محمدی با اشاره به رضایت همسایگان گرمخانه‌ها از حضور افراد معتاد در محله خود، گفت: به زودی در نزدیکی محل زندگی خودم هم گرمخانه ایجاد خواهیم کرد.

سعادت آباد صاحب گرمخانه می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، نجم الدین محمدی مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری که امشب در گرمخانه خاوران برگزار شد، با اشاره به اینکه در گرمخانه‌ها افراد کارتن خواب و معتاد نگهداری می‌شوند،اظهار کرد: ساکنین محله خاوران در رابطه با نگهداری افراد معتاد در محل زندگی‌شان رضایت دارند.

وی افزود: دیگر شرایط جامعه مانند گذشته نیست که افراد معتاد را طرد کنند، وقتی از همسایگان گرمخانه‌ای در فرحزاد پرسیدم که آیا ایجاد گرمخانه در محل سکونتتان برای شما مزاحمت ایجاد کرده است، گفتند نه تنها مزاحمت نداشته بلکه از دیدن ساماندهی آن‌ها خوشحال هم می‌شویم.

مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا در محله سکونت خود هم اقدام به ایجاد گرمخانه و محل نگهداری معتادان خواهید کرد، گفت: من با کمال میل این کار را انجام می‌دهم و به زودی در محله سعادت آباد که محل زندگی خودم هست گرمخانه‌ای به منظور جمع آوری و نگهداری افراد معتاد و کارتن خواب دایر خواهم کرد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه خدمات گرمخانه‌ها برای استقرار افراد کارتن‌خواب، بی‌خانمان و معتاد به صورت شبانه صورت می‌گیرد، گفت: این دسته از افراد توسط گشت‌های سازمان خدمات اجتماعی شناسایی می‌شوند و سپس به این محل منتقل می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این افراد کارتن خواب و بی‌خانمان که در فصل سرما محلی برای خواب ندارند می‌توانند خودشان شخصا به گرمخانه‌ها مراجعه کنند و تقاضای پذیرش دهند.

محمدی با بیان اینکه سازمان خدمات اجتماعی در حوزه توانمندسازی، کارآفرینی، رفاه و جذب مشارکت‌های مردمی خدمات می‌دهد، گفت: طبق قانون وظایف شهرداری مشخص شده است و ما بر اساس قانون وظیفه‌ای برای ساماندهی افراد بی‌خانمان، معتاد و کارتن خواب نداریم، اما چون دستگاه‌های دیگر به وظایف خود عمل نمی‌کنند ما به میدان آمده‌ایم تا کم کاری آن‌ها را جبران کنیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: وظایف تعریف شده برای شهرداری ساماندهی مسائل شهر است که در این حوزه رسیدگی به منظر شهری و رسیدگی به وضعیت سطح شهر هم به شهرداری مربوط می‌شود.

وی افزود: وظیفه دیگری که برای شهرداری‌ها مقرر شده اختصاص فضای متناسب با سرانه آسیب‌های اجتماعی هر منطقه است.

محمدی با بیان اینکه برای ساماندهی آسیب‌ها در کنار سایر ارگان‌ها در سطح شهر عمل می‌کنیم، گفت: قرار نیست شهرداری متولی خدمات شبانه و ساماندهی افراد بی‌خانمان و معتاد باشد بلکه شهرداری تنها وظیفه دارد زیرساخت‌ها را مهیا کند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه گشت‌های سازمان خدمات اجتماعی در سطح شهر تردد می‌کنند و در صورت مشاهده افراد کارتن خواب و بی‌خانمان آن‌ها را به گرمخانه‌ها منتقل می‌کنند، گفت: این کار از وظایف شهرداری در حوزه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی است، اما تلاش ما این است که گرمخانه‌ها در دسترس افراد بی‌سرپناه باشند و این افراد در طول سال از این مراکز استفاده کنند.

وی اطلاع رسانی را یکی از دغدغه‌های سازمان خدمات اجتماعی شهرداری برشمرد و گفت: ممکن است که افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان گاهی اوقات توسط گشت‌های ما دیده نشود و لذا شهروندان باید در صورت مشاهده این افراد به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند تا مأمورین ما آن‌ها را اماکن امن منتقل کنند.

محمدی با بیان اینکه برنامه ریزی کرده‌ایم تا در هر منطقه شهرداری یک گرمخانه با ظرفیت ۱۵۰ نفر داشته باشیم، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷ گرمخانه در سطح شهر تهران مستقر است که به افراد بی‌سرپرست و بی‌خانمان خدمات می‌دهد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در سطح شهر حدود ۲ هزار نفر از خدمات سازمان خدمات اجتماعی استفاده می‌کنند، گفت: با فرا رسیدن فصل سرما فعالیت ما بیشتر می‌شود و، چون تخت‌ها محدود است با اضافه شدن افرادی که بر روی زمین می‌خوابند آمار ما به ۴ هزار نفر هم می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه در هر منطقه باید ۲ گرمخانه مناسب و امن داشته باشیم، گفت: اگر مراکز بهاران را هم احتساب کنیم می‌توانیم تا ۷ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم.

*ساماندهی بی‌خانمان‌ها هیچ ارتباطی به شهرداری ندارد

محمدی با تأکید بر اینکه ساماندهی افراد بی‌خانمان، معتاد و بی‌سرپناه هیچ ارتباطی به شهرداری ندارد و به عهده فرمانداری است، گفت: در حال حاضر عوارض مردم تهران برای دارو و درمان این افراد هزینه می‌شود در حالی که این کار وظیفه سازمان‌های دیگری است که برای این کار بودجه دریافت می‌کنند، اما چون این کار بر روی زمین مانده شهرداری ورود می‌کند تا این افراد آسیب نبینند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای را به مراکز بهاران آورده‌ایم تا جوانان در این مراکز مهارت آموزی کنند، خاطرنشان کرد: ما از لحاظ قانونی هیچ تکلیفی نداریم، زیرا ساماندهی این افراد به معنای اینکه اعتیاد خود را ترک کنند، آموزش‌های مهارتی ببینند و به خانواده‌شان برگردند وظیفه ما نیست و در هیچ کجای قانون هم چنین موضوعی عنوان نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در حالی که سازمان‌هایی برای این کار موظف شده‌اند و بودجه دریافت می‌کنند شما بدون داشتن وظیفه وارد این کار می‌شوید، گفت: اگر ما اقدام نکنیم این‌ها آسیب می‌ببینند و ما در صحنه هستیم تا کاری که دیگران انجام نداده‌اند را انجام دهیم.

محمدی افزود: اگر چه جمع آوری افراد کارتن خواب وظیفه ماست، اما نگهداری آن‌ها در مراکز شبانه روزی وظیفه ما نیست.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه تا هفته آینده یک مرکز بهاران را با ظرفیت ۲۰۰ نفر مورد بهره برداری قرار می‌دهیم، ادامه داد: در مورد متکدیان هم اگر همه سیستم‌ها همکاری کنند می‌توانیم تعداد آن‌ها را کاهش دهیم و این وضعیت به شرطی است که کمیته امداد و بهزیستی آن‌ها را تحویل بگیرند و به وظایفشان عمل کنند.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از نیازمندان شهر تهران وظیفه کمیته امداد است و شهرداری وظیفه‌ای ندارد، گفت: با این حال ما برای خانواده‌های بی‌سرپناه اقدام به تهیه سرپناه می‌کنیم و آن‌ها را از طریق NGO‌ها ساماندهی می‌کنیم.

محمدی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجاورت گرمخانه‌ها در کنار منازل مسکونی موجب نارضایتی همسایگان می‌شود یا خیر، گفت: مردم پذیرفته‌اند که باید به این افراد خدمات داده شود چنانچه من از همسایگان گرمخانه‌ای در فرحزاد این موضوع را پرسش کرده‌ام و آن‌ها گفتند وقتی که می‌بینیم این افراد در کوچه‌ها نیستند و از آن‌ها حمایت می‌شود خوشحال می‌شویم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با تأکید بر اینکه کارتن خوابی مختص ایران نیست و در همه کشورهای دنیا کارتن خواب داریم، گفت: جمع آوری معتادان از وظایف طرح ماده ۱۶ است و ما مجاز به جمع آوری آن‌ها نیستیم و قانون در این خصوص برای مداخله ما جرم تعریف کرده است، زیرا این کار وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر است که با حکم قاضی این افراد به محیط‌های بسته برای ترک می‌روند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بوی بسیار نامطبوع و مشمئز کننده‌ای که در گرمخانه خاوران پراکنده شده بود، گفت:‌ای کاش بهترین استانداردها را داشتیم، زیرا وقتی که گشت‌های ما افراد را به این محل می‌آورند آن‌ها شرایط مناسبی ندارند و گاهی اوقات خود را تخلیه کرده‌اند.

محمدی با بیان اینکه در گذشته گرمخانه‌ها در جایی مثل منطقه ۱۲ وجود داشتند، گفت: دیگر نمی‌توانیم افراد معتاد را طرد کنیم، چون دیگر دوران کهریزک گذشت و مردم باید در کنار یکدیگر باشند به همدیگر یاری رسانی کنند تا جامعه اصلاح شود.

یکی از معتادینی که در این گرمخانه نگهداری می‌شد، گفت: در این مرکز متادون با قیمت هر سی‌سی ۲۰۰ تومان به ما داده می‌شود تا مصرف کنیم و این برای ما خدمت خوبی است، چون در بیرون از اینجا هر سی‌سی متادون ۵۰۰ تومان قیمت دارد و در ثانی در اینجا به ما غذای گرم مانند سوپ، برنج و ماکارونی می‌دهند.

وی با بیان اینکه روزها برای کسب درآمد از این محل خارج می‌شوم و اقدام به جمع آوری ضایعات می‌کنم، گفت: روزانه ۱۰۰ هزار تومان از خرید جمع آوری ضایعات درآمد کسب می‌کنم که معمولا ۸۰ هزار تومان آن را هزینه خرید مواد مخدری همچون تریاک می‌کنم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.