستان به یمن کشته شدند.براساس این گزارش بیش از ۴۰۰ هزار کودک یمنی به خاطر سوء تغذیه شدید با خطر مرگ مواجه هستند.

■ ۵آذرماه ۱۳۹۶
صندوق کودکان ملل متحد (یونیسِف) امروز با اعلام فرود هواپیمای حامل ۱.۹ میلیون دز واکسن‌های حیاتی در فرودگاه «صنعا» پایتخت یمن، خاطر نشان کرد: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در یمن جان خود را به دلایل پیشگیری شدنی از دست می‌دهد. این ۱.۹ میلیون دز واکسن برای واکسیناسیون ۶۰۰ هزار کودک در سراسر یمن استفاده خواهد شد تا این کودکان را در برابر بیماری‌هایی همچون دیفتری، سیاه سرفه، سل، پنومونی و مننژیت مصون سازد. به دنبال فشارهای بین‌المللی، عربستان سعودی امروز برای نخستین بار طی یک ماه اخیر اجازه داد چهار فروند هواپیمای یونیسف حامل کمک‌های ضروری از جمله دارو وارد فرودگاه «صنعا» شود.

■ ۷فروردین۱۳۹۷
صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) درباره وضعیت کودکان یمنی گزارش تازه‌ای منتشر کرد. در این گزارش آمده است که جنگ در یمن از سال ۲۰۱۵، حدود ۲ میلیون کودک را از تحصیل و حضور در مدارس منع کرده است. بنا بر اعلام صندوق کودکان ملل متحد، «بیش از یک سال است که حدود سه چهارم از معلمان مدارس در یمن حقوق دریافت نکرده‌اند و این موضوع، آموزش و تعلیم ۴.۵ میلیون کودک را در معرض خطر بزرگی قرار داده است». طبق این گزارش، بیش از ۲۵۰۰ مدرسه در یمن قابل استفاده نیستند، دو سوم آن‌ها در حملات و درگیری‌ها آسیب دیدند و ۲۷ درصد از مدارس بسته شدند. گفته می‌شود که از ۷ درصد از مدارس در یمن یا برای مصارف نظامی و یا به عنوان پناهگاه برای افراد بی خانمان استفاده می‌شود. بنا بر اعلام یونیسف، از سال ۲۰۱۵ تاکنون، از حداقل ۲۴۱۹ کودک یمنی به عنوان نیروی نظامی به منظور جنگیدن در یمن استفاده شده است.

■ ۱۱مرداد۱۳۹۷
لینا الکرد مسئول اطلاع رسانی دفتر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: تکرار حملات به طور مداوم جلوی رسیدن کمک‌ها به مردم را می‌گیرد. سازمان یونیسف هفته گذشته ۲۳۱۱ مورد مرگ ناشی از وبا در یمن را ثبت کرده بود. شمار موارد مشکوک ابتلا به وبا نیز به بیش از یک میلیون و ۱۱۸ هزار مورد در طول ۱۳ ماه گذشته رسیده است.
این سازمان گفت: مسئولان بخش بهداشتی و سازمان‌های امدادرسان به طور ۲۴ ساعته برای جلوگیری از گسترش وبا تلاش می‌کنند اما با این حال، سیستم بهداشتی وخیم و چالش‌های ناشی از تداوم درگیری این تلاش‌ها را تضعیف می‌کند.

■ ۱۹مرداد۱۳۹۷
هنریه‌تا فور، مدیر اجرایی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)‌ حمله اخیر ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی‌ به اتوبوس حامل کودکان در یمن را زنگ خطری دانست و گفت: این اتفاق باید طرفین درگیری را گرد هم آورد تا به مناقشه پایان دهند.

■ ۳۰تیر۱۳۹۷
هیئتی از صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد «یونیسف» برای بررسی نیازهای بشردوستانه مردم یمن وارد استان مارب در شرق این کشور شد. این هیئت با مسئولان یمنی راه‌های هماهنگی اجرای پروژه‌ها با توجه به نیازها و اولویت‌ها را بررسی خواهند کرد. در همین راستا یونیسف امروز در حساب توییتر خود نوشت: حدود ۵۴ درصد بیمارستان‌های یمن نمی‌توانند به مردم خدمات ارائه دهند. در این گزارش همچنین آمده ۱۶ میلیون یمنی از جمله ۸ میلیون کودک نیاز اساسی به خدمات پزشکی دارند.

■ ۱۱مهر۱۳۹۷
صندوق کودکان سازمان ملل(یونیسف) ارسال کمک‌های مالی به ۹ میلیون یمنی را متوقف کرد.
یونیسف اعلام کرد ناتوانی در برقراری مراکز ارتباطی در یمن به منظور بررسی روند رسیدن کمک‌های مالی به دست نیازمندان، ارسال این کمک‌ها را لغو کرده است.
کمک‌های مالی یونیسف به مردم یمن در حالی متوقف شد که ارزش پولی این کشور در حال کاهش بوده و قیمت مواد غذایی به شدت افزایش یافته است.

■ ۱۲آبان۱۳۹۷
یونیسف اعلام کرد که سه چهارم از جمعیت ۲۹ میلیون نفری یمن در ناامنی غذایی به سر می‌برند و یک میلیون و ۸۰۰هزار کودک یمنی از سوء تغذیه و ۴۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در این کشور در معرض خطر مرگ ناشی از گرسنگی هستند. یونیسف همچنین یادآور شد که هر ۱۰ دقیقه یک کودک بر اثر ابتلا به بیماری‌های قابل پیش بینی در یمن جان می‌دهد.

■ ۱۶آبان۱۳۹۷
یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد، صدای انفجار بمب و تیراندازی در حوالی بیمارستان الثوره در بندر الحدیده یمن که ۵۹ کودک بیمار و زخمی در آن بستری هستند، شنیده می‌شود. این بیانیه افزود؛ این کودکان که ۲۵ تن از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، در معرض «خطر مرگ قریب‌ الوقوع» قرار دارند. یونیسف هشدار داد، در صورت تخریب یا انسداد راه‌های دسترسی به الحدیده، تلفات انسانی در منطقه، «فاجعه‌بار» خواهد بود.

مروری بر تاریخچه تشکیل سازمان یونیسف
به نام کودکان به کام استعمارگران

بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد به راه افتاد. با کلی سازمان و کنوانسیون مختلف برای کارهای گوناگون. از امنیت کشورهای دنیا گرفته تا رسیدگی به وضعیت مهاجران و کودکان. سازمانی که به نظر می‌رسید سازوکار مرتب‌تری دارد و مصوباتش ضمانت اجرایی درست و حسابی دارند. یکی از این سازمان‌های عریض و طویل یونیسف است که با هدف کمک‌رسانی به زنان و کودکان ایجاد شده است و امروز سالگرد تاسیس آن است. 

■ چه‌طور تشکیل شد؟ 

جنگ جهانی دوم که پایان یافت، خیلی از کشورهای اروپایی وضعیت به سامانی نداشتند. کاهش ارزش پول آلمانی‌ها را به خاک سیاه نشانده بود و طبقه متوسط و فقیرش درحال از بین رفتن بودند. بمباران‌ها انگلیس و فرانسه را به شهرهای ویرانه‌ای تبدیل کرده بودند. در کنار همه این‌ها رکود اقتصادی سرتاسر اروپا را فراگرفته بود و به قول معروف نان برای خوردن به سختی پیدا می‌شد. شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل اعلام کرد که در این شرایط، زنان و کودکان گروه‌های آسیب‌پذیر هستند. ۲۰ آذر ۱۳۲۵ با تصویب اکثریت اعضا و با هدف تأمین نیازهای فوری کودکان اروپا، جایی به نام صندوق بین‌المللی اضطراری کودکان سازمان ملل تشکیل شد. هفت سال بعد هم به سازمانی رسمی تبدیل شد و نام صندوق کودکان ملل ‌متحد را که به اختصار یونیسف خوانده می‌شد،برایش انتخاب کردند. 

■ هدفش چیست؟

هدفی که در ابتدا برای این سازمان تعیین شد کمک‌رسانی به کودکان و مادران و توسعه‌ کشورهای در حال توسعه ‌است. مسئولان این سازمان می‌گویند: مبارزه با فقر، خشونت، بیماری و تبعیض، اصولی است که در حیطه مسئولیت‌ها و آرمان‌های یونیسف می‌گنجند. 

■ منابع مالی‌اش از کجا تأمین می‌شود؟

یونیسف از آنجایی که به دولت خاصی وابسته نیست و مثلاً مستقل عمل می‌کند، منابع مالی خاصی هم ندارد و براساس بودجه داوطلبانه اداره می‌شود. در واقع برخی از کشورهای دنیا و شرکت‌های خصوصی که اوضاع و احوال مالی خوبی دارند، سالانه چند میلیارد تومانی به این آژانس کمک می‌کنند. مثلاً عربستان که دستش به خون کودکان یمنی آغشته است، جزو کشورهایی است که چند میلیارد دلار به یونیسف کمک می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.