ایران با آمار سالانه حدود ۱۷ هزار کشته در تصادفات جاده‌ای از جمله کشورهای جهان است که آمار مرگ و میر حوادث جاده‌ای‌اش بالاست. گرچه اقدامات خوب و قابل توجهی در طی سالیان اخیر برای کاهش این آمار صورت گرفته است، اما با این وجود هنوز هم کشور ما رتبه قابل تأملی در بین کشورهای دنیا از این حیث دارد!

راه‌های خراسان رضوی همراهی مسئولان کشوری را می‌طلبد

بررسی‌ها نشان می‌دهد استان خراسان رضوی در بین استان‌های کشور در رده‌بندی جدول کشته‌های تصادفات جاده‌ای همیشه از جمله استان‌های صدرنشین این جدول بوده که خود هشداری جدی و قابل پیگیری از سوی مسئولان مرتبط با این موضوع است.

عواملی از جمله استاندارد نبودن راه‌های مواصلاتی، وجود نقاط کور جاده‌ای و دلایل دیگر در ردیف معضلات جاده‌ای استان در جهت بالا رفتن آمار تلفات تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی قرار می‌گیرد که البته برطرف کردن آن‌ها توانسته نقش بسزایی در کم شدن تصادفات جاده‌ای و به دنبال آن کاهش یافتن کشته‌ها داشته باشد.

گرچه هنوز که هنوز است آن قدر مشکلات راه‌های استان زیاد است که آمار تصادفات و کشته‌ها بیشتر از حد استاندارد جهانی است و همچنان خراسان رضوی را در زمره استان‌های حادثه خیز در جدول کشته‌های تصادفات جاده‌ای کشور قرار می‌دهد.

 تحولات خوب اما ناکافی

یکی از شهروندان و هم استانی‌ها در پاسخ به این سؤال که شرایط فعلی جاده‌های خراسان رضوی و نقش این راه‌ها را در میزان مرگ‌ومیر جاده‌ای چگونه می‌بینید، گفت: گرچه تحولات خوبی در خصوص راه‌های اصلی استان و بهبودی آن‌ها واقع شده است، اما باید گفت شرایط فعلی راه، شرایط مطلوبی نیست و با آنچه که در سطح استانداردهای جهانی هست فاصله دارد. برای همین هم هست که آمار تلفات جاده‌ای هنوز هم بالاست و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

شهروند دیگری رعایت نکردن اصول ساخت راه‌ها را دلیل بالا بودن تصادفات جاده‌ای و به دنبال آن کشته‌های آن می‌داند و می‌گوید:زمانی که برای یک پروژه راهسازی پیمانکاری انتخاب می‌شود، قطعاً جدا از مباحث مالی می‌بایست صلاحیت علمی و کاری این پیمانکار نیز مد نظر مسئولان قرار بگیرد، چرا که بعد از اجرای پروژه با هزینه‌های هنگفتی که دارد دیگر نمی‌شود برای آن چاره اندیشی کرد آن زمان است که مردم باید هزینه‌های بی‌تجربگی و صلاحیت پیمانکار مزبور را بدهند.

  کاهش نقاط حادثه‌خیز خراسان رضوی

در همین حال سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی از کاهش تعداد نقاط حادثه‌خیز و تلفات تصادفات برون شهری در خراسان رضوی خبر داد. دکتر وحید قربانی که در جلسه کمیسیون ایمنی حمل و نقل و ترافیک استان سخن می‌گفت، اعلام کرد: از سال ۱۳۹۲ تا کنون، تعداد نقاط حادثه خیزخراسان رضوی از ۱۵۴ به ۷۹ نقطه کاهش یافته است.

وی افزود: طی ۸ماهه اول سال جاری، تعداد متوفیان حوادث رانندگی در محورهای برون‌شهری استان، در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از۴۷۷ به ۴۴۹ نفر رسیده و ۶ درصد کاهش یافته است.

دکتر قربانی در عین حال گفت: کمیسیون پیگیری اطلاع رسانی لحظه‌ای به رانندگان متخلف، اعمال محدودیت برای تردد خودروهای سنگین در سطح معابرشهری و اجرایی شدن مصوبات مربوط به غرب مشهد (برای کاهش ترافیک از طریق کمربندجنوبی) است. وی در ادامه اظهار کرد: کمیته فنی این کمیسیون، وضعیت شهرهای پرحادثه استان را بررسی خواهدکرد.

به گفته دکتر قربانی، «هدف کمیسیون، ارتقای ایمنی رانندگی و کاهش حوادث و متوفیان حوادث رانندگی از طریق اقدامات بازدارنده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و گسترش فرهنگ رانندگی ایمن در میان مجاوران و زائران حرم مطهررضوی است که این مهم جز با خردجمعی و تعامل بین دستگاه‌های مسئول میسر نخواهد شد».

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.