نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه بهداشت در مشهد مشکلاتی داریم و سرانه حوزه بهداشت و درمان در این شهر نسبت به‌سایر استان‌های کشور به‌شدت پایین است.

سرانه حوزه بهداشت و درمان مشهد به‌شدت پایین است/ ۷۰ درصد مشکلات سوءمدیریت داخلی است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر شامگاه گذشته در برنامه زنده تلویزیونی اشاره در شبکه استانی خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت شرکت پدیده، گفت: امروز در اداره اطلاعات در این خصوص جلسه‌ای با حضور شورای تامین استان برگزار شد که این موضوع را در جلسه مطرح کردم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متأسفانه پدیده امروز می‌توانست برای کشور ما یک فرصت و اقدامی مثبت برای جذب مشارکت مردم باشد و با جمع نقدینگی سرمایه‌گذاری خوبی رقم بزند، اما کار آن متوقف شد.

وی ادامه داد: برای حل مشکل پدیده اعلام کردند که با اختیارات مستقیم یک قوه نمی‌توان آن را حل کرد، به‌همین دلیل سران سه قوه با تشکیل جلسه از اختیارات خود با هدف برطرف شدن مشکل مردم سرمایه‌گذار استفاده کردند تا کمترین ضرر متوجه مردم شود.

پژمان‌فر تشریح کرد: در طول این ۴ سال ستاد تدبیر راه‌اندازی شد، اما تنها کار ستاد این بود که رفتارهای خلاف قانون دستگاه‌های عمومی و دولتی را درست کند، برای مثال مجوزهای وزارت راه و وزارت جهاد یا کوتاهی‌های سازمان آب را قانونی کردند و امروز ارزش سهم مردم به ۱۳۰ تومان رسیده و کاری در جهت مشکلات مردم صورت نگرفته است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت این‌گونه است که دستگاهی به‌عنوان بانک که ۲۷۰ میلیارد تومان به‌پدیده داده بودند، به‌بانک صادرات منتقل شده که تبدیل به یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان شده است و در حال حاضر با نرخ ۱۸ درصد سود دریافت می‌کند و تعدادی نیز به‌عنوان عوامل اجرایی حقوق و امتیازگیری می‌کنند اما سرمایه مردم تلف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه چند سوال ایجاد می‌شود، بیان کرد: ستاد تدبیر برای مردم چه کرده است؟ باید در جلسه‌ای گزارش بدهند، سوال دیگر این است که گفتند پول‌های مردم تبدیل به‌اوراق شود و آن را با سود ۳۰ درصد تضمین‌ شده به‌مردم ارائه دادند، سپس پول طلبکاران تبدیل به‌سهام شد.

پژمان‌فر تشریح کرد: یکی از طلبکارهای پدیده بانک صادرات بود اما چرا به‌این بانک سهام ندادند؟ چرا بانک صادرات مثل دیگران سهامدار نیست؟ سفره مردم پهن بوده اما دست و دهانشان را بستند، اما مطالبات بانک صادرات روزبه‌روز بیشتر می‌شود و سهم خود را از مجموعه برمی‌دارد، عوامل اجرایی نیز سهم خود را برمی‌دارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم خراسان، جهاد نصر را فراموش نکرده‌اند، اظهار کرد: بانک‌ها سهم خود را برداشتند و برای سهام‌دار چیزی نماند، امروز هم نگران همین موضوع، پدیده با چه وضعیتی می‌تواند به فرابورس برود؟ آیا با رفتن به‌فرابورس مشکلات مردم حل می‌شود؟

وی متذکر شد: مسؤولیت مستقیم این موضوع با وزارت کشور است که آن را به‌استاندار واگذار کردند، اما استاندار به این قضیه ورود نکرده است، یعنی یک میلیون نفر مردمی که در پدیده سرمایه گذاشتند و می‌توانستند به آن افتخار کنند را با بی‌کفایتی تبدیل به‌مخالف کردیم، در این چهار سال چه مشکلی از مردم حل شد؟

پژمان‌فر با اشاره به اینکه این موضع پیچیده نیست و سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی می‌تواند سرمایه بگذارد تا کار شروع شود، گفت: مردمی که طلبکار بودند را به‌صورت اجباری سهامدار کردند در حالی‌که خودشان راضی نیستند، بنابراین چرا طلبشان سهام شده اما طلب بانک صادرات سهام نشده است؟

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مردم با اعتماد به‌رسانه‌های ملی سرمایه خود را پای کار آوردند و امروز باید پاسخ این موضوع به‌آنان داده شود.

وی در خصوص ابزار نظارت بر شورای شهر و شهرداری، اظهار کرد: این ابزارها فقط در حوزه اعتباراتی است که به‌شهرداری‌ها داده می‌شود و امکان ورود، رصد و گزارش در همین حوزه‌ها وجود دارد که از طریق وزارت کشور صورت می‌گیرد.

پژمان‌فر با اشاره به‌اهمیت مسائل بهداشت و درمانی، بیان کرد: این موضوع به‌همان تعبیر که نان شب مردم واجب و لازم است، اهمیت دارد و نمی‌توان در مورد آن کوتاهی کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز در آستانه لایحه بودجه سال ۹۸ هستیم که با توجه به‌پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته نگرانی‌هایی وجود دارد، زیرا ۱۹ هزار میلیارد که در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی شده بود در سال ۹۸ به ۱۲ هزار میلیارد کاهش یافته است.

وی تشریح کرد: بنابراین در حوزه بیمه سلامت، بیمارستان‌ها ناچار به‌این هستند که اولویت را با بیماران اوژانسی بدهند و اگر سهمی ماند براساس سهمیه‌شان بیمار بپذیرند و این موضوع به‌این معنا است که اگر بیمارستانی سهمیه‌اش تمام شد، بیمار باید به‌صورت آزاد هزینه دهد یا اینکه پشت در بماند که این خیلی نگرانکننده است.

پژمان‌فر عنوان کرد: در حوزه بهداشت در مشهد مشکلاتی داریم و سرانه حوزه بهداشت و درمان در این شهر نسبت به‌سایر استان‌های کشور به‌شدت پایین است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌وجود سرانه ۱.۸ تخت بیمارستانی در کشور، متذکر شد: در مشهد به‌ازای جمعیت مجاوران و ۳۰ میلیون جمعیت زائر، با در نظر گرفتن اینکه مشهد بارانداز حوزه و بهداشت درمان در استان‌های مجاور بوده و بیمارانی از استان‌های اطراف برای درمان به مشهد می‌آیند نسبت به‌سرانه خدمات و نیازمندی‌ها، در تخت، کادر بهداشت و درمانی و  پرستار کمبود وجود دارد.

وی یادآور شد: نتیجه این می‌شود که بیماران پشت در بیمارستان‌ها باقی می‌مانند و برای مثال ناچار هستیم بیماری که در آی.سی.یو بستری است را قبل از زمان ترخیص به‌بخش منتقل کنیم، در واقع خدماتمان کم و ناقص می‌شود.

پژمان‌فر اظهار کرد: گلایه ما از وزیر بهداشت این است که از این همه تخت‌هایی که در کل کشور در دوران وزارت خود افزایش داد چه تعداد آن را توانست در مشهد افزایش دهد و آیا به‌تراز سایر استان‌ها این اقدام صورت گرفته است؟

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعلام شده که از محل اعتبارات استانی باید این اتفاق بیفتد که  امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: ما انتظارمان از وزیر بهداشت این است که نسبت به‌مسائل استان خراسان پاسخگو باشد.

وی با اشاره به‌اینکه در حوزه بهداشت و درمان در سال آینده با چالش مواجه می‌شویم، ادامه داد: اگر امروز می‌گوییم بیمارستان‌های دولتی ما فقط بیماران اورژانسی و کسانی که سهمیه دارند را بپذیرند، اگر سهمیه پر شد بیمار باید پول آزاد بدهد که نمی‌توان این‌گونه با بیمار برخورد کرد.

پژمان‌فر متذکر شد: اگر مطالبات بیمارستان پاسخ داده نشود، ناچار است به‌بهانه‌های مختلف بیمار را رد کند، بنابراین باید بتوانیم نقص را جبران کنیم و انتظارمان این است که بیمارستان حاشیه شهر در لایحه بودجه دیده شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌اینکه مشهد در این حوزه یک عقب‌افتادگی چندین ساله داشته که مربوط به‌دوران قبل و کنونی بوده است، گفت: وزیر بهداشت شهر مشهد را می‌شناسد بنابراین حق می‌دهیم که از او گلایه جدی کنیم که چرا در صورت شناخت از مشهد، اقدام درستی برای جبران عقب‌افتادگی‌ها نشده است، نمی‌گوییم در رأس هرم حوزه بهداشت و درمان برسد، بلکه به‌میانگین استان‌های کشور برسد که انتظار به‌جایی است.

وی تأکید کرد: در هر نظامی باید قواعد و قوانینی وجود داشته باشد و هم نظارت به‌اجرای قانون در جامعه صورت گیرد، در غیر این‌ صورت اگر قانون باشد و نظارت صورت نگیرد، قانون نمی‌تواند اجرایی شود که در حوزه اجرای قوانین یک رهاشدگی حس می‌کنیم که تعمدات زیادی در آن وجود دارد و این‌گونه نیست که ناتوان باشیم.

پژمان‌فر بیان کرد: آیا امکان کنترل افسارگسیختگی بازار و نوسانات نرخ ارز را نداشتیم؟ یا اینکه پشت صحنه‌ای در آن وجود دارد و بعضی‌ها می‌خواهند در بخش‌های مختلف نارضایتی مختلف ایجاد کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌اینکه امروز یکی از کارها در کشور این است که نباید بگذاریم در تأمین نان و غذای اصلی مردم نگرانی ایجاد شود، افزود: نان مردم باید حفظ شود، اما قیمت تضمینی گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک باید قبل از سال زراعی اعلام شود که این‌گونه نیست.

وی اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که بسیاری از محصول گندم، تحویل دولت نخواهد شد و به‌خارج از کشور قاچاق می‌شود و با این بی‌تدبیری مجبور هستیم با قیمتی بالاتر گندم بی‌کیفیت‌تر بخریم، آیا به‌نظرتان این موضوع پیچیده است یا کاری می‌کنند تا مردم را عصبانی کنند؟

پژمان‌فر درباره حمایت از صنعت تأکید کرد: امروز صنعت ما توانمندی‌هایی دارد که اگر تقویت و حمایت شود می‌تواند بسیاری از مسائل داخل کشور را حل کند و باید نگاهمان را از بیرون به‌داخل بیاوریم که در این صورت بسیاری از مسائل که به‌عنوان بحران مطرح است، برطرف می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در کشور ظرفیت‌های خوبی در حوزه صنعت و کشاورزی وجود دارد، گفت: سهم خراسان در قطعه‌سازی زمانی ۶۰ درصد قطعات ماشین‌های ساخته شده بود که بعد این میزان به ۴۰ درصد رسید و اکنون سهم تولید بعضی از قطعات به ۱۵ درصد و کمتر از آن رسیده است.

وی با اشاره به‌اینکه بعضی از صنایع استان ما به‌استان‌های دیگر رفته است، تشریح کرد: باید از تولید حمایت کنیم بنابراین سعی شده در این مسائل در بخش‌های مختلف صنعت همت خود را گذاشته شود تا این اتفاقات صورت نگیرد.

پژمان‌فر با بیان اینکه کارخانه رضا نخ به‌دلیل سوءمدیریت در آستانه تعطیلی بود، ادامه داد: اگر پیگیری ما نبود این کارخانه تعطیل شده بود زیرا جنسی که وارد کرده بودند و آماده ترخیص بود را به‌دلیل در اختیار نگذاشتن ارز توسط بانک مرکزی نمی‌توانستند ترخیص کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مشکلات ما مشکلات بیرونی نیست و ۷۰ درصد آن سوءمدیریت در داخل است، تأکید کرد: بسیاری مربوط به‌مشکلات قانونی است که باید این قوانین در مجلس اصلاح شوند و مجلس باید به‌جای در اولویت قرار دادن قوانین بدون اولویت، قوانین ضروری در ارتباط با موضوع تسهیل کار و فعالیت و توسعه اشتغال را برای حل مشکلات داخلی در دستور کار بگذارد.

وی با اشاره به‌اینکه بانک مرکزی هم دارای مشکلاتی است اما برای نیازهای اولیه تولید باید اجازه ورود مواد اولیه را بدهد، متذکر شد: باید از هزینه شدن ارز در کالاهای غیرضروری جلوگیری شود و در مقابل برای کالاهای ضروری به‌سرعت هزینه کرد.

پژمان‌فر افزود: مالیات در تمام دنیا مانند جریمه یک ابزار هدایت رفتار است اما امروز دولت برای دریافت آن برنامه‌ریزی کرده تا دولت پرهزینه اداره شود که نتیجه می‌شود که درصد بالایی از درآمد نفتی و مالیاتی صرف هزینه جاری کشور می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت لبنیات اظهار کرد: کارگروه ما در حوزه کشاورزی به‌محض افزایش قیمت لبنیات با وزیر مکاتبه کرد که دفتر وزارتخانه پاسخ داد علت افزایش قیمت، وسایل و لوازم بسته‌بندی مثل ظروف و فویل است.

وی متذکر شد: پاسخ دادیم که بالاترین مقدار هزینه‌ای که بسته‌بندی کالا ایجاد می‌کند حداکثر ۱۲ تا ۱۵ درصد است و این افزایش قیمت منطقی نیست که اعلام کردند از این موضوع جلوگیری می‌کنند و این افزایش قیمت بی‌منطق بوده است، اما جلوی این کار باید در بازار گرفته شود.

پژمان‌فر با بیان اینکه امروز دستگاه‌های ما باید برای این موضوع نظارت کنند، اضافه کرد: چرا سازمان‌های بازرسی ما که می‌توانند جلوی این موضوع را بگیرند، برخورد نمی‌کنند؟ قانونی در ارتباط با برخورد متخلفین نداریم؟

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمتر از یک‌سوم گوشت وارداتی است، گفت: نتیجه این است که مصرف سرانه گوشت مردم کاهش می‌یابد و به اندازه‌ای است که تولید با مصرف برابری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز فشار شدیدی بر دوش مردم است، تأکید کرد: نگاه‌هایی که براساس اولویت‌های ما است را باید کنار بگذاریم زیرا امروز مردم تحت فشار شدید هستند، بنابراین مجلس و دولت باید وسط کار قرار بگیرند.

پژمان‌فر با اشاره به‌اینکه متأسفانه در نظارت ضعیف عمل می‌کنیم، بیان کرد: قانون احتیاج به‌تجدیدنظر دارد، اما این‌گونه نیست که نتوانیم جلوی متخلف را بگیریم، در موضوع برخورد با فروش طلا و ارز اگر با نگاه به‌قانون قبل بود نمی‌توانستند با این افراد برخورد کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.