۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 634469

رؤیای دروغین گرجستان!

محمدحسین جعفریان

حیرتا که این کشور محترم و کوچولوی 3میلیون و خرده‌ای نفری هم ماه‌هاست به تحقیر مسافران ایرانی روی آورده و در مبادی ورودی زمینی و هوایی، رفتارهای وحشیانه‌ای با شهروندان ما دارند. هر بار هم که پیگیری می‌شود، هیچ‌کس پاسخ درستی نمی‌دهد.

به گزارش گروه سیاسی قدس‌آنلاین، یکی از شعارهای مهم انتخاباتی جناب آقای روحانی، عزت بخشیدن به «گذرنامه ایرانی» بود. انصافاً در دوره‌ای تلاش‌های وسیعی نیز توسط دستگاه دیپلماسی ما انجام شد تا شعاع نفوذ و برد این گذرنامه در جهان وسعت یابد؛ زیرا از این نظر ما رتبه بسیار نازلی در جهان داشتیم و داریم. چنانکه برای سفر به ممالک همسایه‌ای که حتی میلیون‌ها تبعه‌شان دهه‌هاست در کشور ما قانونی و غیرقانونی ساکن هستند، نیازمند ویزاییم، از جمهوری عراق بگیرید تا جمهوری اسلامی افغانستان. باری در دوره نخست ریاست جمهوری جناب روحانی تلاش‌هایی شد و ما با برخی از دیگر ممالک نیز توانستیم تفاهمنامه‌های لغو روادید امضا کنیم. از آنجا که هدف تنها افزایش این ممالک بود و کارشناسان دستگاه دیپلماسی ما به عواقب این رویه اندیشه نکرده بودند، مطابق آنچه پیش‌بینی می‌شد، برخی از این تفاهمنامه‌ها دردسرهای عدیده‌ای را برای شهروندان و نیز شأن و آبروی بین‌المللی کشورمان ایجاد کرد.

در قدم نخست جمهوری صربستان پس از تکرار هشدارها و اخطارهای پی در پی، این قرارداد را به‌طور یکطرفه لغو کرد. تبلیغات این اتفاق در رسانه‌های غربی برای ما هزینه سنگینی داشت. هر خبرگزاری غربی را که رصد می‌کردی و می‌کنی، لبریز از اخبار تأسف‌بار ایرانیانی بود که به آنجا رفته‌اند تا از آن طریق راهی برای پناهندگی به دیگر ممالک اروپایی بیابند و این رفتار اسباب تحقیر و تمسخر دیگر هموطنانی بود که مسافران عادی آن مناطق بودند و از این اتفاق و لغو متعاقب آن صدمات جبران‌ناپذیری دیدند. این ماجرا چیزی نبود که در قدم اول نشود آن را پیش‌بینی کرده و با تمهیداتی جلوی آن را گرفت، اما چرا چنین نشد؟

کشور دیگری که از این نظر بر سر زبان هاست، گرجستان است. در آغاز لغو روادید میان تهران و تفلیس، درآمد سرشاری را برای این کشور تازه استقلال یافته سبب شد. چنانکه می‌دانیم صدها هزار ایرانی که تا آن‌زمان تنها راهی ترکیه می‌شدند، حالا سرزمین تازه‌ای یافته بودند. سرمایه‌گذاری‌های کلان ایرانی راهی آنجا شد. از سوی دیگر از قرون گذشته صدها هزار گرجی در ایران ساکن بوده و هنوز هم هستند و ما برای آن‌ها میزبانان بسیار دست و دلبازی بوده‌ایم، آن‌هم در بدترین شرایط تاریخی و جنگی. دردسرتان ندهم، حتی طی سال جاری که به سبب گرانی ارز مسافرت‌ها بسیار کاهش یافت، نزدیک 70 میلیون دلار توسط توریست‌های ایرانی در آنجا هزینه شده است. حیرتا که این کشور محترم و کوچولوی 3میلیون و خرده‌ای نفری هم ماه‌هاست به تحقیر مسافران ایرانی روی آورده و در مبادی ورودی زمینی و هوایی، رفتارهای وحشیانه‌ای با شهروندان ما دارند. هر بار هم که پیگیری می‌شود، هیچ‌کس پاسخ درستی نمی‌دهد تا آنکه خلاصه صدای وزارت خارجه خودمان هم درآمد که؛‌ای جماعت به گرجستان نروید! ولی چه فایده؟ اکنون که میلیاردها دلار سرمایه ایرانی به آنجا رفته و حالا با این بدرفتاری بی‌دلیل گرجی‌ها، ده‌ها هزار هموطن ما سرگردان میان زمین و هوا مانده‌اند که با دار و ندارشان در آنجا چه کنند؟ چرا اجازه می‌دهید کار تا این مراحل برسد و اتباع ایران توسط گرجی‌ها تا این حد تمسخر و تحقیر و حتی ضرب و شتم شوند؟‌ای مردم به گرجستان نروید زیرا جز توهین و تحقیر استقبالی از شما نمی‌شود. آیا این بود شأن گذرنامه ایرانی؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.