رییس اتاق ایران گفت: تاکنون ما دنبال این بودیم که محیط کسب و کار را فعال کنیم تا سهولتی در مقابل تحریم ایجاد شود؛ اما تا توانستیم بندهای مختلف را به پای فعالان اقتصادی بستیم.

شافعی: بندهای مختلفی پای فعالان اقتصادی را بسته است

 به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین شافعی در دومین روز از ششمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار، در اتاق بازرگانی استان، اظهار کرد: به طور یقین مشکلاتی که به عنوان فعالان اقتصادی داریم، به تحریم باز نمی‌گردد. ما مشکلات کهنه‌ای در مسائل اقتصادی داریم و این مشکلات بنیادی است که تحریم تنها موجب شده تا این مشکلات سر باز کند.
 وی افزود: دراین ارتباط باید بگویم که ما در مسائل اقتصادی کشور با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که تمام سیاست‌های تشویقی، پاداش‌دهی و حمایت‌های آشکار و پنهان آن در کشور ما از کارهای غیرمولد بوده و آنچه نصیب این پاداش‌دهی می‌شود، کارهای مولد است.
 شافعی بیان کرد: اگر این روند تغییر پیدا نکند، به نقطه اثر مطلوب نخواهیم رسید. در مجموع تمام عواملی که در مسائل اقتصادی می‌توان سیاستهای تشویقی برای آن حساب کرد و تمام معافیت‌ها در کشور ما برای کارهای غیرمولد و دلالی است و افرادی که کارهای واسطه‌گری می‌کنند، سیستم پادشاهی مالیاتی فوق‌العاده‎ای دارند که مالیات خود را پرداخت نمیکنند.
 رییس اتاق ایران در خصوص موسسات مالی و اعتباری، گفت: موسسات مالی-اعتباری و سودهای کلانی که پرداخت کردند و رفتند، تمام حاکمیت به دنبال این است که میزان کسری پول را فراهم نماید تا پول مردم را پرداخت کند؛ اما اگر تولیدکنندای که با صداقت کار کرده به زندان بیفتند، هیچکس حال او را نمی‌پرسد. اگر این روش را تغییر ندهیم به نقطه مطلوب نرسیده و به قاعده بازی درست عمل نکردیم.
 وی باطرح این پرسش که ایران منبع خلق ثروت کجاست، افزود: در اینجا منبع خلق ثروت کارهای مولد نیست. کارهای دلالی و واسطه‌گری نقش بی‌بدیلی دارد که اگر تغییر نکند، تلاش‌های ما بی‌ثمر خواهد بود. دولت و به ویژه مجلس باید برای این امر فکری اساسی کنند.

شافعی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی در مورد فضای مناسب کسب و کار تلاش بسیاری کرده است، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی این قانون را به درستی تصویب کرد که در اقتصاد نقش اساسی دارد؛ اما 10 درصد آن اجرایی شده است.
 رییس اتاق ایران ادامه داد: تاکنون ما دنبال این بودیم که محیط کسب و کار را فعال کنیم تا سهولتی در مقابل تحریم ایجاد شود؛ اما تا توانستیم بندهای مختلف را به پای فعالان اقتصادی بستیم.در زمینه صدور این بخشنامه جز بانک مرکزی و وزارت صمت، از بخش خصوصی نظرخواهی نکردند؛ اما بعد از تصویب از ما پرسیدند که چه کاری انجام دهیم.
 وی بیان کرد: هر تغییری در رویه‌ها باید با پیش‌آگاهی به فعالان اقتصادی صورت گیرد و نباید یک باره آن را اجرایی کنیم. چقدر فعالان اقتصادی در این زمینه‌ها در این مدت شگفت‎زده شدند و حق آن‌ها ضایع شد؟
 شافعی با بیان اینکه بناست ما در آینده در اقتصاد منطقه نقش‌آفرینی کنیم، عنوان کرد: مهم‌ترین مساله در این رابطه حمل و نقل است؛ اما مانند تمام موارد نیز این امر مغفول مانده است. حدود 20 سال است که ترانزیت و حمل کالای ما به آسیای مرکزی بستگی به این دارد که ترکمنستان در این مورد چه تصمیمی بگیرد. ما با اقدامات وصله پینه‌ای نمی‌توانیم اقتصاد کشور را نجات دهیم و باید در این زمینه فکری اساسی صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.