در حال حاضر ایتالیا، استرالیا، انگلستان و چین از جمله کشورهای موفق در زمینه توسعه کسب و کار خانگی و کارآفرینی خانوادگی به شمار می‌روند.

برای کارآفرینی دنبال وام نباشید

به گزارش گروه اقتصادی قدس‌آنلاین، کسب و کارهای خانگی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های درآمدزایی و کاهش نرخ بیکاری شناخته می‌شوند و ۱۵ تا ۸۰ درصد نیاز اشتغال ۱۵۰ کشور جهان را تأمین می‌کنند.جوانانی که بعد از گرفتن مدرک دل به دریای بیکاری زده‌اند و در حساب بانکی خود نیز پولی برای راه‌اندازی کسب و کار ندارند، یا شاغلند، اما به خاطر درآمد اندک در اندیشه شغل دوم روزگار می‌گذرانند، شاید ندانند که اشتغال خانگی به دلیل ریسک پذیری پایین، کاهش مصرف انرژی، خلاقیت بیشتر و سرمایه‌گذاری کمتر، در تمام دنیا مورد اقبال و توجه بسیار قرار گرفته است.

در حال حاضر ایتالیا، استرالیا، انگلستان و چین از جمله کشورهای موفق در زمینه توسعه کسب و کار خانگی و کارآفرینی خانوادگی به شمار می‌روند به نحوی که این دسته مشاغل در انگلستان به شکل حرفه‌ای و تخصصی دنبال می‌شود.

وقتی صحبت از شروع یک کسب و کار تازه می‌شود اولین مانع ذهنی که در فکر افراد ایجاد می‌شود این است که بدون داشتن پول و منابع مالی هیچ امکانی برای حرکت در مسیر اشتغال وجود ندارد در حالی که رضا تازیکی مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار معتقد است که افرادی که می‌خواهند کسب و کاری را شروع کنند، در ابتدای راه خیلی دنبال گرفتن وام نباشند، چون تجربه نشان داده است که کسانی که در اول راه هستند بهتر است اول بر منابع اندک و مهارت‌های خودشان تکیه کنند و گرفتن وام را برای توسعه کار به یک تا دو سال بعد موکول کنند. به عبارت دیگر، کسب و کار باید دوران نوزادی خودش را طی بکند و این دوران شیرخوارگی حداقل دو سال طول می‌کشد بعد طی این بازه زمانی، تزریق منابع بسیار به پویایی و رشد کسب و کار ایجاد شده کمک خواهد کرد. با این حال بعد طی این بازه برای توسعه کار اگر به حمایت‌های دولتی نیاز داشتید، می‌توانید از دو منبع پایدار که برای تسهیلات دهی به افراد وجود دارد، استفاده کنید. تازیکی می‌گوید که یکی از این منابع صندوق کارآفرینی امید است که از ۲ میلیون تومان تا۱۰۰ میلیون تومان وام ارزان قیمت چهاردرصد به متقاضیان صاحب ایده و طرح کارآفرینی می‌دهد و دیگری وام مشاغل خانگی هست که بسته به نوع شغل تا سقف ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان از طریق ادارات کار و امور اجتماعی به افرادی که برای توسعه کارشان به آن نیاز دارند، داده می‌شود. 

■ کار کجا بود؟

حتماً می‌پرسید کار کجا بود، تازیکی که سال‌هاست در زمینه راه‌اندازی کسب وکار در کشور فعالیت دارد، می‌گوید که زمینه برای کار کم نیست. اول باید افق دیدمان را گسترش بدهیم و بعد ببینیم چه مزیت‌هایی در منطقه خودمان و استان ما هست تا روی آن‌ها به عنوان یک پیشه درآمدزا کار کنیم، لازم نیست حتماً دنبال یک کار نوآورانه و خارق‌العاده باشیم، تحربه نشان داده است که کسب و کارهای خرد در همین اطراف ما وجود دارند که اگر روی خوش به آن نشان دهیم و کمی خلاقیت را چاشنی آن کنیم، با یک سرویس‌دهی مناسب و رعایت کیفیت به سرعت می‌توانیم در آن رسته رشد کرده و رقیب کسب و کارهای موجود و مشابه بشویم.

■ خریدار کجاست؟

حتماً این سؤال به وجود می‌آید که محصول تولید شده را کجا بفروشیم، مدیر طرح ملی توسعه اشتغال و کارآفرینی سایتی به نام «با سلام» را معرفی می‌کند که در آنجا فضایی غرفه مانند برای عرضه محصولات فراهم شده، این غرفه‌ها را خود تولیدکننده‌ها و فروشنده‌ها مدیریت می‌کنند؛ از قبیل این سایت‌های اینترنتی که محلی برای عرضه کالا هستند، زیاد سراغ دارید، علاوه بر اینکه شما می‌توانید خودتان سایتی و گروهی برای فروش کالای خودتان ایجاد کنید، همیشه راه‌های دیگری مثل عرضه محصولات در بازارهای محلی هم وجود دارد. حتی می‌توانید بعد از بازاریابی چهره به چهره، تعدادی مشترک بگیرید و کالا را با پیک به آن‌ها برسانید.

■ قدم اول در راه‌اندازی کسب و کار

تازیکی تأکید دارد کسانی که می‌خواهند کسب و کارهای نوپا راه بیندازند در اولین قدم سعی کنند، انتخابشان را بر اساس علاقه شخصی انجام دهند. یعنی کاری را شروع کنند که از آن لذت می‌برند. به عقیده تازیکی این اولین شرط بقا و توفیق در کسب و کار است. دوم اینکه سراغ آن صنعت رفته و مدتی در آن مشغول کار شده یا شاگردی کنند تا مهارت‌های لازم و فوت استادی آن را یاد بگیرند سپس با داشتن مختصات آن صنعت با دید باز تصمیم بگیرند.مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار به ظرفیت‌های زیادی که در روستاها وجود دارد و همگان از آن غافل هستند، اشاره می‌کند و می‌گوید به عنوان مثال تولید تخم مرغ محلی، تولید سبزی بسته‌بندی، انواع نان سنتی، و تولید محصولات مختلف سالم و ارگانیک در بسته‌بندی‌های کوچک که همگی به  یک فضای کوچک نیاز دارد که معمولاً در فضاهای روستایی به آن پرداخته می‌شود. در فضای شهری نیز خلاقیت‌های زیادی در عرصه تغذیه سالم وجود دارد که منجر به درآمد زایی می‌شود، کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی، ترشیجات و مرباجات خانگی و حتی انار دانه کرده و بسته‌بندی شده هم برای خودش مخاطبانی در سوپر مارکت‌ها دارد. 

■ مزیت‌های منطقه‌ای را دریابید

وی تأکید می‌کند که توجه به مزیت‌های منطقه‌ای در موفقیت کسب و کار بسیار اهمیت دارد، مثلاً در خراسان رضوی با ده‌ها میلیون زائر و مسافر، کسب و کارهایی که حول محور گردشگری و بومگردی می‌چرخد رونق بیشتری پیدا می‌کنند. در مناطق گردشگر پذیر، یک خانه روستایی که در آن جاذبه‌هایی برای اقامت تدارک دیده بشود و با تبلیغات اینترنتی به مسافران معرفی شود، یک محل مناسب برای درآمدزایی محسوب می‌شود. در حوزه بومگردی از ساخت اپلیکیشن برای هدایت مسافران گرفته تا تور گردانی، مورد نیاز هست و بسیار جای کار دارد.

درحوزه آموزش جای خالی آموزشگاه هایی مربوط به تولید محصولات کشاورزی خالی است، در حال حاضر آموزشگاه زعفران، پسته، زیره یا گیاهان دارویی اولویت‌دار نداریم، تا تولید محصول را به علاقه مندان آموزش دهد. در حوزه فناوری‌های نوین مشاغل زیادی هست، از جمله تولید بازی و انیمیشن که سود بسیار بالایی دارد و نیاز به تحصیلات دانشگاهی هم ندارد، یک فرد علاقه‌مند با گذراندن دوره‌های نرم‌افزارهای مربوط می‌تواند به این حوزه سود آور وارد شود.

وی یادآوری می‌کند: در هر استان یک کارگزار توسعه اشتغال و کار آفرینی وجود دارد که افراد می‌توانند با مراجعه به این فرد، از ظرفیت‌های استان خودشان که بر اساس مطالعات تحقیقی اولویت بندی شده، و دارای مزیت و درآمد زا محسوب می‌شود، آگاه شوند و با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنند.

از ایده‌های دیگری که در گفت و گو با تازیکی مطرح شد استفاده از کانکس‌های سیار یا ماشین‌های قدیمی مثل فولکس واگن، برای فروش اغذیه، آبمیوه‌های سنتی یا مدرن، سوپر مارکت و میوه و خوار و بار یا فروش محصولات خانگی، در مسیرهای مختلف ورودی شهرها و مراکز تفریحی، ساخت زیور آلات و دستبندهای چرمی، خشک کردن میوه و... بود که ایده‌های کوچک و کاربردی هستند که در برخی مناطق انجام و بسیار هم از آن استقبال شده است.

■ ایده‌های ارزان و ساده برای کار

تهیه بسته‌بندی صبحانه یا دیگر خوراکی‌ها مثل آجیل یا ساندویچ‌های سنتی، برای ادارات، شرکت‌ها یا مدارس، از دیگر ایده هایی است که هر فردی می‌تواند با کمی رایزنی و گرفتن مشترک، بسته به جامعه هدف، آن را در خانه با کمترین مقدمات انجام داده وسود خوبی هم از این روش کسب کند.

انجام کارهای خدماتی مثل پیک موتوری و خدمات جابه جایی، برنامه‌ریز مراسمات، خدمات تعمیرگاه سیار، خدمات باغبانی که با مهارت‌های فردی ارتباط دارد، چقدر می‌تواند به جبران کمبود منابع درآمدی و ترمیم حقوق شما کمک کند. اگر با وجود تمام این گزینه‌ها هنوز فکر می‌کنید شغلی مورد دلخواه شما پیدا نمی‌شود پس به توصیه مدیر طرح ملی توسعه کسب و کار گوش کنید و به مشاور کارآفرینی ادارات کل کار و امور اجتماعی سر بزنید شاید مشورت با اهل فن و دنبال کردن این سر نخ به جاهای خوبی ختم شود که عاقبت به خیری شما در آن باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.