رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی معادن وصنایع معدنی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکلات بخش تولید مشکلات بخش معدن هم هست، گفت: شفاف نبودن قوانین و مقررات، وجود قوانین متضاد، ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی که به نوعی با معدن مرتبط هستند، از دیگر مشکلات بخش معدن خراسان رضوی است.

تخریب نمای عمومی اطراف مشهد توسط معدنکاران غیر حرفه ای

به گزارش قدس، حسین حسین‌زاده در جمع خبرنگاران در خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی اظهار داشت: اجرا نشدن کامل یا تأخیر در اجرای قوانین، کافی نبودن سرمایه‌گذاری و توجه کم به صدور گواهی اکتشافات و از طرفی فرسودگی ماشین آلات و نبود توجه به نیروی تخصصی و کار تخصصی مشکلات بخش معدن را افزایش داده است.

 بهترین گزینه برای خروج از رکود

وی با بیان اینکه معدن و سرمایه‌گذاری بر روی آن بهترین گزینه برای توسعه و خروج از رکود است، تصریح کرد: تشدید تحریم‌ها بخش معدن خراسان رضوی را متضرر نخواهد کرد، زیرا عمده ماشین آلات مربوط به استخراج از معادن در خود استان وجود دارد و در مجموع در شرایط تحریم، بخش معدن بهترین جایگزین برای نفت خواهد بود و این در حالی است که با همین تکنولوژی پایین می‌توانیم اشتغال دائم ایجاد کنیم.

وی با اشاره به لزوم ایجاد پنجره واحد برای پاسخگویی به معدنکاران اظهار کرد: اگر کسی بخواهد پروانه بهره‌برداری اکتشاف اخذ کند، باید از ۱۳ سازمان و ارگان دولتی استعلام کسب کند که همین امر موجب عقب افتادن و طولانی شدن روند اخذ پروانه بهره‌برداری و مجوز می‌شود.

وی ادامه داد: هر کدام از این سازمان‌ها هم قوانین را به دلخواه خود تفسیر کرده و یا در حوزه‌های غیر مرتبط اظهار نظر می‌کنند، به همین جهت است که گاهی فرایند صدور یک پروانه بهره‌برداری مدت زیادی به تأخیر می‌افتد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در استان در بخش فراوری مواد وصنایع معدنی خاطر نشان کرد: بیشتر این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده است که کاملاً توجیه اقتصادی دارد حتی اگر به صورت خام فروخته شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص چرایی عدم تفکیک بخش معدن از وزارت صمت گفت: اعتقاد ما براین است که بخش معدن از لحاظ سخت‌افزاری با بخش صنعت متفاوت است واز لحاظ دیدگاه هم با صنعت متفاوت است، بنابراین تفکیک این دوبخش از هم می‌تواند بسیاری از مشکلات بخش معدن را حل کند. وی افزود: الان دولت موافق تفکیک است به طوری که یکی دوماه قبل هم در مجلس مطرح شد و رأی نیاورد واستدلال آن‌ها این است که اگر این تفکیک انجام شود توقع بخش معدن بیشتر می‌شود.

وی در همین رابطه ادامه داد:بخش معدن چون ارتباط مستقیمی با مردم ندارد مهجور مانده است و به همین خاطر تفکیک معدن از صنعت در برنامه مسئولان نیست. نایب رئیس انجمن تخصصی معادن وصنایع معدنی نیز با تأکید بر اینکه معدن یک صنعت مادر است، گفت: معدنکار هرسال دارد ۱۲ درصد از حقوق دولتی را (حق انتفاع) به دولت پرداخت می‌کند، افزود: برخی فکر می‌کنند معدنکار مخرب محیط زیست،

کوه خوار و... است این در حالی است که ما همواره مدافع محیط زیست هستیم، چرا که روزی خود را از طبیعت به دست می‌آوریم.

آریوبرزن مافی با اشاره به اینکه در همین اطراف مشهد برخی که معدنکار حرفه‌ای نیستند ویا اصلاً معدنکار نیستند، دارند نمای عمومی را خراب می‌کنند، عنوان کرد: بسیاری از روستاها به خاطر وجود معادن و معدنکاران حرفه‌ای وقانونمند به وجود آمده است وتجمع انسانی به خاطر وجود معدن ایجاد شده است.

 بهترین جایگزین نفت

وی فراوری را حلقه مفقوده در صنایع معدنی عنوان کرد و گفت: بخش معدن وصنایع معدنی بهترین جایگزین نفت است که با وجود بیشتر از ۱۲۰ ماده معدنی در کشورمی تواند به چندین هزار مواد معدنی فراوری شود به طوری که در چندین نوع ماده معدنی سرآمد دنیا هستیم، به عنوان مثال کربنات کلسیم که یکی از مواد معدنی مهم در آمریکا هست در استان خراسان رضوی به فراوانی داریم که در صنعت خوراکی بسیار کاربرد دارد، اما فراوری آن بخوبی انجام نمی‌شود.

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع معدنی، با تأکید براینکه از لحاظ مواد معدنی رتبه ششم را در دنیا داریم، خاطرنشان کرد: وجود تعداد بالای دانش آموختگان بخش معدن نیاز به فکر وایده را برای کشور برطرف می‌کند واز طرفی نیروی کار ارزان می‌تواند موجب بالندگی بخش معدن شود.   مافی، با تأکید بر این که در کل کشور استراتژی توسعه‌ای مدونی برای بخش معدن نداشته‌ایم واین باعث شده است در برخی موارد معدنکار برای بازگشت سرمایه خام فروشی کند، تصریح کرد: نوسان قیمت مس، روی و سنگ آهن در دنیا درکنار مدیریت نامطلوب معادن، باعث تعطیلی معادن بسیاری در کشور شده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.