۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
کد خبر: 634286

طی روزهای گذشته اعلام قیمت جدید چهار خودروی ایران خودرو برای فروش فوری با واکنشهای زیادی از سوی مردم و کارشناسان روبروشد.

وزیرصمت پاسخگوی گرانی خودرو باشد

این درحالی بود که این خودروساز پیش از این اعلام کرده بود که به دلیل نداشتن قطعات نمیتواند به تعهدات خود برای عرضه خودروهای ثبت نامی حتی بعد ازگذشت چند ماه عمل کند.

واقعیت این است که طی ماههای ابتدای سال وبعد از افزایش قیمت ارز هم دو خودورساز بدون رقیب بازار ایران اقدام به عرضه قطره چکانی  و احتکار خودرو درانبارهای خود کرده بودند تا با فشار به دولت قیمتها را بالاببرند اما درآنزمان لورفتن تصاویر از انبارها و افزایش قیمت 7تا 9درصدی که از سوی شورای رقابت اعلام شد باعث شد تا نتوانند بیش از این خودروها را درانبارها نگه دارندو بخشی از آنرا را با قیمتهای جدید روانه بازار کردند .

اما دراین مرحله خودروسازها سیاست دیگری را درپیش گرفتند و بجای تولید وانبار کردن خودرو درانبارها به عدم تولید و انبارکردن قطعات درانبار روی آوردند به گونه ای که روند تحویل عادی خودرو حداقل 4تا 6ماه ازموعد تحویل عقب افتاد.

آنها با این روند ازیک سو تقاضای کاذبی در بازار ایجاد کرده و قیمتها را بالا بردند و از سوی دیگر برای گرانی خارج از ضابطه به دولت فشار آوردند. این درحالی بود که درهمین شرایط و درپاسخ به تقاضای کاذبی که خود ایجاد کرده بودند دست به پیش فروشهای فراوانی زدندو هزاران میلیارد تومان پول مردمی که گرفتار بازی شوم خودروسازها شده بودند را روانه حسابهای خود کردندودرعوض به مردم وعده تحویل با قیمت روز بازار را دادند . گویی خودروسازان میدانستند که میتوانند وزیر تازه کار را خام کرده و به شکل مورد نظر خود راضی نمایند.

 بازی خودروسازان با بازار و مردم درمانده درمیان گرانیهای روزشمار درنهایت نتیجه داد و وزیر جدید صنایع درمقابل لابی قدرتمند خودروسازان سرتسلیم فرود آورده و با درخواست بی منطق تعیین قیمت برابر 5 درصد کمترحاشیه بازار موافقت کرد.

این درحالی است که درخصوص این نحوه قیمت گذاری حرف وحدیثهای فراوانی  وجوددارد که باید این وزیر تازه کار پاسخگوی آن باشد ، این درحالی است که مردم توقع دارند نمایندگانشان درخانه ملت به طور جدی طرح این پرسشها از وزیر همراه با خودروسازان را دردستور کار جلسات مجلس و کمیسیونهای تخصصی قرار داده واجازه اجحاف بیش از این به مردم را به او و سازمانهای زیر دستش ازجمله سازمان حمایت از تولید کننده ندهند.

اما اکنون بدیهی ترین پرسشهایی که درذهن مردم درجریان است و مردم انتظار پاسخگویی از وزیر دولت روحانی دارند به این شرح است .

  1. خودروسازان تا کنون با این بهانه که قطعات یدکی لازم برای تولید خودرو وجود ندارد از ایفای تعهدات خود سرباز میزدند چگونه است که ناگهان صاحب قطعات یدکی لازم برای تولید وعرضه خودرو آنهم به صورت فوری و طی کمتر از دوهفته شده اند؟ آیا این نشان نمیدهدکه خودروسازان با مردم کشورشان صادق نیستندو تحویل ندادن خودروهای انها تنها وتنها برای تشنه ترکردن بازار وافزایش کاذب قیمتها بوده است ؟ اقای وزیر شما باید به مردم پاسخ دهید که این قطعات ازکجا آمده و تا کنون کجا بوده و چرا درخودروهایی بکارگرفته نشده که تعهدات خودروسازان به مردم بوده است ؟
  2. آقای وزیر شما به مردم میگویید که با عرضه فراوان خودرو طی روزهای آینده و پس از گرانیهای بی ضابطه قیمتها کاهش یافته وخودروسازان ناچار قیمتها را کاهش خواهند داد. آیا حاضرید دراین خصوص به مردم تضمین بدهید ؟ دراین صورت تکلیف کسانی که امروز خودرو را با قیمتهای بی منطق 5درصد زیر قیمت بازار میخرند چه خواهد شد؟ هرچند که نگارند بر این باورم که این وعده هم درشمار وعده های بی شمار بدون عمل دولت بایگانی خواهد شد اما وزیر صمت باید پاسخ دهد که خودروسازان از کدام محل میخواهند به وفور خودرو تولید و روانه بازار کنند که قیمتها را بشکند؟ مگر اینها همین خودروسازانی نیستند که تا دیروز به بهانه تحریم مردم را ماهها وماهها درنوبت تحویل خودرو علاف نگه میداشتند؟
  3. آقای وزیر گمان میکند که قیمتهای کنونی بازار واقعی است و بر این اساس حاشیه بازار میتواند محلی مناسب برای تعیین قیمت باشد درحالیکه برای مردم و کارشناسان روشن شده که آنچه اکنون به عنوان قیمت بازار وجود دارد فقط وفقط حاصل عرضه قطره چکانی خودرو توسط خودروسازان است و درصورتیکه تحویل خودرو حتی طبق روال سال گذشته صورت گرفته بود قیمتها بسیار کمتر از این بود. وزیر صمت برچه اساسی از کاهش قیمت در بازار سخن میگوید درحالیکه دربازار انحصاری وبدون رقیب ، خودروسازها براحتی میتوانند با تنظیم عرضه بازار را حتی درخصوص یک محصول خاص یا چند محصول مهندسی کرده وقیمتها را کاهش یا افزایش دهند؟
  4. آقای وزیر شما خوب میدانید که طی ماههای اخیر تورمی لجام گسیخته گریبانگیر کشورمان شد که بخشی ازآن به تحریمهای ظالمانه و بخش بسیار بیشتری ازآن به بی عرضگی مدیران اقتصادی مربوط میشود. دراین میان مردم برای تهیه خودرو خودو همچنین عقب نماندن از گردونه تورم اقدام به پیش خرید خودرو کرده اند آنهم باشرایط عجیب وغریب خودروسازها . اکنون به قیمت ارضای چند خودروساز میخواهید چه بلایی سر صدها هزارنفر از مردم که سرمایه خودرا درحساب خودروسازها ریختند بیاورید؟ زندگی این روزهای مردم به تومان و ریال بند است وآنها برای تحویل خودروی خود با قیمتهای معقول برنامه ریزی کرده اند و اکنون چطور باید جور قیمتهای نامعقول جدید را بکشند ؟ مردم میپرسند که شما وزیر دولتی هستند که خودرا مردمی میداند یا وزیر چند خودروساز و هیات مدیره های آنها .
  5. خودروسازها به پشتیبانی شما چنان جری شده اند که دررسانه های اعلام میکنند تا جایی که مردم میخرند میتوان قیمتها را افزایش دادو خود را با خودروسازهای خارجی وقیمتهای آنها مقایسه میکنند . آقای وزیر آیانمیدانید قیمت خودروهای خارجی با احتساب عوارض و تعرفه های نزدیک به سه برابری به این رقم رسیده است ؟ درثانی آیا کیفیت خودروهای داخلی با خارجی قابل مقایسه است ؟ حاضرید برای واردات خودروهای خارجی هم ارز سامانه نیما بدهید، تعرفه را صفر کنیدو آنوقت با خودروسازهای داخلی رقابت کنند؟ خودتان میدانید که دراینصورت حتی یک خودروی ایرانی به فروش نخواهد رسید، پس چرا به این قیاس غیر منطقی دامن میزنید؟

درپایان خدمت همه مردم عرض میکنم که شک نداشته باشید اکنون که خودروسازها بهترین شرایط انحصاری وبدون رقیب را دارند ، هرگز برای کاهش هزینه های سربازو اتلاف منابع  ؛ کاستن ازتعداد شرکتهای زیانده وغیر ضروری ، کاهش هدایا به مدیران دولتی و کاهش پاداش اعضای هیات مدیره و ... اقدام نخواهند کردو خیلی راحت این هزینه ها را با افزایش قیمت خودرو جبران خواهند کرد. بنابراین اگر منتظر کاهش قیمت خودرو در بازار هستید ، انتظاری بیهوده خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.