معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: از محل صندوق توسعه ملی، ۲۶ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های آبخیزداری خراسان رضوی اختصاص یافت که بیش از ۵۰ درصد آن محقق شده است.

۲۶ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های آبخیزداری خراسان رضوی اختصاص یافت

به گزارش قدس آنلاین، محمود روشندل با اشاره به اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی به بحث آبخیزداری خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیم و خشکسالی‌های چندین ساله و تغییر نوع بارش‌ها به رگباری و مدت زمان کم، منابع آبی و قنوات از این شرایط متاثر شدند و اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با هدف تغذیه منابع آبی پائین دست و کنترل سیل در دستور کار قرار گرفت.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: در سال جاری با توجه به اهمیت این موضوع، مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کشور در نظر گرفته شد که ۲۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آن به خراسان رضوی اختصاص یافته که تاکنون بیش از ۵۰ درصد آن محقق شده است.

روشندل تصریح کرد: براساس مطالعات حوزه‌های آبخیز در سطح استان خراسان رضوی با این اعتبار و مشارکت مردم در تمامی شهرستان‌های استان در قالب ۵۶ حوزه آبخیز فعالیت‌های متفاوتی مثل عملیات مکانیکی و بیولوژیک و تهیه نقشه کاداستر تهیه شده که در دست اقدام است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: در بحث عملیات مکانیکی آبخیزداری و آبخوان‌داری، از اعتبارات ذکر شده، ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای این موضوع اختصاص پیدا کرده که تاکنون ۶۴ قرارداد با شرکت‌های ذی صلاح منعقد کرده‌ایم و ۲۷ مورد بند خاکی، ۷ مورد پخش سیلاب و ۳۵ مورد بند سنگی و یک مورد سد زیرزمینی در دست اجرا داریم که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

روشندل افزود: در حوزه طرح‌های بیولوژیکی در بخش جنگل، اعتبار در نظر گرفته شده ۷۰۶ میلیون تومان است که در ۱۹ حوزه در سطح استان در قالب ۲۱۲ هکتار عملیات نهال کاری در حوزه‌هایی که شرایط لازم را دارند در دست اقدام است و ۷۵ درصد پیشرفت داشته‌اند و در بحث مرتع ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده و در ۵۲ حوزه با ۸ هزار هکتار عملیات بذرکاری و حفاظت قرق در حال انجام است که آن هم ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: در ۵۶ حوزه تهیه نقشه کاداستر را در دست اقدام داریم و در این موضوع نیز بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم و هدف از اجرای این طرح‌ها، در درجه اول کنترل سیل و رسوب حوزه‌ها و تغذیه منابع آبی پائین دست و فراهم شدن زمینه اشتغال در مناطق روستایی و بهبود وضعیت معیشتی است.

روشندل گفت: همچنین در راستای صندوق توسعه ملی تفاهم‌نامه‌ای با استانداری خراسان رضوی به مبلغ ۷ میلیارد تومان بسته شده و ۱۱ پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری در این قالب در دست پیگیری است که در حال برگزاری مناقصه است.

وی افزود: تعداد ۴ پروژه با مبلغ ۴۷۰ میلیون تومان نیز در قالب تفاهم نامه با آستان قدس رضوی در حال پیگیری است و تفاهم‌نامه‌ای نیز با بسیج سازندگی خراسان رضوی بسته شده و ۳ پروژه در این زمینه در حال پیگیری است؛ همچنین در قالب طرح ترویج و مشارکت مردمی تفاهم نامه دیگری با بسیج سازندگی استان بسته شده و ۲۹ تسهیل‌گر در این حوزه انتخاب شده تا مردم را در اجرای منابع طبیعی تشویق کنند و منابع محلی در این حوزه توانمند شوند.

روشندل بیان کرد: اجرای این طرح‌ها سیل را کنترل می‌کند و در سال‌های خشکسالی نیز به استحصال آب و تغذیه منابع آبی کمک می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.